• GoldenChild

    Resa till Italien, finns det mjölkfri ersättning

    Vi kommer åka till södra Italiten. Vår dotter är 5 mån. 
    Vi har fått althera mjölkfri ersättning här hemma. Vad finns det för alternativ där nere att köpa? Vi har fått den på recept här hemma, men det kan man troligen inte få i Italien. 
    Finns det andra mjölkfria ersättningar i Italien? 

    Vår plan är att prova ersättning med mjölk nu men vill gärna vara förberedda om det inte går bra.

  • Svar på tråden Resa till Italien, finns det mjölkfri ersättning
  • Kokoskorven
    GoldenChild skrev 2019-04-29 09:29:04 följande:

    Vi kommer åka till södra Italiten. Vår dotter är 5 mån. 
    Vi har fått althera mjölkfri ersättning här hemma. Vad finns det för alternativ där nere att köpa? Vi har fått den på recept här hemma, men det kan man troligen inte få i Italien. 
    Finns det andra mjölkfria ersättningar i Italien? 

    Vår plan är att prova ersättning med mjölk nu men vill gärna vara förberedda om det inte går bra.


    Hej!

    Jag har bott i Italien med bebis, och min erfarenhet är att utbudet av modersmjölksersättning i allmänhet är mycket större än i Sverige, både på mataffärer och apotek. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om du inte kunde hitta laktosfria varianter, typ denna på de flesta platser.

    Hoppas ni får en fin resa!
  • GoldenChild

    okej
    det låter jättebra.
    Tack för svaret :) 
    Vi längtar till Italien, har du några fler tips inför att resa där med bebis ?

  • Trippelmamma76

    Fast det var mjölkfri ersättning och inte laktosfri... det brukar handla om allergi mot proteinet i exempelvis komjölk. Ts, ska ni vara borta väldigt länge eftersom du vill köpa på plats? Annars är det ju mycket bättre att ta med den sorten barnets mage är van vid. sk


    Kokoskorven skrev 2019-04-29 10:58:13 följande:

    Hej!

    Jag har bott i Italien med bebis, och min erfarenhet är att utbudet av modersmjölksersättning i allmänhet är mycket större än i Sverige, både på mataffärer och apotek. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om du inte kunde

    hitta laktosfria varianter, typ denna på de flesta platser.

    Hoppas ni får en fin resa!


  • GoldenChild

    Ja precis. Laktos finns i bröstmjölk, det är proteinet som är problemet!
    Men låter ändå som att det finns ett rejält utbud :)

  • GoldenChild

    Jag får inga aviseringar när svar har skrivits. Och tycker det är svårt att hitta inlägget.
    Ngn som vet var man ställer in så att man får ett mail när ngn skrivit ett svar?

  • Kokoskorven
    Trippelmamma76 skrev 2019-04-29 12:16:14 följande:

    Fast det var mjölkfri ersättning och inte laktosfri... det brukar handla om allergi mot proteinet i exempelvis komjölk. Ts, ska ni vara borta väldigt länge eftersom du vill köpa på plats? Annars är det ju mycket bättre att ta med den sorten barnets mage är van vid. sk


    Åh, ursäkta, där tänkte jag inte till ordentligt! Jag tror dock ändå att chansen att hitta även mjölkfri ersättning är god, som sagt är utbudet stort.

    Andra tips: en barnvagn som är lättviktig och enkel att fälla ihop samt har stora hjul så att den går att köra på ojämnt underlag (kullersten etc). Bärsele om bebisen accepterar det, många platser är svårtillgängliga med barnvagn.

    Italien är ett härligt land för att resa med barn generellt. Barn är välkomna överallt och folk är hjälpsamma.

    Solhatt och solkräm Skrattande
  • GoldenChild

    Tack för svar.

    Kan hon dricka kranvatten här i Italien? Vi försöker undvika det men har glömt ngn gång.

    Det hade varit bökigt att ta med sig althera ersättning för en månad. Vi har inte hittat ngn affär än som har mjölkfri ersättning. Ska försöka imorgon.

  • GoldenChild

    ingen som vet hur man gör för att få avsieringar när ngn skrivit i tråden?
    Alltså ett mail att ngn skrivit 

  • GoldenChild

    Nu har vi svaret  :)
    Efter snart en månad i italien kan vi konstatera att det var otroligt svårt att hitta rätt ersättning. Ja dom har stort utbud men också dyrare än sverige. Och det kan vara nästan omöjligt att hitta ngn som ens kan engelska och allt står på italienska. 
    Men efter otaliga besök till apotek hittade vi en ersättning som är liknande althera, det står inte ens att den är mjökfri men den fungerar. 
    Och den var billigare än hemma. Så allt löste sig och vi är nöjda :)

Svar på tråden Resa till Italien, finns det mjölkfri ersättning