• Anonym (Kluven)

Surrogatmödrar

I min omgivning finns det ett par som anlitat surrogatmamma. Jag är så kluven. Känner att det är ett sätt att utnyttja en fattig kvinna samtidigt som jag förstår deras önskan att få barn. Ge mig gärna argument för och emot surrogatmödraskap.

• Svar på tråden Surrogatmödrar
  • Anonym (Kluven)

[quote=79598665][quote-nick]Anonym (Både och) skrev 2019-05-01 17:03:43 följande:[/quote-nick]

Jag är för surrogatmödraskap OM kvinnan verkligen vet vad hon ger sig in på.

Det ska finnas olika krav, exempel att surrogatmmman ska vara i ett förhållande, ha egna barn sedan innan så hon vet hur en graviditet är och hur känslomässig och hormonpåverkad man kan bli. Hon ska vara psykist stabil. Hon ska inte göra det för pengar utan för att hon könner och upplever att hon vill hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa. Paret som använder sig av surrogatmamma ska stå för kringkostnader och om surrogatmamman exempelvis blir sjukskriven under graviditeten så ska paret bistå med pengar då surrogatmamman förlorar inkomst. Men surrogatmamman ska som sagt inte få en stor ersättning för då tror jag att man gör det för pengarna om man är i stort behov av det och inte för att man verkligen vill hjälpa till. Och paret i fråga ska inte ha tjatat fram det utan det ska tydligt framgå att surrogatmamman verkligen vill och inte känner att hon gör det bara för att vara snäll och för att ställa upp.

Det finns de kvinnor som verkligen vill hjälpa andra människor och vet man som att vad man ger sig in på och att man inte blir tvingad och utnyttjad så tycker jag det är okej.

En kvinnas fria val.

Såhär tycker jag och vissa kanske delar min syn på det hela medan somliga inte gör det.

Men att utnyttja en annan människa som inte är säker på att hon vill och inte riktigt vet vad hon ger sig in på är inte ok. Vilket är rätt så uppenbart....

• Anonym (Kluven)

Tänker precis som du men i detta fall är det en fattig kvinna i ett fattigt land.

• Anonym (Kluven)

Eftersom jag innerst inne tänker att detta gränsar till människohandel vet jag inte hur skall bete mig när jag träffar detta par och se deras glädje över barnet. Att hyckla har jag mycket svårt för...

Svar på tråden Surrogatmödrar