• Anonym (Vikt)

Viktminskning med styrketräning?

Kan man utforma ett program för viktminskning med typ skivstång/styrketräning? Många reps tex?

Saken är den att jag gillar bara promenera och styrketräning, tolererar knappt att träna. Är det dömt att misslyckas med viktminskning? Hittills har promenader hjälpt behålla vikten men ej gå ned. Så om ni har tips om viktminskning så tas det tacksamt emot!

Obs! Har någon vv pointstabell med matvaror, har tappat min gamla...

• Svar på tråden Viktminskning med styrketräning?
  • Anonym (Yes!)

För mig funkar styrketräning mycket bättre för att minska vikten än att promenera eller konditionsträna. Se bara till att anstränga dig till max så att musklerna blir större så att kroppen drar mer energi. Gick ner nästan tio kilo när jag styrketränade mycket. Körde ett allsidigt standardprogram.

• Tiffany

Tror styrketräning plus promenader OCH tänka på kosten skulle funka bra

• elin1989

Det viktigaste för att uppnå viktminskning är ju kosten. Sen är ju styrketräning jättebra i allmänhet, men kosten är det avgörande för just viktminskning

• Mrs Moneybags

Precis som de andra har påpekat är träningens effekt på just viktminskning ganska liten i jämförelse med kosten. Fokusera på att äta hälsosamt och i lagom mängd och se träningen som en bonus vid sidan av. 

Styrketräning är jättebra när man försöker gå ner i vikt för att bibehålla muskelmassan och forma kroppen. Raska promenader räcker bra som konditionsträning. 

• Anonym (gymnörd)
    Hej, knäböj, marklyft, bankpress, över huvud press. Börja med låga vikter,det som du orkar och kan kontrollera utan att skada dig. Du behöver inte göra en himla mängd repetitioner, utan höll dig mellan 6 och 10. Viktigaste är att bygga muskel, detta höjer metabolismen bidrar att använda energi(sparat som fett). Höj mängden av proteiner i din kost och sluta med raffinerad socker(godis, läsk, osv.)
    Lycka till.
Svar på tråden Viktminskning med styrketräning?