• Wed 15 May 2019 14:08
    878 visningar
    21 svar
    21
    878

    Vad önskar ni att ni visste innan ni skaffade katt?

    Hej!

    Så vi ska bli med katt till sommaren. Så roligt och efterlängtat! Både jag och maken har haft katt som barn och känner att vi har rätt bra koll. Vi läser dessutom på om den specifika rasen.

    Men jag tänker ändå att det säkert finns en massa man inte tänkt på innan och en del saker som visade sig vara helt onödigt i efterhand. Så jag tar tacksamt emot idéer och tips. Vad önskar ni att ni visste innan ni skaffade katt?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Vad önskar ni att ni visste innan ni skaffade katt?
  • Wed 15 May 2019 14:38
    #1
    +1

    Skippa alla dyra leksaker. Mina katter älskar sugrör och papperstussar, det och en vippa är allt som behövs.

    Om katten ogillar en koja eller något som du har köpt till den så lägg en kartongbit i botten. Simsalabim så är det en lyxlägenhet.

    Låt katten välja en plats i hemmet (hyllplan, på diskmaskinen eller vad den nu gillar) och stör den aldrig där. Bara en egen plats där katten kan hänga.

    Tänk vertikalt, de flesta katter vill vara högt upp. Ett katträd på ca 1 meter är ett slöseri med pengar. Ett katträd som går till taket är dyrt men uppskattat och varar länge om man väljer kvalitet.

    Om katten är jobbig när du lagar mat i köket så sätt den på en hylla eller liknande där den har bra uppsyn över dig och maten du lagar. Annars kommer du tillbringa all din tid med att slänga ner den på golvet.

    Katter GÅR att träna, både till uppförande och trix. Men till skillnad från hundar så tycker de inte själva träningen i sig är rolig utan de behöver rätt motivation (godis, kel osv).

    Och mat... Mjau blötmat eller någon typ av färskfoder från VOM, Mush osv. Skippa torrmaten av hälsoskäl (lite torrmat som godis går bra).

    En vattenfontän är förvånansvärt nog värt priset.

  • Wed 15 May 2019 14:58
    #2

    Det är inte jättesvårt att ha katt. Men något som man ska tänka på är att när man har katt så kan man inte åka iväg hursomhelst! Man kan heller inte ta med sig katten oftast eftersom de inte gillar att bli flyttade. Så varje gång måste man skaffa kattvakt eller liknande :)

  • Wed 15 May 2019 15:08
    #3

    Bara för att den är kastrerad betyder det inte att den slutar kissa revir/missnöjeskissa. Det har nämligen ingenting att göra med kastrering. Blir kissen sur och missnöjd får du räkna med att den kissar i protest på din nyköpta matta/dyra skor/sängen/ryggsäcken/tvättkorgen/what ever

    Den äter dina krukväxter. Förvånansvärt många är dessutom giftiga. Och katten väljer oftast din krukväxt före sitt kattgräs.

    Du kan inte åka på spontan resa. Nån måste vara kattvakt eller boka in den på pensionat. Sällan kan en katt följa med.

  • Wed 15 May 2019 15:15
    #4
    -1

    Alltså att ha katt är oerhört enkelt. Våra katter har visserligen haft ett par leksaker som kattungar. Men nu när de är vuxna har de inget intresse av det. De går in och ut, genom kattluckan, som de själva vill. När de är inne ligger de mest i soffan eller är i köket och äter. Ute är de på vandringar, de jagar och har det kul. Åker vi bort några dagar ställer vi fram tillräckligt med mat och vatten, har aldrig varit några problem. De hittar ju dessutom mat utomhus. Har aldrig chippat, vaccinerat eller försäkrat en katt, har heller aldrig funnits behov för det.

  • Wed 15 May 2019 15:52
    #5
    +1
    Panduro skrev 2019-05-15 15:15:39 följande:

    Alltså att ha katt är oerhört enkelt. Våra katter har visserligen haft ett par leksaker som kattungar. Men nu när de är vuxna har de inget intresse av det. De går in och ut, genom kattluckan, som de själva vill. När de är inne ligger de mest i soffan eller är i köket och äter. Ute är de på vandringar, de jagar och har det kul. Åker vi bort några dagar ställer vi fram tillräckligt med mat och vatten, har aldrig varit några problem. De hittar ju dessutom mat utomhus. Har aldrig chippat, vaccinerat eller försäkrat en katt, har heller aldrig funnits behov för det.


    Det mesta i livet är ju ganska enkelt när man väljer att avsäga sig sitt ansvar...

    Jag är ok med utekatter och att skippa försäkringen så länge man har ekonomin att alltid betala deras sjukvård (100.000 kr + eller vad du nu hamnar på). Men djuret ska då aldrig avlivas pga "operationen var för dyr" eller något annat bs.

    Däremot är du tvungen enligt lag att se till att katten har tillsyn minst två gånger om dagen och de ska absolut inte riskera att behöva hitta sin föda själva ute vilket för övrigt många katter inte klarar av (sopor är inte föda även om de överlever på det). Att skippa vaccinationen och märkningen är otroligt oansvarigt och korkat med tanke på hur enkelt och snabbt det går att vaccinera/märka. Köper du Friskis på ÖoB till dem med eller?
  • Wed 15 May 2019 16:51
    #6
    IceKitten skrev 2019-05-15 14:38:11 följande:

    Skippa alla dyra leksaker. Mina katter älskar sugrör och papperstussar, det och en vippa är allt som behövs.

    Om katten ogillar en koja eller något som du har köpt till den så lägg en kartongbit i botten. Simsalabim så är det en lyxlägenhet.

    Låt katten välja en plats i hemmet (hyllplan, på diskmaskinen eller vad den nu gillar) och stör den aldrig där. Bara en egen plats där katten kan hänga.

    Tänk vertikalt, de flesta katter vill vara högt upp. Ett katträd på ca 1 meter är ett slöseri med pengar. Ett katträd som går till taket är dyrt men uppskattat och varar länge om man väljer kvalitet.

    Om katten är jobbig när du lagar mat i köket så sätt den på en hylla eller liknande där den har bra uppsyn över dig och maten du lagar. Annars kommer du tillbringa all din tid med att slänga ner den på golvet.

    Katter GÅR att träna, både till uppförande och trix. Men till skillnad från hundar så tycker de inte själva träningen i sig är rolig utan de behöver rätt motivation (godis, kel osv).

    Och mat... Mjau blötmat eller någon typ av färskfoder från VOM, Mush osv. Skippa torrmaten av hälsoskäl (lite torrmat som godis går bra).

    En vattenfontän är förvånansvärt nog värt priset.


    Det är nog mest dottern som ser fram emot att köpa kattleksaker ;) Katten jag hade som liten var ointresserad av köpta leksaker och favoritleksaken var lökskal

    Gällande klätterträd så hade vi tänkt köpa två höga och ställa en i vår walk in-garderob med stort fönster,som sällan används, som katten kan få ha som "sitt" rum om den vill vara i fred. Det andra får stå i vardagsrummet eller något där vi ofta är.

    Med maten tänkte jag höra med uppfödaren om hon har några tips kring vad som passar rasen(sibirisk katt).

    Tack för tipsen :)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 15 May 2019 16:54
    #7
    ALM82 skrev 2019-05-15 14:58:54 följande:

    Det är inte jättesvårt att ha katt. Men något som man ska tänka på är att när man har katt så kan man inte åka iväg hursomhelst! Man kan heller inte ta med sig katten oftast eftersom de inte gillar att bli flyttade. Så varje gång måste man skaffa kattvakt eller liknande :)


    Tyvärr (får jag väl säga) så är jag rätt husbunden pga sjukdom så resor är ganska sällsynta här.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 15 May 2019 16:57
    #8
    Fjäril kär skrev 2019-05-15 15:08:20 följande:

    Bara för att den är kastrerad betyder det inte att den slutar kissa revir/missnöjeskissa. Det har nämligen ingenting att göra med kastrering. Blir kissen sur och missnöjd får du räkna med att den kissar i protest på din nyköpta matta/dyra skor/sängen/ryggsäcken/tvättkorgen/what ever

    Den äter dina krukväxter. Förvånansvärt många är dessutom giftiga. Och katten väljer oftast din krukväxt före sitt kattgräs.

    Du kan inte åka på spontan resa. Nån måste vara kattvakt eller boka in den på pensionat. Sällan kan en katt följa med.


    Ja, just städningen är det enda negativa med katt för denna pedant.... ;)

    Jag håller just nu på att gå igenom mina krukväxter för att se hur kattvänliga de är. Och så ska jag odla kattmynta och hoppas på det bästa. Reser gör vi(jag) som.sagt sällan.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 15 May 2019 16:58
    #9
    Panduro skrev 2019-05-15 15:15:39 följande:

    Alltså att ha katt är oerhört enkelt. Våra katter har visserligen haft ett par leksaker som kattungar. Men nu när de är vuxna har de inget intresse av det. De går in och ut, genom kattluckan, som de själva vill. När de är inne ligger de mest i soffan eller är i köket och äter. Ute är de på vandringar, de jagar och har det kul. Åker vi bort några dagar ställer vi fram tillräckligt med mat och vatten, har aldrig varit några problem. De hittar ju dessutom mat utomhus. Har aldrig chippat, vaccinerat eller försäkrat en katt, har heller aldrig funnits behov för det.


    Försäkring vågar jag inte vara utan trots att det blir en innekatt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 15 May 2019 17:14
    #10
    fluu skrev 2019-05-15 16:51:59 följande:

    Det är nog mest dottern som ser fram emot att köpa kattleksaker ;) Katten jag hade som liten var ointresserad av köpta leksaker och favoritleksaken var lökskal

    Gällande klätterträd så hade vi tänkt köpa två höga och ställa en i vår walk in-garderob med stort fönster,som sällan används, som katten kan få ha som "sitt" rum om den vill vara i fred. Det andra får stå i vardagsrummet eller något där vi ofta är.

    Med maten tänkte jag höra med uppfödaren om hon har några tips kring vad som passar rasen(sibirisk katt).

    Tack för tipsen :)


    Då är det ju bara att fylla hela huset med små prassliga möss, glittriga fiskar och allt annat som finns att köpa.

    Det låter som att katten kommer få ett härligt liv :)

    Jag har själv en Sibirisk katt och det finns inga skillnader i vad olika raser behöver rent näringsmässigt även om en aktiv katt självklart behöver mer mat än en stillasittande och man få ta med eventuella allergier i beräkningen. En katt är en katt liksom och katter behöver mat som redan innehåller vatten (ej tillsatt i matskålen) och kött. Inget ris, majs, grönsaker osv :)
Svar på tråden Vad önskar ni att ni visste innan ni skaffade katt?