Inlägg från: Anonym (Granne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Granne)

Frikort eller anmäla?

Förra sommaren fick vi nya grannar från Syrien.

Blev tidigt problem med barnen (de har fem), de bråkade och var allmänt otrevliga, men vi lät det passera med tanke på vad de varit med om.

I år börjar min tolerans testas hårt däremot. Deras minsta är bara 1,5 år och är dagligen ute mer eller mindre ensam (innergård). Hans äldre syskon är också ute, men de håller inte koll alls. Denna pojke är extremt aggressiv och väldigt ful i munnen redan. Idag kastade han sig på min treåring när hon satt i sandlådan och började slåss och försökte kasta stenar i ansiktet på henne. Han har försöker ofta ta andra barns saker och blir väldigt arg när han blir stoppad, idag slog han ett barn så hon började blöda.

Hur ska man hantera det här? Min man tycker inte vi ska lägga oss i, men jag är verkligen inte okej med det här, han är en fara både för andra och sig själv.

Föräldrarna pratar bara väldigt knagglig engelska, så vill inte ta upp det med dem, lär bara bli missförstånd.

• Svar på tråden Frikort eller anmäla?
  • Anonym (Granne)
    Whitehorse1979 skrev 2019-05-01 17:07:53 följande:

Anmäla.

Varför ska de ha frikort?

Kan man inte bete sig blir det följder av det hela.

Punkt.

Min man säger att det bara rör sig om en kulturkrock... Jag tänker att hade han varit ute och det fungerat hade det väl kanske varit en sak, men han är ju som sagt aggressiv...
  • Anonym (Granne)
    BernieLollo skrev 2019-05-01 17:29:18 följande:

Då är ju din man rasse som tror det tillhör någons kultur att slå folk blodiga :D

Att han är ute själv på det sättet givetvis.
  • Anonym (Granne)

Som sagt så menar jag inte att kulturkrocken är att han är aggressiv, utan att han är UTE SJÄLV.

• Anonym (Granne)
    Anonym (Albina) skrev 2019-05-02 05:55:46 följande:

En väldigt försigkommen 1.5åring som är "ful i munnen"? Vilka förståbara ord är det barnet ifråga säger som är fula? Barn i den åldern brukar i regel ha ett ytterst begränsat ordförråd bestående av enstaka substantiv? Och på vilket språk är de här fula orden..?

Och av just den anledningen är barn i den åldern väldigt fysiska och uttrycker ofta sin ilska genom att tex "slå" det är sällan ett aggressivt beteende i grunden utan ett uttryck för frustration över att inte bli förstådd. Barn i den åldern vet ju inte heller vad som är mitt och ditt. Så att ta "andras" saker är alltdå ingen medveten handling.

Det är helt enkelt nåt i din historia som andas överdrifter och inte riktigt sanning.

Det är inga överdrifter. Jag har tre barn själv, varav ett med adhd och som alltid varit utåtagerande, pojkens beteende liknar hennes. Barnet ÄR aggressivt, det där är inte ett normalt beteende hos en 1,5-åring. Han kommer från ingenstans och flyger på andra gång på gång. När han försökte ta mitt barns keps tex så blev han riktigt obehaglig när mitt barn försökte hejda honom.

Barnet säger saker som fuck, shit och idiot.
  • Anonym (Granne)
    Pope Joan II skrev 2019-05-02 06:35:16 följande:

Verkligen? Inget på arabiska eller kurdiska alltså?

Hur ska jag kunna veta det menar du? Gör han det så är det ju inget jag förstår.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (Ne) skrev 2019-05-02 06:49:17 följande:

Men är han verkligen 1,5 år?? Låter inte så på din beskrivning. Kan han vara liten för sin ålder? Om inte, om du VET att han är 1,5, så tror jag att ditt prövade tålamod har börjat överdriva lite...

Jag tror det, max två. Han låg bara i vagn när de var ute förra sommaren.

Vadå överdriva? Tvärtom så är jag väldigt tålmodig, men det där barnet oroar mig. Han kanske är liten nu, men beteendet lär ju inte ändras av sig själv.
  • Anonym (Granne)
    Pope Joan II skrev 2019-05-02 07:38:10 följande:

Barn som inte har, i det här fallet svenska som förstaspråk brukar i de allra flesta fall börja prata senare än andra i samma ålder. Att den här pojken som är 1,5-2 år gammal skulle välja nedsättande ord, förefalla förstå avsikten med att använda dem och dessutom göra det på både engelska och svenska måste vara exceptionellt på alla möjliga sätt

Han säger det på engelska och han går ju på förskola, så varför skulle han inte kunna prata svenska? Inte för att jag hört det, men omöjligt är det ju knappast. Jag säger inte att han förstår vad han säger, men orden använder han.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (Ne) skrev 2019-05-02 08:04:18 följande:

Japp, väldigt exceptionell. ?Försökte kasta stenar i ansiktet? - ett barn i den åldern kastar hej vilt, kan inte medvetet försöka pricka en exakt kroppsdel. ?Slog ett barn blodigt? - hur då?? Med nävarna????? Knappast om det är en 1.5 åring. Med tillhygge? Ja, det har mina barn råkat utsätta mig för också, sånt händer, de förstår inte. Självfallet tråkigt när andra barn blir drabbade, men fortfarande sånt som kan hända under ett barns utveckling, och självfallet ska man markera mot lilla barnet att det inte är ok, men polisanmäla eller anmäla till soc??? Det är ju en typ bebis vi pratar om! ?Tar andras saker? - så dum kommentar om en 1.5-åring så man smäller av.

Sedan är vissa barn mera bråkiga och elaka, eller sämre uppfostrade, än andra, men är det något man anmäler???

Brist på omsorg från föräldrarna, som att låta små barn springa ute själv däremot, det kan man ju anmäla.

Det är skillnad på att bara ta någons saker för att man inte förstår bättre och att från ingenstans kasta sig på den som har den och börja bitas och slåss.

Det med stenarna så böjde han sig över det sittande barnet och kastade det rakt in i ansiktet.

Det barnet skadar andra dagligen. Jag har själv barn som har problem med ilska och jobbar även med autistiska barn, jag ser skillnaden.
  • Anonym (Granne)
    Körsbärsdalen skrev 2019-05-02 08:18:22 följande:

Angående språket så kan jag absolut tro att en 1,5-åring kan säga fula ord, om den kopierar vad äldre barn har sagt. Att två-/flerspråkiga barn är senare än andra är inte heller sant, de kan generellt sett säga lika många ord som enspråkiga barn - men ofta fördelat på två/fler språk. Mina barn är tvåspråkiga och ena barnet sa inte mycket vid 1,5 år, andra barnet sa två-treordsmeningar på svenska och engelska.

Däremot tror jag inte 1,5-åringen som TS pratar om säger dessa fula ord för att de är fula, barnet har väl märkt att denne får mer reaktion/uppmärksamhet när vissa ord sägs snarare än andra.

Sedan kan jag köpa att barnet kan vara utåtagerande, troligen inte med uppsåt att vara elak, utan i ren frustration över att inte bli förstådd - över att inte förstå mitt/ditt o.s.v.

Hur som helst tycker jag definitivt att du bör orosanmäla att ett så litet barn vistas ute själv. Vad som helst kan ju hända! Föräldrarna behöver få hjälp i sin föräldraroll.

Jag säger inte heller att han är elak, utan att han är aggressiv, vilket han i allra högsta grad är. Vågar inte tänka på hur han kan bli när han blir äldre om ingen styr upp honom.

Hur anmäler man när man inte vet efternamnet?
  • Anonym (Granne)
    Canadasvensk skrev 2019-05-02 18:59:13 följande:

Så på grund av deras kultur så är det okej att det lilla barnet är ute själv? Du säger alltså att pga hans kultur så fixar han att vara ute själv men en svenskt barn på 1 1/2 hade inte gjort det?

Jag hänger allvarligt talat inte med i resonemanget??

NEJ, bara att det är VANLIGT att syskon håller koll på varandra.
Svar på tråden Frikort eller anmäla?