• Izzyfizzy

Emmaljunga barnvagn

Hej,

Jag och sambon har börjat kolla på barnvagnar nu och är ganska säkra på att vi vill ha en emmaljunga. Ett krav är att sittdelen ska ha fullt liggläge, alltså inte en så kallad ergonomisk sits och så vill vi ha en stabil vagn med bra fjädring som ska vara lätt att köra med på så många underlag som möjligt. Vi bor i storstan men det är ju sverige och mycket snö och slask finns även här. 

Den modell vi är mest inriktade på är Edge Duo med svängbara framhjul och vi tycker att den känns bra när vi testat den i butik. Dock ser det ut som att varukorgen är svåråtkomlig med sittdelen på, iaf när den är bakåtvänd. Är det någon som har erfarenhet av denna vagn och kan berätta lite hur ni upplever den? Vi funderar också på vilket chassi man borde välja, s outdoor eller s lounge? i butik tycker vi att s lounge rullar smidigare men tänker att s outdoor kanske funkar bättre utomhus?Tankar? S competition har vi inte testat., hur är det? 

Nxt90F eller Nxt60F är ju de alternativ vi har med fullt liggläge men det känns inte som att dessa har lika bra fjädring. Vad tycker ni med erfarenhet om dessa?

• Svar på tråden Emmaljunga barnvagn
  • BuoBä

Jag hade en äldre Edge. Jag gillade den jättemycket, särskilt de rejäla suffletterna, men ja, med sittdel är det jättesvårt att komma åt varukorgen. Den tog också väldigt stor plats i bilen.

• Izzyfizzy
    BuoBä skrev 2019-04-25 15:34:49 följande:

Jag hade en äldre Edge. Jag gillade den jättemycket, särskilt de rejäla suffletterna, men ja, med sittdel är det jättesvårt att komma åt varukorgen. Den tog också väldigt stor plats i bilen.

Ja det känns som en rejäl och bra vagn på många sätt, men det är ju ett ganska stort minus om man inte lätt kommer åt varukorgen. Var den svåråtkomlig även när sitsen var framåtvänd? Kan man vända på varukorgen så att öppningen är framåt om man har sittdelen bakåtvänd?
    Vi har ingen bil så det känns inte som ett så stort problem för oss att den tar stor plats ihopfälld, men det är bra att ha i åtanke. 
  • BuoBä
    Izzyfizzy skrev 2019-04-25 15:46:45 följande:

Ja det känns som en rejäl och bra vagn på många sätt, men det är ju ett ganska stort minus om man inte lätt kommer åt varukorgen. Var den svåråtkomlig även när sitsen var framåtvänd? Kan man vända på varukorgen så att öppningen är framåt om man har sittdelen bakåtvänd?

Vi har ingen bil så det känns inte som ett så stort problem för oss att den tar stor plats ihopfälld, men det är bra att ha i åtanke. 

Framåtvänt var det aningen lättare men inte smidigt precis. Man fick sitta på huk och lirka in/ut grejer. Dels var det svårt att nå, dels var det trångt mellan undersidan på sitsen och kanten på korgen. Men åk och testa med exakt de komponenter du tänkt. Det är möjligt att dagens chassin har sittdelen lite högre, eftersom trenden gått mot högre vagnar.
  • Izzyfizzy
    BuoBä skrev 2019-04-25 16:59:13 följande:
    Framåtvänt var det aningen lättare men inte smidigt precis. Man fick sitta på huk och lirka in/ut grejer. Dels var det svårt att nå, dels var det trångt mellan undersidan på sitsen och kanten på korgen. Men åk och testa med exakt de komponenter du tänkt. Det är möjligt att dagens chassin har sittdelen lite högre, eftersom trenden gått mot högre vagnar.
    Tack för svar! Ja vi får åka och testa mer i butik
  • Izzyfizzy

Ingen annan som har något att tillägga? :)

Någon som har någon åsikt om vilket chassi som är bäst?

• isa94

Vi har köpt en NXT90F. Har dock inte hunnit prova den ordentligt då lillen kommer i juni. Men har hört otroligt gott om NXT av flera som är vana vagnkörare som har haft olika vagnar.

• Izzyfizzy
    isa94 skrev 2019-04-25 21:16:25 följande:

Vi har köpt en NXT90F. Har dock inte hunnit prova den ordentligt då lillen kommer i juni. Men har hört otroligt gott om NXT av flera som är vana vagnkörare som har haft olika vagnar.

Okej vad kul. Vad har de som rekommenderat den för er tyckt varit bra med den? Jag tycker den känns så "stel", alltså inget bra gung/stötdämpning i den, men det kanske inte alls stämmer. Hur upplever du det?  
  • isa94
    Izzyfizzy skrev 2019-04-25 23:04:33 följande:

Okej vad kul. Vad har de som rekommenderat den för er tyckt varit bra med den? Jag tycker den känns så "stel", alltså inget bra gung/stötdämpning i den, men det kanske inte alls stämmer. Hur upplever du det?  

Den är lätt och smidig, inte så klumpig som många andra känns. Bra med förvaring som man lätt kommer åt under, den känns liten och stor på samma gång. Sen enligt mig den absolut snyggaste vagnen på marknaden just nu.

Sen kan jag bara minnas hur andra vagnar känts med stötdämpning. Och tror nog inte denna har mest om man säger så. Så det beror nog lite på vart man bor och vad man är ute efter. Har man mycket ojämna vägar där man bor vill man nog ha en med mera dämpning.
  • tjockobbe

Edge Duo hade vi, vilken toppenvagn! Rejäl och stabil.

Vi hade fasta hjul på vår, det var kanon för vinterpromenaderna. Dock tyckte jag den var bökig i stan, lite svårare att vända osv, men man vande sig!

Lite tung att lyfta och tog rejäl plats i bilen dock, men annars toppenvagn!

Nu ska vi ha en till och har tyvärr sålt av vår emmaljunga. Denna tredje gång vill jag ha en med svängbara hjul fram, för det har varit underbart med sulkyn.

• Izzyfizzy
    isa94 skrev 2019-04-26 10:38:26 följande:
    Den är lätt och smidig, inte så klumpig som många andra känns. Bra med förvaring som man lätt kommer åt under, den känns liten och stor på samma gång. Sen enligt mig den absolut snyggaste vagnen på marknaden just nu.

Sen kan jag bara minnas hur andra vagnar känts med stötdämpning. Och tror nog inte denna har mest om man säger så. Så det beror nog lite på vart man bor och vad man är ute efter. Har man mycket ojämna vägar där man bor vill man nog ha en med mera dämpning.
    Ja det är ju en nätt och fin vagn och jämfört med edge duo mer lättåtkomlig men lite mindre varukorg. Hmm, jag får fnula vidare lite
Svar på tråden Emmaljunga barnvagn