• Orolig över barn

Undvika matlagning i en vecka?

ge mig tips hur kan jag undvika att laga mat i en vecka ?

Jag har ingen råd med hämtmat. Däremot har jag småbarn som måste äta och jag vill ge de nyttig mat.

(Konstig fråga kanske men här är orsaken: jag är föräldraledig och ganska socialt-isolerad , träffar ingen annan folk än BVC sköterskan, och förskolelärarna; i senaste tiden blev jag drabbad av nedstämdhet o en mild depression , jag är orkeslös och känner att det går åt fel håll - jag tycker det är mysig att vara hemma med mina barn förutom en grej: matlagning. Jag går och tänker på det hela dag: vad ska vi äta nästintill, vad ska det köpas, vad ska lagas ; o det är en rejäl stressmoment i mit liv. Känns som hela mit liv handlar om matlagning och jag kommer aldrig bli fri! Jag känner att det är det som jag behöver att komma ifrån, slippa laga mat i en vecka så får jag andas up)

• Svar på tråden Undvika matlagning i en vecka?
  • Anonym (Ensamstående mamma)

Antingen gör du storkok och fryser in eller så kan du beroende på barnens ålder ge köpt barnmat eller hälsosammare alternativ till färdigmat. Jag är ensamstående och dagar när vi har mycket annat brukar jag köpa färdiglagad frestelse att värma och servera med sallad och fruktsallad till efterrätt. Då blir det ändå någorlunda hälsosamt.

Har som utbränd fått lära mig att inte ha för höga krav. Jag kokar ofta massa potatis en dag och gör sås till. Sedan äter vi det den dagen och steker potatis och köpta köttbullar eller dylikt nästa dag. Gör i regel mat varannan dag och 1-2 dagar i veckan får barnen någon köpt färdigmat. De äter mycket frukt och grönsaker samt får bra mat i skolan en gång om dagen.

Ett annat enkelt alternativ är att göra bananplätar eller annat nyttigt och mättande. Gröt med fruktbitar är också lättlagat. Om du öht orkar lägga tid på mat kan du söka fram nyttiga recept som går snabbt att tillaga.

• nnnnnnnn

Man kan också utgå från en rätt som man sedan piffar till och förändrar längs vägen...

Dag 1: Tacos med få tillbehör tex köttfärs + sallad (som ska räcka 2 dagar) + 1 sås. Stek MYCKET köttfärs, det räcker att du kryddar den mängd du tror ni äter denna dag. Resten av den stekta färsen sparas i kylen
    Dag 2: Tag resterna som är tacokryddade om det blev rester + blanda med stekt färs tills du har en lagom mängd att lägga i ett pajskal. På med riven ost och in i ugnen. Sallad till.
    Dag 3:Stekta färsen blir till köttfärssås,  salladsresterna serveras till. Kokt pasta eller nudlar (riktiga, inte de små med kryddor) eller gör man enkel lasagne som bara består av lasagneplattor + köttfärssås varvat, avsluta med köttfärs med riven ost på eller en färdigköpt ostsås.
    Dag 4: restfest, om det blivit rester av det hela.

Blir 3 hyfsat olika rätter med ganska lite jobb.

Och det går ju oftast nästan lika snabbt att göra dubbelt så mycket. Då kan man frysa in tacokryddad färs första dagen, lagom till 1 middag till. Andra dagen gör man 2 pajer och fryser den ena. Tredje dagen gör man 2 lasagner eller en jättestor och fryser ner en hel middag till. Så kan man ta fram 1 köttfärsrätt varje vecka under 3 veckor och ha mat på 5-10 min utan jobb. Se bara till att ta upp och ställa in i kylen dagen innan så hinner maten tina långsamt, man tar tillvara på kylan från frysen och det går snabbare att värma om maten är kylskåpskall istället för fryst.

Andra rätter på samma tema:
    Dag 1: Helstekt kyckling i stekpåse, lagar sig själv så gott som. + sås o potatis. Gör gärna ett par kilo kyckling när ugnen ändå är varm!
    Dag 2: Rester av kycklingen i pastasås (stek lite lök, häll på creme fraishe och lägg ner kycklingkött) eller paj (kycklingkött + någon grönsak + äggstanning)
    Dag 3: Rester av kyckling i sallad eller matigare smörgås tex ciabatta eller baguette med kycklingröra.

Och som ovan, gör mycket och frys in 1 rätt varje dag.

• Brumma
    Anonym (Klara) skrev 2019-05-16 12:09:57 följande:

Du kan googla veckomatsedel så kommer det upp från olika butiker/hemsidor/bloggar en veckas recept. Du kan då skriva ner vad som behövs under en vecka och storhandla. Det är så mycket enklare när du har alla ingredienser hemma under hela veckans måltider istället för att planera varje dag eller varannan dag.

Köp tex storpack köttfärs och gör köttfärssås, biffar,tacosås/paj, moussaka, köttfärssoppa,lasagne... allt går att frysa in

En hel kyckling räcker till två middagar, ris med ugnsbakad kyckling, och överbliven kyckling läggs i en pastasås.

Egentligen tar det lika lång tid att göra korv med makaroner som egenrullade köttbullar med potatismos typ.

Snabbmakaroner med korv som kokas i samma vatten - fem minuter (då räknar jag med två minuter för uppkok av catten i vattenkokaren).

Egenrullade köttbullar - 10 minuter att skala o dela potatis - koka medans köttbullarna görs

15-20 minuter att rulla köttbullar. 10-15 minuter att steka.

5 minuter att göra potatismos. Minst 45minuter..

INTE lika lång tid.. typ..
  • FuckGoggleAskMe

Jag gör ofta stora satser chili con carne (nyttigt med massor av bönor och linser), köttbullar och köttfärssås och fryser in. Fixa en stor mängd chicken Nuggets och frysa in funkar också bra (banka kycklingfilé platt, knytnäve funka bra, skär i lagom stora portionsbitar, lägg ien plastpåse och tillsätt mjöl, skaka runt, fixa två skålar, en med uppvispat ägg och en med ströbröd. Doppa de mjöliga bitarna i ägget, sedan i ströbrödet, lägg på en tallrik i kyl eller frys ett tag så paneringen stelnar, stek sedan hett ett litet tag plus låg värme ett litet tag, salt peppar och pressad citron på, frys in, värm sen upp i stekpanna - gör likadant med fisk, så får du typ fiskpinnar). Man kan koka en massa ris, frysa in och sen mikra det man behöver. Steka några skivor falukorv samtidigt som man mikrar lite färdigkokt ris samt grönsaker barnen gillar, är ju snabbt och enkelt. Köp färdiggrillad kyckling och servera med en bit bröd och en decimeter gurka (eller vad nu barnen gillar, frukt går också bra.) Ta ett paket skivad skinka, rulla ihop dom med en klick keso/mjukost, gurkbit inuti, servera med äppelbitar och knäckebröd. Eller om det inte ska blandas, skinkrullar, ostskivsrullar samt grönsak eller frukt plus bröd/ris. Som andra nämnt, variera dag efter dag. Dag 1 kokt potatis, Dag 2 stek den kokta potatisen, Dag 3 ha kalla potatisbitar u salladen. Min enklaste matlagning är: släng in en bit lax i ugnen (salt, peppar, ingefära, citronsaft) på 150 grader, koka ris, mikra ärtor på burk och servera med små tomater.

• nnnnnnnn

Passar på att tipsa om våra sjukt enkla nuggets:

Tina kycklingfilé med lite kryddor på (öppna påsen med filéer och krydda ner i påsen tex curry + salt + peppar), helst långsamt i kylskåpet (tallrik under eller påsen i en bunke så det inte läcker i kylen).
    Dela i kuber ca 2x2x2 cm.
    Rulla i ströbröd och ställ på en plåt med bakplåtspapper.
    In i ugnen, 200°C, ca 15 min.

Klart.

Inget kladd med ägg eller hålla på att steka med skvättande. Utan bara lite förberedelser och sen lagar det sig själv i ugnen.
    Krisar det så servera bara med lite sås att doppa i, orkar/hinner man så är det trevligt med sallad, klyftpotatis eller ris eller kanske pitabröd?

• Orolig över barn

Tack snälla ni !

Idag lagade jag en stor långpanna lasagne, en hel gryta stroganoff och dubbelsats piroger är förberedda i kylen . Det känns som äntligen kan jag lugna mig ner litegrann o kanske hinner jag leka med barnen också några få timmar eller bara vara och samla kraft. Så skönt !

• Wench85
    Orolig över barn skrev 2019-05-17 00:37:37 följande:

Tack snälla ni !

Idag lagade jag en stor långpanna lasagne, en hel gryta stroganoff och dubbelsats piroger är förberedda i kylen . Det känns som äntligen kan jag lugna mig ner litegrann o kanske hinner jag leka med barnen också några få timmar eller bara vara och samla kraft. Så skönt !

Vad underbart, grattis till att du gett dig lite andrum! 

Jag har brottats med utbrändhet och depression och förstår helt hur det kan bli oöverstigligt med matlagning eller något annat som andra tycker är enkelt. Att planera, handla, göra etc. 

Storkok är bra. Frysen är bra. Jag tycker mycket om recepten på https://undertian.com/ där de flesta soppor och pajer har gått bra hem hos barnen och dessutom med den härliga bonusen att det är billigt. 

En av min bästa mångportiontips är annars kyckling- och pastalåda.
    Jag är osäker på mängderna men uppskattningsvis:
    5 kycklingfiléer, i bitar, steks
    1-2 paket bacon, i bitar, steks
    Koka 500-750 gram pasta, helst pastasnäckor som såsen göttar in sig i
    Blanda ihop allt med 5 dl crème fraîche, gärna hälften med paprika/chilismak eller krydda friskt.
    Häll upp i ugnsform, på med riven ost och in i ugnen. 

En sån form kan sedan stå i kylen några dagar och en tinar precis så mycket som behövs varje gång. Eller äter kall, som jag ofta gjorde när jag var uppe och ammade mitt i natten när barnen var spädisar. ;) 
  • Anna60

Tänk på en sak. Frys inte in kokt potatis. Den kristalliserar sig och smakar inte gott alls om den varit fryst.

• nernu
    Orolig över barn skrev 2019-05-16 11:24:12 följande:

Har du något tips på mat som håller sig en vecka eller åtminstone några dagar?

All mat? Har du färska ingredienser kan fu göra mat på söndagen och äta måndag-fredag. Gör en fusklasagne med spagetti köttfärsås creme fraiche och mozzarella. Lätt som en plätt jättegott och smidigt att värma. Soppa är ju också enkelt att göra mycket av. Vem orkar stå och öaga avancerade rätter från grunden klockan fem varje em?
  • Orolig över barn
    nernu skrev 2019-05-17 22:20:26 följande:

All mat? Har du färska ingredienser kan fu göra mat på söndagen och äta måndag-fredag. Gör en fusklasagne med spagetti köttfärsås creme fraiche och mozzarella. Lätt som en plätt jättegott och smidigt att värma. Soppa är ju också enkelt att göra mycket av. Vem orkar stå och öaga avancerade rätter från grunden klockan fem varje em?

Jag försökte med den enda fram tills nu... men inte bara kl 5 varjedag oftast även vid kl 11... det gick så där och nu går det inte vidare ...
Svar på tråden Undvika matlagning i en vecka?