Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Ebba Busch Thor ute på djupt vatten

När Ebba Busch Thor inte hänvisar till den sekulära humanismen så simmar vederbörande och den här trådstarten i helt olika vatten.

Alla former av humanism har en gemensam kärna - från den religiösa humanismen till den sekulära humanismen - och den kärnan kultiverades i ett kristet väst. Till Sverige kom nyhumanismen med prästen Johan Lundblad som även bar på titeln teologie doktor.

Den humanistiska idéhistorien är både grundad av och kantad av teologiska förelöpare.

• Digestive
    Padirac skrev 2019-05-02 17:56:20 följande:
    Du har rätt, det var inte en slump. Det började när de gamla grekernas kunskaper blev tillgängliga för Europa från muslimska universitet och lärda.

Med start i renässansen lämnade det outvecklade Europa de kristna bojorna som lett till den sekulära humanism som finns i och präglar de flesta europeiska länderna idag.

Kunskaper som pressats tillbaks av den kristna kyrkan levde kvar i muslimsk vetenskap och i deras universitet och gjordes tillgänglig för européer trots att den kristna kyrkan kämpade mot detta.

Detta är grundläggande historiska kunskaper som revisionisterna tydligen lämpligt glömt bort eller inte längre vill förstå.
    Grekernas äldre skrifter blev åtkomliga för kyrkans män i Europa. Teologiska förelöpare utvecklade därefter strömningen och spred världsbilden vidare.

Att måla upp humanism (eller renässansen) och religion som två motpoler ger en väldigt felaktig bild av historien. I huvudsak mynnade strömningen fram genom teologiska förelöpare, det vill säga av nytänkande teologer.

Det blir betydligt mer träffande om man ser på utvecklingen som en konflikt med specifikt kyrkan... inte med religion per se.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-05-04 09:08:23 följande:
    Det stämmer bra. Efter medeltiden och iom renässansens framsteg så får Europa direktkontakt med Kina. 

Under medeltiden var det den muslimska världen som med handelskaravaner förmedlade kinesisk kunskap till Europa. Handeln med öst hade pågått i minst 1000 år redan då, tex skepp över indiska oceanen. Efter medeltiden seglade européer själva till Kina och sydostasien och med det gick handeln i stort sett utan lokala mellanhänder i centralasien och kuststäderna runt indiska oceanen. 

Antikens kunskaper som i Europa försvann och motarbetas av den kristna kyrkan under medeltiden återupptäcktes genom den muslimska världen under renässansen.
    Motarbetades av kyrkan under medeltiden? Du väljer den mest udda tidpunkten för ett sådant påstående.

Thomas av Aquino verkade under medeltiden. Det vill säga en av historiens mest betydelsefulla västerlänningar som tagit del av Greklands antika filosofer och som vid tidpunkten var den mest betydelsefulla figuren av sitt slag.

Hans teologiska och filosofiska bidrag (som inspirerades av Greklands antika filosofer, allra främst av Aristoteles) var det som splittrade dåtidens kyrka - vid den här tidpunkten var det alltså två delar av en splittrad kyrka som låg i fejd med varandra, inte kyrkan och kyrkomotståndare. Den delen av kyrkan som gjorde motstånd mot Thomas av Aquinos läror förgicks med tiden.

Det var Thomas av Aquino som etablerade idéer som naturrätt och att människor besitter förmågan att nå universell moral genom sitt förnuft. Det går inte att hitta två idéer som har haft större betydelse för humanismen... än dessa två. Hans läror stimulerade även kyrkan till att söka Gud genom att studera Hans verk - han var själv en bildad naturvetare - vilket blev en milstolpe även för vetenskapens etablering.

Våra Mänskliga Rättigheter är utformade av nythomistiska principer och nythomismen är även basen för den europeiska kristdemokratin.
  • Digestive
    themia skrev 2019-05-05 18:31:27 följande:
    Som sagt, du har inte läst bibeln - inte ens Nya Testamentet. Jesus säger uttryckligen att han kommit för att uppfylla lagen,( dvs. Moseböckerna.)
    Matt 5:17 - 5:18
    Att förstå religiösa skrifter utan hänsyn till teologiska traditioner är som att betrakta rymden genom att titta på teleskopen istället för i dem.

Dina tolkningar av dessa skrifter är enbart personliga.
  • Digestive
    themia skrev 2019-05-06 09:57:38 följande:
    Naturligtvis - liksom dina
    Varför jag förhåller mig till aktuell teologi när jag diskuterar religion.

En nyfiken fråga. Anser du personligen att det finns en universell/sann etik som människan kan förstå/nå liksom praktisera?
  • Digestive
    themia skrev 2019-05-06 09:55:03 följande:
    Kan du visa vilka de "kristna grundvärderingarna" är och var dessa har stöd i bibeln?
    Och plocka inte russin utan nämn då alla "grundvärderingar", alltså även dem du inte gillar.
    Dygdetik kan sammanfatta hur kristna resonerar. Det vill säga att tankarna landar i "Vad hade Jesus/något helgon/en förebild som anses vara god ha gjort?" eller "Vad är godhet?" snarare än att utfallet och/eller motivet avgör en handlings moraliska natur.

Det är svårt att lista grundvärderingar - vi västerlänningar får med oss sådant i modersmjölken och reflekterar sällan över dem - men dygder i sig är enklare att lista.

Kristna dygder (naturliga):
    Ödmjukhet
    Generositet
    Kyskhet
    Medmänsklighet
    Måttfullhet
    Tålamod
    Flit

Kristna dygder (övernaturliga):
    Tro
    Hopp
    Kärlek

De kristna dygderna är inspirerade av Aristoteles kardinaldygder:
    Förstånd
    Rättvisa
    Måttfullhet
    Mod
  • Digestive
    K Kalle skrev 2019-05-06 08:49:34 följande:
    Jo, det gick särskilt bra under 1600-talet med alla häxbränningar. Verkligen positivt.
    Använder du samma premisser när du dömer ateism?

Statsateism har nämligen lämnat betydligt fler offer efter sig än vad tre inkvisitioner, nio korståg och samtliga häxprocesser lyckades med. Och den skillnaden består av fler än 100 miljoner offer... på mindre än hälften så kort tid.

Något säger mig dock att du dömer med olika måttstockar.
  • Digestive
    K Kalle skrev 2019-05-07 09:06:49 följande:

Fördömer? Jag menar bara att "de kristna värderingarna" inte alls lett till att det blev bättre. För kvinnor blev det faktiskt sämre med kristendomen.

Ja, all fanatisk tro (kristendom, kommunism, islam etc) leder till förtryck.

Skrev inte fördömer. Hur menar du inte alls lett till det bättre? Du kan inte pin-point:a händelser i historien och hantera dem som historiskt sammanfattande. Då sysslar du inte med idéhistoria överhuvudtaget...

Ja, och skillnaden ligger i att låta sådant vara en privat egensak och på att tvinga på andra det samma.
  • Digestive
    K Kalle skrev 2019-05-07 09:08:36 följande:

Det hade varit jättebra om kristna verkligen hade följt dessa dygder. Jag har blivit förtalad, mobbad och utstött av kristna, främst när jag gick i högstadiet och gymnasiet. Eftersom jag har flera troende kristna i släkten vet jag att det snackas MYCKET skit bland kristna. Kristna har inte ett dugg bättre moral än andra!

Utgår vår idéhistoria från dina personöoga upplevelser av kristna eller hur är de relevanta?

Även om jag beklagar dina tråkiga upplevelser så har jag inget gott att säga om hur du hanterar dem. Du känner inte planetens kristna befolkning genom din närmiljö... du känner inte ens Sveriges kristna på det viset. Du känner människorna som du har träffat.
  • Digestive
    K Kalle skrev 2019-05-07 15:06:25 följande:

Sanningen ÄR att kristna inte har bättre moral än icke-troende. Faktiskt.

Jag har aldrig påstått något sådant...
Svar på tråden Ebba Busch Thor ute på djupt vatten