• Anonym (Granne)

Frikort eller anmäla?

Förra sommaren fick vi nya grannar från Syrien.

Blev tidigt problem med barnen (de har fem), de bråkade och var allmänt otrevliga, men vi lät det passera med tanke på vad de varit med om.

I år börjar min tolerans testas hårt däremot. Deras minsta är bara 1,5 år och är dagligen ute mer eller mindre ensam (innergård). Hans äldre syskon är också ute, men de håller inte koll alls. Denna pojke är extremt aggressiv och väldigt ful i munnen redan. Idag kastade han sig på min treåring när hon satt i sandlådan och började slåss och försökte kasta stenar i ansiktet på henne. Han har försöker ofta ta andra barns saker och blir väldigt arg när han blir stoppad, idag slog han ett barn så hon började blöda.

Hur ska man hantera det här? Min man tycker inte vi ska lägga oss i, men jag är verkligen inte okej med det här, han är en fara både för andra och sig själv.

Föräldrarna pratar bara väldigt knagglig engelska, så vill inte ta upp det med dem, lär bara bli missförstånd.

• Svar på tråden Frikort eller anmäla?
  • Anonym (Emma)

Om du skulle orosanmäla om de var svenskar, tycker jag att du bör orosanmäla nu. Dom kommer ju knappast bli av med barnen eller utvisas över 1,5-åringens beteende.

• Bagar Bengtsson

Prata med föräldrarna först, trots knagglig engelska. Det har väl en lite annan syn på uppfostran. Så sent som på 80-90-talet åkte barn utan bilbarnstol, man kunde vara 10 pojkar i en saab 900 på väg till en fotbollsmatch, cyklade utan hjälm, man fick röka i högstadiet om man hade tillstånd om man var under 15 år för 15 år var gränsen då i Sverige o.s.v.

Förklara att deras större barn inte klarar av att passa dem. Att vi i Sverige tar mer ansvar för uppfostran. Att anmäla utan att ge dem chansen att rätta till tycker jag är fegt, tyder på konflikträdsla.

• Anonym (Orosanmälan)

Jag hade nog lämnat in en orosanmälan om jag sett en unge på 1,5 år vara själv ute ofta utan vårdnadshavare oavsett föräldrarnas ursprung.

Dock är jag väldigt förvånad över att han är ful i munnen redan??? Den genomsnittliga 1,5 åringen kan inte säga många ord. Det skulle innebära att det enda han säger är typ fula ord. Och vem har lyckats att lära honom de orden men inga andra.

• ht1

Gör en anmälan till soc. Sedan är det bara att flytta för eran del eftersom detta är vad ni kan vänta er av syrier. Ni kommer aldrig att få en lugn stund för era barn så länge ni har med dessa grannar att göra.

• Lånehajen
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-01 19:12:45 följande:

Prata med föräldrarna först, trots knagglig engelska. Det har väl en lite annan syn på uppfostran. Så sent som på 80-90-talet åkte barn utan bilbarnstol, man kunde vara 10 pojkar i en saab 900 på väg till en fotbollsmatch, cyklade utan hjälm, man fick röka i högstadiet om man hade tillstånd om man var under 15 år för 15 år var gränsen då i Sverige o.s.v.

Förklara att deras större barn inte klarar av att passa dem. Att vi i Sverige tar mer ansvar för uppfostran. Att anmäla utan att ge dem chansen att rätta till tycker jag är fegt, tyder på konflikträdsla.

Nu är det ju inte enbart att barnet lämnas obevakat utan också att det är aggressivt och försöker skada andra barn. Ska de förklara för föräldrarna i detalj hur de ska ta hand om sina barn då? Varför skulle det ansvaret ligga på TS?
  • Bagar Bengtsson
    Lånehajen skrev 2019-05-01 19:18:29 följande:
    Nu är det ju inte enbart att barnet lämnas obevakat utan också att det är aggressivt och försöker skada andra barn. Ska de förklara för föräldrarna i detalj hur de ska ta hand om sina barn då? Varför skulle det ansvaret ligga på TS?

TS och övriga vuxna skulle ju såklart tagit itu med detta så fort det uppdagades. Om en vuxen hade slagit ett barn hade man väl sagt till på en gång även fast det kanske är tillåtet i dess hemland.

Jag tycker alla ska få chansen att anpassa sig men då måste ju vi ställa upp och hjälpa dem. 

Jag är inget fan av Sveriges flyjtingpolitik men de som är här måste ju få lära sig av oss som bor här. Sedan kanske de inte vill ta åt sig av informationen men då har du iaf försökt.

• Canadasvensk
    Anonym (Granne) skrev 2019-05-01 17:23:59 följande:
    Min man säger att det bara rör sig om en kulturkrock...
    Din man tänker som sjuklövern då!? Ring polisen och be dom ta med lite saft och bullar ska du se att allting löser sig...
  • Tom Araya
    Anonym (Granne) skrev 2019-05-01 17:23:59 följande:
    Min man säger att det bara rör sig om en kulturkrock... Jag tänker att hade han varit ute och det fungerat hade det väl kanske varit en sak, men han är ju som sagt aggressiv...
    Nej, dålig fostran och aggressivt beteende kan man inte skylla på kulturkrock, i synnerhet inte om grabben är född i Sverige.
  • BurningDiamond

Om du är orolig för att ett barn far illa ska du anmäla. Finns ingen anledning i världen att tiga still, nationalitet och etnicitet har inte med något att göra.

Svar på tråden Frikort eller anmäla?