Anonym (olika åsikter) skrev 2019-05-02 02:01:11 följande:
Jag och min man har olika åsikter. Vi har idag två katter på 1 år. Jag har precis fått reda på att jag är gravid och min man tycker att vi borde göra oss av med katterna. Hans argument är flera:
Att vi inte kommer ha samma tid till katterna när bebisen kommer.
Att det finns risk att katterna blir svartsjuka på bebisen
Han vill inte att katterna ska sova i bebisens säng
Han vill inte att bebisen ska krypa runt bland katthår och kattsand
Risken för smittan av toxoplasmos
Att vi behöver den sömn vi kan få- och inte två katter som dessutom lever loppan på natten
Samtidigt är ju katterna två familjemedlemmar men han säger att katterna kan inte få gå före vårt barn.
Hur har ni gjort och hur skulle ni göra?
Vi skaffade en Cornish rex (ganska krävade och speciell ras) i samband med att jag blev gravid.
Vår dotter är nu 5 veckor och katten blir ett år i Juni.
Sömn är inget som sparas så man har ett lager energi till bebis kommer, så det spelar ingen roll, lever de loppan när bebis kommit se nedan.
Lär katterna att inte vara där bebis ska sova alt vänj dem vid att inte sova i sovrummet.
Vi hinner leka med vår katt varje dag precis som innan.
Han har fått vara med ända sedan vi kom hem från bb och har inga problem med bebisen förutom när hon gråter då han "säger till oss" att ta hand om henne.
Nu har vi inte problem med katthår men kattlådan är i badrummet och där kan finnas lite sand på golvet (städa och passa bebis?)
Undvik att tömma kattlådan bara. Vår katt har sovit på mig, tvättat mig, gosat och haft sig hela gravditeten utan några konstigheter eller smittor.
Katten hos oss är ett av våra barn helt enkelt. Finns stor risk för svartsjuka när man skaffar fler barn en ett oavsett ras (;