• Izzyfizzy

Emmaljunga barnvagn

Hej,

Jag och sambon har börjat kolla på barnvagnar nu och är ganska säkra på att vi vill ha en emmaljunga. Ett krav är att sittdelen ska ha fullt liggläge, alltså inte en så kallad ergonomisk sits och så vill vi ha en stabil vagn med bra fjädring som ska vara lätt att köra med på så många underlag som möjligt. Vi bor i storstan men det är ju sverige och mycket snö och slask finns även här. 

Den modell vi är mest inriktade på är Edge Duo med svängbara framhjul och vi tycker att den känns bra när vi testat den i butik. Dock ser det ut som att varukorgen är svåråtkomlig med sittdelen på, iaf när den är bakåtvänd. Är det någon som har erfarenhet av denna vagn och kan berätta lite hur ni upplever den? Vi funderar också på vilket chassi man borde välja, s outdoor eller s lounge? i butik tycker vi att s lounge rullar smidigare men tänker att s outdoor kanske funkar bättre utomhus?Tankar? S competition har vi inte testat., hur är det? 

Nxt90F eller Nxt60F är ju de alternativ vi har med fullt liggläge men det känns inte som att dessa har lika bra fjädring. Vad tycker ni med erfarenhet om dessa?

• Svar på tråden Emmaljunga barnvagn
  • Izzyfizzy
    tjockobbe skrev 2019-04-26 11:05:33 följande:

Edge Duo hade vi, vilken toppenvagn! Rejäl och stabil.

Vi hade fasta hjul på vår, det var kanon för vinterpromenaderna. Dock tyckte jag den var bökig i stan, lite svårare att vända osv, men man vande sig!

Lite tung att lyfta och tog rejäl plats i bilen dock, men annars toppenvagn!

Nu ska vi ha en till och har tyvärr sålt av vår emmaljunga. Denna tredje gång vill jag ha en med svängbara hjul fram, för det har varit underbart med sulkyn.

Ja den känns verkligen rejäl och stabil vilket är viktigt för mig. Ni som hade 4 fasta hjul undkom problemet med svåråtkomlig varukorg antar jag? Vi kommer nog satsa på svängbara hjul fram just för att lättare kunna ta oss fram i i stan och butiker, men egentligen är jag lite kluven. 4 fasta hjul känns på något sätt ännu säkrare och stabilare samt mer tillförlitligt i snö och slask
  • Pascal
    Izzyfizzy skrev 2019-04-26 11:30:18 följande:

Ja den känns verkligen rejäl och stabil vilket är viktigt för mig. Ni som hade 4 fasta hjul undkom problemet med svåråtkomlig varukorg antar jag? Vi kommer nog satsa på svängbara hjul fram just för att lättare kunna ta oss fram i i stan och butiker, men egentligen är jag lite kluven. 4 fasta hjul känns på något sätt ännu säkrare och stabilare samt mer tillförlitligt i snö och slask

Vi köpte en super viking outdoor med svängbara hjul och den har gått kanonbra i vinter! Vi bor i Norrland så har rätt mycket snö. Den har ju bara ergonomisk sittdel men just var gäller hjulen så tycker inte jag att det har varit några problem alls, dessutom så går det att låsa fast framhjulen i rät position så det blir fyra fasta. Vet inte hur edgen är på det men ville bara inflika med lite info i alla fall :)
  • Pascal

Just det, om du inte tänkt på det så finns det flera olika modeller av Emmaljunga som passar på olika chassin. Så om man vill ha ett speciellt chassi men inte är nöjd med sittdelen så går det ju att köpa av en annan modell och sätta dit. Vi har en Super Nitro-sittdel till vårt super viking-chassi just för att vi inte gillade den ergonomiska sittdelen och det funkar finfint.

• Izzyfizzy
    Pascal skrev 2019-04-26 12:49:36 följande:
    Vi köpte en super viking outdoor med svängbara hjul och den har gått kanonbra i vinter! Vi bor i Norrland så har rätt mycket snö. Den har ju bara ergonomisk sittdel men just var gäller hjulen så tycker inte jag att det har varit några problem alls, dessutom så går det att låsa fast framhjulen i rät position så det blir fyra fasta. Vet inte hur edgen är på det men ville bara inflika med lite info i alla fall :)
    Som jag förstår det borde det vara samma chassi som vi funderar på, alltså s outdoor, så tack för input! Rullar vagnen smidigt när man låser fast framhjulen? Har fått för mig att det blir sämre körförmåga då, men det är verkligen helt och hållet en gissning från min sida haha
  • Izzyfizzy
    Pascal skrev 2019-04-26 12:51:41 följande:

Just det, om du inte tänkt på det så finns det flera olika modeller av Emmaljunga som passar på olika chassin. Så om man vill ha ett speciellt chassi men inte är nöjd med sittdelen så går det ju att köpa av en annan modell och sätta dit. Vi har en Super Nitro-sittdel till vårt super viking-chassi just för att vi inte gillade den ergonomiska sittdelen och det funkar finfint.

Apropå det, vet du om super nitro är en gammal modell som inte tillverkas längre? För den tycker jag också ser bra ut men har inte sett i butik..
  • tjockobbe

Det var väldigt bra åtkomst till korgen på vår. Lätt att nå både fram och bak. Blir ju inte samma med svängbara hjul.

Vi var och kollade på vagn igår. Jag fastnade för en Edge igen. Haha. Sambon vill dock ha en Crescent och eftersom det också är en bra vagn, till mycket bättre pris ofta, så blir det en sån nu. :)
  • Anonym (SuperNitro)

Älskar vår supernitro med outdoorschsssi, svängbara hjul fram och outdoor färg. Vi köpte vår 2017, den verkar inte tillverkas längre?

• Fröken W

Vi har en Duo Edge som vi köpte 2016 med lounge chassi. Vi har varit supernöjda. Den är stor och rejäl men smidig. Vår dotter älskade att åka vagn från start och åkte nöjt i liggdelen ända tills hon var 7 månader. Sittdelen får hon fortfarande plats i nu när hon är 2,5 år.

Perfekt med svängbara framhjul i stan och super att kunna låsa dem när man går på skogsvägar, i snö eller annan lite bökig terräng.

Ja, det är lite svårt att komma åt varukorgen med sittdelen på men det är absolut inga problem att ha saker där. Så fördelarna tycker jag ändå väger upp nackdelarna. Och ang. chassi så tycker jag att de äldre chassimodellerna är mycket snyggare än de nya nxt :)

• Anonym (Emma)

Har en Emmaljunga NXT 60, outdoor, som vi är supernöjda med. Fungerade problemfritt i vintras i slask och snö.

Men det finns ett stort minus med vagnen och det är att varukorgen är alldeles för liten. Annas älskar vi vagnen. Fjädringen är ok och den är enligt oss bättre än tex bugaboos vagnar.

• isa94

De svängbara hjulen kan du ju alltid låsa så att de blir som fasta.

Kan göra det på våran nxt90, svårt att tro att det inte går att göra på alla :)
  • Pascal
    Izzyfizzy skrev 2019-04-28 00:25:43 följande:

Som jag förstår det borde det vara samma chassi som vi funderar på, alltså s outdoor, så tack för input! Rullar vagnen smidigt när man låser fast framhjulen? Har fått för mig att det blir sämre körförmåga då, men det är verkligen helt och hållet en gissning från min sida haha

Ja det är det kanske, är inte säker så vågar inte säga. Jaa, vår har rullat helt utan problem. Enda som blir är ju att du inte kan styra den lika lätt utan då blir det som en gammal hederlig med fasta hjul och du får trycka ner handtaget och sen svänga liksom, vet inte hur jag ska förklara x)

Nej jag tror tyvärr inte att den tillverkas längre! :( Vi försökte hitta en till vår vagn men vi gick bet och fick köpa en begagnad super nitro sittdel istället. Men oj vad vi är nöjda med den sittdelen! Vi köpte först en superviking ergonomisk men vi kom inte alls överens med den och lämnade tillbaka den ganska omgående. Ångrar inte alls att vi köpte en annan istället :)
  • Izzyfizzy

Tack för all inlägg, det blev en edge duo med outdoor chassi för oss. Vi tycker den känns väldigt bra när vi testat den i butik och gillar att den har så rymlig ligg- och sittdel. Kruxet med svåråtkomlig varukorg hoppas vi kunna lösa med att förhoppningsvis kunna ha sittdelen framåtvänd för det mesta. Nu längtar jag bara efter att så småningom få testa vagnen i vardagen!

Svar på tråden Emmaljunga barnvagn