• Anonym (sant eller osant)

Rotfyllningar - hälsofarligt?

Jag står inför ännu en rotfyllning och undrar hur farligt materialet de lägger i kanalerna egentligen är för hälsan? Känner mig orolig eftersom jag haft diffusa symptom och omfattande ohälsa i många herrans år och träffade en person som forskat mycket kring just rotfyllningar och material och varnade mig för dessa?

Men vad kan man göra istället och hur orolig ska man vara? Finns det alternativ?

• Svar på tråden Rotfyllningar - hälsofarligt?
  • Gaskarl

Fyller rötterna? Rotkanalen rensas på nerv och görs ren sedan läggs en krona uppepå...

• Anonym (sant eller osant)
    Gaskarl skrev 2019-05-07 22:29:00 följande:

Fyller rötterna? Rotkanalen rensas på nerv och görs ren sedan läggs en krona uppepå...

Jo men de fyller sedan på med något som heter guttaperka eller formalinaktigt ämne. Läs på Tandskadeförbundets hemsida! Svårt att veta hur farligt dessa medel är eftersom de stannar kvar i kroppen längre tider precis som amalgam?
  • AndreaBD
    Anonym (sant eller osant) skrev 2019-05-07 22:41:52 följande:
    Jo men de fyller sedan på med något som heter guttaperka eller formalinaktigt ämne. Läs på Tandskadeförbundets hemsida! Svårt att veta hur farligt dessa medel är eftersom de stannar kvar i kroppen längre tider precis som amalgam?
    Den tanken har jag inte ens tänkt! Trots att jag har haft besvär av amalgamet. Men där fanns det en anledning till att man använde ett ämne som kunde vara farlig - man hade svårt att hitta något annat som var så hållbart. Men att bara fylla igen nerv-kanalerna - det kan ju inte vara svårt att hitta ett lämpligt, ogiftigt ämne för det? Varför skulle man ta något farligt?
  • neverpreggo

Forskat på ett seriöst sätt eller hobbyforskat?

• Anonym (DDS mj)
    Anonym (sant eller osant) skrev 2019-05-07 22:25:22 följande:

Jag står inför ännu en rotfyllning och undrar hur farligt materialet de lägger i kanalerna egentligen är för hälsan? Känner mig orolig eftersom jag haft diffusa symptom och omfattande ohälsa i många herrans år och träffade en person som forskat mycket kring just rotfyllningar och material och varnade mig för dessa?

Men vad kan man göra istället och hur orolig ska man vara? Finns det alternativ?

Ja det finns alternativ, alternativet är att dra ut tanden.

Nej, tandskadeföreningen är ingen seriösa sida att inhämta fakta på. Vill du läsa på mer får du söka dig till ex www.socialstyrelsen.se/tandvardsriktlinjer/Documents/nr-vuxentandvard-biverkningar-materialrotbehandling.pdf

Eller läsa artiklar på pubmed, inte läsa psuedovetenskapliga ?artiklar? på anti-vaxxer sidor. Det finns anledning till att exempelvis the rootcasue togs bort från Netflix, pseudovetenskap som presenteras som vetenskap är rent ut av farligt.

Jag skulle gärna vilja veta namnet på den forskaren som du talar om.
  • Anonym (Döende?)

Intressant tråd. Följer vad ni kommer fram till.

Själv har jag inte mycket att bidra med ang forskning men jag borde vara död om det är nu så pass farligt att ha några rotfyllning :

Jag växte upp utomlands och mina föräldrar var inte mycket intresserade av att sköta mina tänder . De tog mig hellre till tandläkare än att lära mig borsta tänderna. Jag minns inte en enda gång när någon borstade mina tänder eller visade mig hur man gör det. Jag var 10 när de tog mig till tandläkare för första gången för att laga mina dåliga tänder. Sedan var det från och till ganska regelbundet.

Jag är 27 år gammal och har ingen tand som är hel o frisk. Alla är lagade , flera med rotfyllning, vissa var lagade så många gånger att det finns inget kvar att bygga på. Dessutom lagades dem med en medel som enligt min svensk tandläkare får inte användas idag.

• Anonym (DDS mj)
    Anonym (Döende?) skrev 2019-05-07 23:10:15 följande:

Intressant tråd. Följer vad ni kommer fram till.

Själv har jag inte mycket att bidra med ang forskning men jag borde vara död om det är nu så pass farligt att ha några rotfyllning :

Tråkigt att dina föräldrar har misskött dina tänder så. Tyvärr arbetar man inte med profylaktiska åtgärder i många länder utan i många länder är det att åtgärda när det väl blir sjukt som gäller, där är Sverige bland de bästa! Inskolning av barn, besök varje år i de flesta landsting, informations i skolan och lackning.

Vilka material som får användas är även det olika i olika länder.

Men vad man kommer fram till i ett forum säger ingenting om verkligheten. Bättre källkritisk än så måste ni ha!
  • Anonym (tandlös)
    Anonym (sant eller osant) skrev 2019-05-07 22:25:22 följande:

Jag läste något om att en död tand producerar protein som blir till toxin i kroppen som i sin tur kan orsaka andra sjukdomar. Vet inte om det är sant, men det låter plausibelt.

Första gången jag hade en död tand, blev den lös mitt i processen, så den fick dras ut. Andra gången fick jag en rotfyllning, för den tanden klarar jag mig inte utan.

Om det händer igen tror jag att jag kontaktar en holistisk tandläkare. 
  • korngryn
    Anonym (sant eller osant) skrev 2019-05-07 22:41:52 följande:

Tandskadeförbundet?!?!?! Förlåt, men har du aldrig lärt dig någonting om källkritik???
Svar på tråden Rotfyllningar - hälsofarligt?