• Mandelskorpan

    Bara lite sen/omogen eller onormalt? 12-åring

    Känner nu igen detta eller låter det onormalt/sent?

    Flicka 12 år.

    Inga problem med skolarbetet. Möjligen lite väl slarvig....

    Leker sällan med kompisar. Kan ibland leka barnsliga lekar med yngre barn tex i sanden.

    Sover helst bredvid förälder. Sover alltidmed gosedjur.

    Ingen blygsel/skyler sig inte.

    Leker gärna med vuxna, Tex ordlekar, gissningslekar, pussel osv. Lugna lekar.

    Kan ?flippa? på ett barnsligt, uppspelt sätt. Till exempel vid läggdags. Som små barn ofta gör.

    Tar inte mycket eget ansvar, allt måste påminnas om, eller göras av förälder, vanliga saker som borsta hår/tänder, jympapåse funkar inte utan förälder.

    Har fortfarande sällskap av förälder på morgonen.

    Har hoppat av tidigare sport-/fritidsaktiviteter, inga särskilda intressen.

    Totalt ointresserad av kläder och smink.

    Hon kanske bara är lite sen?

  • Svar på tråden Bara lite sen/omogen eller onormalt? 12-åring
  • Drottningen1970

    Så jäkla mycket bättre att vara ovanligt barnslig vid 12 än tvärtom. Andra 12 åringar ska ha stringtrosor, röka och börjar dricka och ligga..

  • Mandelskorpan
    Drottningen1970 skrev 2019-05-02 09:59:14 följande:

    Så jäkla mycket bättre att vara ovanligt barnslig vid 12 än tvärtom. Andra 12 åringar ska ha stringtrosor, röka och börjar dricka och ligga..


    Nej, extremt åt andra håller är förstås inte alls bra. Hon är så extremt olik mina egna barn i den åldern bara.

    Men det kanske inte är ovanligt att vara så pass barnslig vid 12? Känner du flickor som varit så i den åldern?
  • Drottningen1970

    Den första jag tänker på är nog mig själv i såna fall :)

    Men det var också andra tider. Då tilläts man vara barn längre. Det har ju tyvärr förändrats.

  • snöblask

    Tycker inte att det låter oroväckande på något sätt. För min äldsta kom puberteten över en natt vid 13 års ålder och då förändrades det mesta. Dock behöver man ff tjata en hel del om tråksaker som gympapåse men aldrig om dusch.

  • cosinus

    Om man skyler sig eller inte tror jag kommer mycket hemifrån. Varken jag eller min man är pryda av oss och behöver vi gå och hämta något nakna så gör vi det genom huset. Barnen är likadana. De är noll blyga inför familjen. Däremot skulle inte 15-åringen gå genom huset oklädd/lättklädd om det är besök. Han som är 13 fick vi säga åt på offentliga bad så sent som för 1.5 år sen att du får inte längre byta om hur som helst, nu är det omklädningsrummet som gäller för andra personer är inte lika obrydda som du är.

    15-åringen är f ö helt ointresserad av smink och kläder. Hon gillar sköna kläder och förstår inte alls varför man sätter på sig kläder med hål i eller tröjor som inte når ner till naveln, det verkar ju onödigt enligt henne. 

    9-13-åringarna sover gärna med vuxen eller ihop. De behöver inte det men får de så tycker de att det är mysigt. Drar gärna in madrasser i varandras rum och sover ihop.

    11-åringen börjar precis nu få till ansvarsbitar när det gäller att komma ihop saker på egen hand. Man får fortfarande påminna men nu börjar han själv tycka det är jobbigt när han inte har koll på gymnastikkläder, utflykter och annat så han har ofta börjat dubbelkolla. Det funkade inte för ett år sen, inte ens nära.

    Personligen hade jag inte oroat mig för tjejen i fråga. Hellre barn som väljer att vara barn länge än de som är extrema åt andra hållet.

  • Tangent

    Tror hon bara är lite sen/omogen..
    Låter som jag var I den åldern. Idag har jag högskoleutbildning och ok jobb. 

  • Elin P

    Låter som en normal flicka som ännu inte har kommit in i tonåren och såna intressen och beteenden.

  • Mompreneur

    Eller så är hon sig själv; unik, precis som alla andra.

    För övrigt så är jag 30 år och flippar alltid loss innan läggdags.

    Alla andra föräldrar släcker ner och lugnar sig en timme innan läggning - men inte jag! Det börjar med att jag tar tandborsten som en mikrofon, och sedan är spektaklet igång.

    Vi somnar glada och utmattade lite senare än planerat, men det blir bra ändå.

  • mamma 86
    Mandelskorpan skrev 2019-05-02 09:52:56 följande:

    Känner nu igen detta eller låter det onormalt/sent?

    Flicka 12 år.

    Inga problem med skolarbetet. Möjligen lite väl slarvig....

    Leker sällan med kompisar. Kan ibland leka barnsliga lekar med yngre barn tex i sanden.

    Sover helst bredvid förälder. Sover alltidmed gosedjur.

    Ingen blygsel/skyler sig inte.

    Leker gärna med vuxna, Tex ordlekar, gissningslekar, pussel osv. Lugna lekar.

    Kan ?flippa? på ett barnsligt, uppspelt sätt. Till exempel vid läggdags. Som små barn ofta gör.

    Tar inte mycket eget ansvar, allt måste påminnas om, eller göras av förälder, vanliga saker som borsta hår/tänder, jympapåse funkar inte utan förälder.

    Har fortfarande sällskap av förälder på morgonen.

    Har hoppat av tidigare sport-/fritidsaktiviteter, inga särskilda intressen.

    Totalt ointresserad av kläder och smink.

    Hon kanske bara är lite sen?


    Nej inget av detta låter onormalt. Varför skulle det vara onormalt att ha sällskap av sina föräldrar på morgonen? Min dotter är visserligen 11 åt men det mesta stämmer in på henne förutom att hon älskar att vara med kompisar och hon har många fritidsaktiviteter hon älskar. Lite intresserad av smink är hon också

    Men resten. Varför skulle hon vilja sova själv när hon kan sova bredvid mig? Och hon skulle inte heller gilla att vara själv på morgonen i över en timme! Glömsk är hon också och jag får påminna henne om en massa saker, likadant verkar det vara för hennes kompisar. Gosedjur har hon och även hennes jämngamla kompisar och kusiner. Gissningslekar tycker hon är hur kul som helst! Har inte haft en tanke på att hon skulle vara onormal eller barnslig på grund av detta, är så glad att det finns kvar för hon är ju ett barn. Finns barn i hennes ålder som beter sig som 15-16 åringar minst.
  • Alexi
    cosinus skrev 2019-05-02 13:01:26 följande:
    Om man skyler sig eller inte tror jag kommer mycket hemifrån. Varken jag eller min man är pryda av oss och behöver vi gå och hämta något nakna så gör vi det genom huset. Barnen är likadana. De är noll blyga inför familjen. Däremot skulle inte 15-åringen gå genom huset oklädd/lättklädd om det är besök. Han som är 13 fick vi säga åt på offentliga bad så sent som för 1.5 år sen att du får inte längre byta om hur som helst, nu är det omklädningsrummet som gäller för andra personer är inte lika obrydda som du är.
    Min man och jag går utan problem nakna mellan dusch och påklädning osv. Dottern drygt 10 år visar sig aldrig naken längre, sedan något halvår tillbaka. Så jag tror inte den kopplingen är självklar.
  • Alexi

    Varför leker hon sällan med kompisar? Har hon inga? Vad beror det på i så fall? Det kan ju finnas orsaker där som tyder på att hon behöver hjälp.

  • Mandelskorpan
    Alexi skrev 2019-05-04 09:54:06 följande:

    Varför leker hon sällan med kompisar? Har hon inga? Vad beror det på i så fall? Det kan ju finnas orsaker där som tyder på att hon behöver hjälp.


    Jag vet faktiskt inte. De flesta verkar ju tycka att hon verkar vara en vanlig tjej men mina egna flickor i den åldern har varit väldigt olikt denna tjej. De har lekt mycket med kompisar - kompisar har varit väldigt viktigt - de har haft flera fritidsaktiviteter som också varit viktiga och de har varit noga/intresserade av kläder och stil.

    De har också varit varit självständiga och har inte accepterat alltför mycket inblandning av oss föräldrar. Ingen av dem har sovit i vår säng (undantag mardrömmar). Vardagsrutiner flyter, tand/hårborstning, jympapåsar, utflykter, fritidsaktiviteter...

    Antagligen inget fel på denna flicka men hon är så olik mina egna barn i den åldern.
  • mamma 86
    Mandelskorpan skrev 2019-05-06 11:04:19 följande:

    Jag vet faktiskt inte. De flesta verkar ju tycka att hon verkar vara en vanlig tjej men mina egna flickor i den åldern har varit väldigt olikt denna tjej. De har lekt mycket med kompisar - kompisar har varit väldigt viktigt - de har haft flera fritidsaktiviteter som också varit viktiga och de har varit noga/intresserade av kläder och stil.

    De har också varit varit självständiga och har inte accepterat alltför mycket inblandning av oss föräldrar. Ingen av dem har sovit i vår säng (undantag mardrömmar). Vardagsrutiner flyter, tand/hårborstning, jympapåsar, utflykter, fritidsaktiviteter...

    Antagligen inget fel på denna flicka men hon är så olik mina egna barn i den åldern.


    Det är inte ovanligt att även barn i den åldern vill sova hos sina föräldrar och angående att allt inte flyter på hemma är inte det heller ovanligt. Många barn i den åldern är väldigt glömska och att borsta tänderna och håret är inte alltid populärt.
Svar på tråden Bara lite sen/omogen eller onormalt? 12-åring