• Anonym (sant eller osant)

Rotfyllningar - hälsofarligt?

Jag står inför ännu en rotfyllning och undrar hur farligt materialet de lägger i kanalerna egentligen är för hälsan? Känner mig orolig eftersom jag haft diffusa symptom och omfattande ohälsa i många herrans år och träffade en person som forskat mycket kring just rotfyllningar och material och varnade mig för dessa?

Men vad kan man göra istället och hur orolig ska man vara? Finns det alternativ?

• Svar på tråden Rotfyllningar - hälsofarligt?
  • Orolig över barn
    Tow2Mater skrev 2019-05-08 21:39:48 följande:

Varfor drog de ut friska tänder?

"Av 5000 rotfyllda utdragna tänder hade 100 procent kraftfulla gifter. I friska tänder fanns inga gifter alls."

Jag antar att de undersökte tänderna post morten.
  • Carabellis kusp
    Tow2Mater skrev 2019-05-08 21:39:48 följande:

Varfor drog de ut friska tänder?

"Av 5000 rotfyllda utdragna tänder hade 100 procent kraftfulla gifter. I friska tänder fanns inga gifter alls."

Man drar ofta ut friska tänder inför tandreglering och ibland visdomständer.
  • Anonym (.)

Förr när man använde sig av silver/guldtänder var det hälsofarligt tror jag.

• AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2019-05-08 22:14:49 följande:

Förr när man använde sig av silver/guldtänder var det hälsofarligt tror jag.

Jag har en guldkrona och nej, det är inte hälsofarligt. Silver kan jag inte uttala mig om, det vet jag inte.
  • Anonym (Root cause)

Jag hann se ?Root cause? på Netflix innan den togs bort (vad jag tror). Jag tror starkt på allt de tog upp i dokumentären, att rotfyllningar kan vara orsaken till många hälsoproblem vi har. De lyfte upp många spännande saker och forskning. Ex att 90% (minns inte exakt men det var en väldigt hög siffra) av de som hade bröstcancer hade en rotfyllning. Vet inte om det går att hitta filmen någonstans men SE DEN om ni kan/hittar den, dvs ?Root cause?

• Anonym (DDS mj)
    Anonym (Root cause) skrev 2019-05-09 14:55:45 följande:

Jag hann se ?Root cause? på Netflix innan den togs bort (vad jag tror). Jag tror starkt på allt de tog upp i dokumentären, att rotfyllningar kan vara orsaken till många hälsoproblem vi har. De lyfte upp många spännande saker och forskning. Ex att 90% (minns inte exakt men det var en väldigt hög siffra) av de som hade bröstcancer hade en rotfyllning. Vet inte om det går att hitta filmen någonstans men SE DEN om ni kan/hittar den, dvs ?Root cause?

De lyfte inte upp forskning, de tog siffror som är helt tagna ur sina sammanhang och dragit felaktiga slutsatser och siffror som är påhittade och som de inte ens kan hänvisa till publikationer.

Eftersom de inte kan hänvisa till källor utan allt är humbugg så fick Netflix ta ned skrämselpropagandan.

Root cause är i klass med flate earths anhängare och tror man på meridianer, yin och yang banor i kroppen så får man gärna tro på det, ungefär som att vissa vuxna fortfarande tror på tomtar och troll.

Men att kalla det för forskning och vetenskap är bluff.
  • sextiotalist
    Anonym (Jaaa) skrev 2019-05-08 21:05:16 följande:

www.tf.nu/nyhet/livsfarligt-med-rotfyllningar/

Dra hellre ut tanden. Man kan få massa problem

Då kommer jag varken få cancer eller hjärtinfarkt, då jag inte har en enda rotfyllning :), det stod i artikeln att det var orsaken till cancer och hjärtinfarkt.

Känns som en artikel skriven av någon som dragit lite väl snabba slutsatser.

Däremot är jag skeptisk mot rotfyllningar, man blir det när ens sambo fått dra alla de tänder som varit rotfyllda. Tack och lov så var det bara två tänder som behövde ersättas
  • Carabellis kusp
    sextiotalist skrev 2019-05-09 17:02:24 följande:

Då kommer jag varken få cancer eller hjärtinfarkt, då jag inte har en enda rotfyllning :), det stod i artikeln att det var orsaken till cancer och hjärtinfarkt.

Känns som en artikel skriven av någon som dragit lite väl snabba slutsatser.

Däremot är jag skeptisk mot rotfyllningar, man blir det när ens sambo fått dra alla de tänder som varit rotfyllda. Tack och lov så var det bara två tänder som behövde ersättas

Eller så har han en kass tandläkare?

Jag ser människor med utmärkta resultat av gamla rotfyllningar där patienten har en guldkrona på vilket betyder att den är gjord på 60-talet senast... Dock måste man som tandläkare ta ansvar för att inte rotfylla tänder som har för kass prognos.
  • sextiotalist
    Carabellis kusp skrev 2019-05-09 21:18:39 följande:

Eller så har han en kass tandläkare?

Jag ser människor med utmärkta resultat av gamla rotfyllningar där patienten har en guldkrona på vilket betyder att den är gjord på 60-talet senast... Dock måste man som tandläkare ta ansvar för att inte rotfylla tänder som har för kass prognos.

Eftersom vi flyttat så har det varit olika tandläkare. Men nu har vi en jättebra tandläkare
  • Carabellis kusp
    sextiotalist skrev 2019-05-09 21:24:48 följande:

Eftersom vi flyttat så har det varit olika tandläkare. Men nu har vi en jättebra tandläkare

Bra! Håll fast i hen eller börja hos mig
  • sextiotalist
    Carabellis kusp skrev 2019-05-09 21:26:29 följande:

Bra! Håll fast i hen eller börja hos mig

En han :)
  • Pierott

Har två rotfyllningar. Den ena brukar jag säga är Sveriges mest välborrade tand då 3tandläkare varit o borrat i den. Flyttade efter projektet påbörjats, trivdes inte med nya tandläkaren och bytte till en underbar privat . Känner av den ibland, men har läst att de kan ta upp till 2år innan den "läker". Den andra rotfyllningen som den private gjorde har jag inte känt av sen dess.

Mår heller inte sämre efter rotfyllningarna och har svårt o se rotfyllningar som ett samband till allvarligare sjukdomar. Möjligtvis om den döda tanden spridit infektion ner i käken.

Svar på tråden Rotfyllningar - hälsofarligt?