Inlägg från: jrockyracoon |Visa alla inlägg
  • jrockyracoon

Mp ökar i opinionen..

HSOF skrev 2019-05-04 14:24:49 följande:
    Jo så är det säkert också, men folk borde väl ha lärt sig vid det här laget att Mp inte har någon bra och effektiv miljöpolitik.

Men som någon tidigare skrev här, namnet hjälper väl dem ganska mycket när de mer okunniga ska rösta.

Vad fan innebär begreppet ej effektiv miljöpolitik? Att deras politik inte räddar planeten?

Det tror jag inte de andras partiernas miljöpolitik gör heller...

Att folk inte har fattat att allt kommer gå åt helvete om vi inte fixar miljön är ju helt oförståeligt. Svenska folkets hjärnor är antagligen inte effektiva.

• jrockyracoon
    stoppa vänsterhatet skrev 2019-05-04 23:56:33 följande:
    mp bedriver ren symbolpolitik. Dyra åtgärder som inte förbättrar situationen överhuvudtaget. Man stimulerar t.ex import av tysk kolkraft. Varför det?

Rimligare vore att införa skatt på plastförpackningar. Rimligare vore att införa miljöavgift på billigt skräp från Kina. Det är oerhört påfrestande på miljön med alla skitprodukter som måste bytas ut varje år eller oftare.

Varför inte en skatt på onödiga renoveringar? Vi ser hur de rika renoverar kök och badrum inför bostadsförsäljningar. De nya ägarna river omedelbart ut helt nya kök och badrum och köper nytt. Extremt dåligt för miljön.

Vi accepterar mängder av bosättningar i skog och mark där de tillåts elda helt utan avgasrening för att bedriva primitivt boende.

En symbolpolitik för miljön är också viktig. Den kan bli en start på en rörelse i rätt riktning. Och visst vill man att det ska hända mer saker, men mp har för liten reell makt för att i praktiken genomföra särskilt mycket. Orsaken till partiets möjligheter att påverka handlar om att så få personer röstar på det. 

Det finns många bra idéer som kan bidra till en bättre miljö. Även om MP inte har drivit alla dessa, är det ändå tillsammans med vänsterpartiet, det parti som värnar om miljön på riktigt. Jag tvivlar inte på att mp skulle genomföra fler miljöreformer om de fick mandat för det från väljarna.

• jrockyracoon
    Mentat skrev 2019-05-05 09:45:45 följande:
    Här har du en källa: http://www.globalcarbonatlas.org/en/CO2-emissions
    K
    inas helt groteska ökningar har bromsat in men de senaste 10 åren har bara Kinas och Indiens ökning av utsläppen motsvarat Sveriges totalutsläpp/år ca var 5:e vecka.
    Det är därför (mp):s elcyklar, flygskatt etc bara är plakatpolitik. Vad Sverige skulle kunna göra för att göra skillnad på ett globalt plan är att satsa på forskning kring energikällor. Lyckade resultat kan tillämpas överallt.

Visst kan man forska kring energikällor. Problemet är bara att sådan forskning ofta rinner ut i sanden. När jag gick i skolan för 35 år sedan fick jag lära mig att man hade vindkraft, solkraft, vattenkraft och kärnkraftverk. Det mesta av elen kom från kärnkraftverk, men man sa att om 10 - 20 år, skulle antagligen solkraft och vindkraft stå för en större andel av elförbrukningen. Nu idag, är det ungefär samma fördelning som det var då... I princip ingenting har hänt.

Jag tror inte på att stå och vänta med händerna i byxfickorna. Vi kan inte lösa världens problem ensamma, men vi kan ställa om och visa andra länder att man faktiskt kan få ett klimatsmart samhälle också med dagens teknik.

Kinas befolkning får det bättre och har då råd att köpa bilar/varor/etc som ger  mer avgaser. Detta gör det ännu viktigare att vi ändrar inställning till miljöns betydelse. Låt oss börja att göra förändringar där vi kan påverka, dvs här i Sverige!

Svar på tråden Mp ökar i opinionen..