• Anonym (Kluven)

    Surrogatmödrar

    I min omgivning finns det ett par som anlitat surrogatmamma. Jag är så kluven. Känner att det är ett sätt att utnyttja en fattig kvinna samtidigt som jag förstår deras önskan att få barn. Ge mig gärna argument för och emot surrogatmödraskap.

  • Svar på tråden Surrogatmödrar
  • Anonym (Både och)

    Jag är för surrogatmödraskap OM kvinnan verkligen vet vad hon ger sig in på.

    Det ska finnas olika krav, exempel att surrogatmmman ska vara i ett förhållande, ha egna barn sedan innan så hon vet hur en graviditet är och hur känslomässig och hormonpåverkad man kan bli. Hon ska vara psykist stabil. Hon ska inte göra det för pengar utan för att hon könner och upplever att hon vill hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa. Paret som använder sig av surrogatmamma ska stå för kringkostnader och om surrogatmamman exempelvis blir sjukskriven under graviditeten så ska paret bistå med pengar då surrogatmamman förlorar inkomst. Men surrogatmamman ska som sagt inte få en stor ersättning för då tror jag att man gör det för pengarna om man är i stort behov av det och inte för att man verkligen vill hjälpa till. Och paret i fråga ska inte ha tjatat fram det utan det ska tydligt framgå att surrogatmamman verkligen vill och inte känner att hon gör det bara för att vara snäll och för att ställa upp.

    Det finns de kvinnor som verkligen vill hjälpa andra människor och vet man som att vad man ger sig in på och att man inte blir tvingad och utnyttjad så tycker jag det är okej.

    En kvinnas fria val.

    Såhär tycker jag och vissa kanske delar min syn på det hela medan somliga inte gör det.

    Men att utnyttja en annan människa som inte är säker på att hon vill och inte riktigt vet vad hon ger sig in på är inte ok. Vilket är rätt så uppenbart....

  • Anonym (Kluven)

    [quote=79598665][quote-nick]Anonym (Både och) skrev 2019-05-01 17:03:43 följande:[/quote-nick]

    Jag är för surrogatmödraskap OM kvinnan verkligen vet vad hon ger sig in på.

    Det ska finnas olika krav, exempel att surrogatmmman ska vara i ett förhållande, ha egna barn sedan innan så hon vet hur en graviditet är och hur känslomässig och hormonpåverkad man kan bli. Hon ska vara psykist stabil. Hon ska inte göra det för pengar utan för att hon könner och upplever att hon vill hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa. Paret som använder sig av surrogatmamma ska stå för kringkostnader och om surrogatmamman exempelvis blir sjukskriven under graviditeten så ska paret bistå med pengar då surrogatmamman förlorar inkomst. Men surrogatmamman ska som sagt inte få en stor ersättning för då tror jag att man gör det för pengarna om man är i stort behov av det och inte för att man verkligen vill hjälpa till. Och paret i fråga ska inte ha tjatat fram det utan det ska tydligt framgå att surrogatmamman verkligen vill och inte känner att hon gör det bara för att vara snäll och för att ställa upp.

    Det finns de kvinnor som verkligen vill hjälpa andra människor och vet man som att vad man ger sig in på och att man inte blir tvingad och utnyttjad så tycker jag det är okej.

    En kvinnas fria val.

    Såhär tycker jag och vissa kanske delar min syn på det hela medan somliga inte gör det.

    Men att utnyttja en annan människa som inte är säker på att hon vill och inte riktigt vet vad hon ger sig in på är inte ok. Vilket är rätt så uppenbart....

  • Anonym (6789)
    Anonym (Både och) skrev 2019-05-01 17:03:43 följande:

    Jag är för surrogatmödraskap OM kvinnan verkligen vet vad hon ger sig in på.

    Det ska finnas olika krav, exempel att surrogatmmman ska vara i ett förhållande, ha egna barn sedan innan så hon vet hur en graviditet är och hur känslomässig och hormonpåverkad man kan bli. Hon ska vara psykist stabil. Hon ska inte göra det för pengar utan för att hon könner och upplever att hon vill hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa. Paret som använder sig av surrogatmamma ska stå för kringkostnader och om surrogatmamman exempelvis blir sjukskriven under graviditeten så ska paret bistå med pengar då surrogatmamman förlorar inkomst. Men surrogatmamman ska som sagt inte få en stor ersättning för då tror jag att man gör det för pengarna om man är i stort behov av det och inte för att man verkligen vill hjälpa till. Och paret i fråga ska inte ha tjatat fram det utan det ska tydligt framgå att surrogatmamman verkligen vill och inte känner att hon gör det bara för att vara snäll och för att ställa upp.

    Det finns de kvinnor som verkligen vill hjälpa andra människor och vet man som att vad man ger sig in på och att man inte blir tvingad och utnyttjad så tycker jag det är okej.

    En kvinnas fria val.

    Såhär tycker jag och vissa kanske delar min syn på det hela medan somliga inte gör det.

    Men att utnyttja en annan människa som inte är säker på att hon vill och inte riktigt vet vad hon ger sig in på är inte ok. Vilket är rätt så uppenbart....


    Mycket klokt och bra svar!

    Hur ser du på om surrogatmamma ändrar sig och vill behålla barnet?
  • Anonym (Kluven)

    Tänker precis som du men i detta fall är det en fattig kvinna i ett fattigt land.

  • Anonym (Andreas)

    Har tyvärr tappat allt hopp om mänskligheten när svenska människor (som borde veta bättre) inte drar sig för att utnyttja billig "arbetskraft" och "köper" ett barn i fattigt land via surrogatmamma. Det är ingen hjälp alls, tvärtom bidrar man till den sunkiga människohandel som föds blixtsnabbt i och med efterfrågan från länder där detta inte är lagligt (tex Sverige).

  • Anonym (Både och)
    Anonym (6789) skrev 2019-05-01 17:08:44 följande:

    Mycket klokt och bra svar!

    Hur ser du på om surrogatmamma ändrar sig och vill behålla barnet?


    Med tanke på att det inte är lagligt med surrogat i Sverige och att det inte finns någon rättslig rätt för paret så är det en risk man får ha i åtanke.

    Det är trotts allt den gravida kvinnans (surrogatmammans) kropp.

    Om det hade vart enkelt så hade man kunnat säga att surrogatmamman ska ge barnet till paret men denna fråga är inte enkel och som sagt - det är en risk man får ha i största åtanke.

    Därav tycker jag som jag tycker angående att det ska finnas krav så surrogatmamman vet att en graviditet är en känslomässig och hormonpåverkad bergochdalbana och att tankar om att behålla barnet mycket väl kan göra sig känt.
  • Anonym (Anna)

    Jag år helt emot surrogat. I min värld handlar man inte med människor, dvs barnen. Man använder inte heller en annan människas kropp och utsätter den för risker för egen vinning. En graviditet är det dödligaste man kan utsätta sig för som kvinna i fertil ålder.

    Likaså adopterar man inte barn från andra länder. Rika människor från västvärlden har inte rätt att i barnlängtans namn lyfta en individ ur sitt kulturella sammanhang. Även här handlar det om att köpa ett barn för egen vinning.

  • Anonym (Kluven)

    Eftersom jag innerst inne tänker att detta gränsar till människohandel vet jag inte hur skall bete mig när jag träffar detta par och se deras glädje över barnet. Att hyckla har jag mycket svårt för...

  • Anonym (Erfarenhet själv)

    TS: Låt det vara. Infertilitet och att längta enormt efter men inte kunna få ett barn är ett fruktansvärt trauma faktiskt och en otrolig sorg som man bär varenda dag i hela sitt liv. De som inte själv fått uppleva det kan inte förstå det. Jag har varit ofrivilligt barnlös. Och varit "surrogat-"mamma". Gillar inte ordet. Det var sprunget ur min egna upplevelse och enorma längtan och smärta som jag alltså kunde förstå kvinnorna som är i den livssituationen med. Ångrar inte alls. Men givetvis är det inte en lätt sak! Det ska man ju inte inbilla sig. Och barnets rättigheter till full insikt i och information till sitt ursprung med möjlighet till kontakt i framtiden är viktigast av allt! Detta bör naturligtvis gälla även för barn som blir till av donerade ägg eller spermier! Det är inte en lätt fråga och absolut ingen självklar sak varken åt ena eller andra hållet egentligen. Så länge det inte är löpande band principer och t ex kliniker som bara vill tjäna storkovan så är det en sak mellan det tänkta barnet (barnets perspektiv!) kvinnan som vill bära barnet och föda det och kvinnan och mannen som längtar efter ett barn.

  • Anonym (A)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-01 19:15:58 följande:
    Jag år helt emot surrogat. I min värld handlar man inte med människor, dvs barnen. Man använder inte heller en annan människas kropp och utsätter den för risker för egen vinning. En graviditet är det dödligaste man kan utsätta sig för som kvinna i fertil ålder.

    Likaså adopterar man inte barn från andra länder. Rika människor från västvärlden har inte rätt att i barnlängtans namn lyfta en individ ur sitt kulturella sammanhang. Även här handlar det om att köpa ett barn för egen vinning.
    Håller med
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Erfarenhet själv) skrev 2019-05-11 14:34:04 följande:

    TS: Låt det vara. Infertilitet och att längta enormt efter men inte kunna få ett barn är ett fruktansvärt trauma faktiskt och en otrolig sorg som man bär varenda dag i hela sitt liv. De som inte själv fått uppleva det kan inte förstå det. Jag har varit ofrivilligt barnlös. Och varit "surrogat-"mamma". Gillar inte ordet. Det var sprunget ur min egna upplevelse och enorma längtan och smärta som jag alltså kunde förstå kvinnorna som är i den livssituationen med. Ångrar inte alls. Men givetvis är det inte en lätt sak! Det ska man ju inte inbilla sig. Och barnets rättigheter till full insikt i och information till sitt ursprung med möjlighet till kontakt i framtiden är viktigast av allt! Detta bör naturligtvis gälla även för barn som blir till av donerade ägg eller spermier! Det är inte en lätt fråga och absolut ingen självklar sak varken åt ena eller andra hållet egentligen. Så länge det inte är löpande band principer och t ex kliniker som bara vill tjäna storkovan så är det en sak mellan det tänkta barnet (barnets perspektiv!) kvinnan som vill bära barnet och föda det och kvinnan och mannen som längtar efter ett barn.


    Hur ser du på den kvinna som var ditt barn?
  • Aliona
    Anonym (Kluven) skrev 2019-05-02 09:22:00 följande:

    Eftersom jag innerst inne tänker att detta gränsar till människohandel vet jag inte hur skall bete mig när jag träffar detta par och se deras glädje över barnet. Att hyckla har jag mycket svårt för...


    Jag är också helt emot surrogatmödraskap, och tycker att du har rätt att behålla din åsikt - men du kanske inte behöver uttrycka den till föräldrarna? På vilket sätt gör det saken bättre att du säger att det är fel? Nu är det redan gjort och du kan inte ändra något. Annat hade det varit om de delade med sig om sina tankar att skaffa barn med surrogatmoder, för då hade du kanske kunnat få dem att tänka om. Nu ändrar det absolut ingenting. Jag tycker inte heller att det är att hyckla att du håller inne dina personliga åsikter i frågan. Så länge de inte direkt frågar dig vad du anser så har du inte ljugit eller hycklat.
  • Anonym (Erfarenhet själv)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-11 20:58:33 följande:

    Hur ser du på den kvinna som var ditt barn?


    Var? Menar du bar? Det var jag som bar och födde barnet.
Svar på tråden Surrogatmödrar