• Anonym (Lillamy)

    Drogberoende narcissist?

    Har dejtat en kille 2 år. Han höjde mig till skyarna från början och har gjort det till och från i den här bergådalbanan vi levt i dessa år. Jag kände mig som en drottning till en början, men det ändrades rätt snabbt. Han blev svartsjuk och kontrollerande, gav mig ständigt dåligt samvete. Sa att han saknade mig otroligt, men när jag kom dit så sov han eller väntade tills jag somnat så han kunde runka i smyg istället för art vara med mig. Han har förnedrat mig både inför sina och mina barn (vi har inga gemensamma). Han hade då problem med benzo och alkohol, slutade med det här men började med annat istället. Mellan dessa bottenskrap i förhållandet har han lyft mig till skyarna. Han är otroligt duktig på att prata och får mig många gånger att undra om det är jag som är den ?besvärliga?. Nu har jag sedan en månad avbrutit med honom, men han säger att han vill visa mig att han slutat med allt och blivit en helt ny människa. Han skyller alla våra tidigare problem på drogerna och jag har svårt att tro att så är fallet. Mins barn tycker att han absolut inte är någon jag borde ha kvar i mitt liv. Håller med om att det enklaste vore att bara gå vidare, men han har svårt att acceptera och har tillochmed sagt till min dotter att han skulle ta livet av sig då jag blockade honom. Säg att jag gör rätt som avbryter. Inte kan han väl bli en ny människa bara så där nät han har haft två år på sig av mitt tjat?

  • Svar på tråden Drogberoende narcissist?
  • klyban

    Där har du en person med psykisk ohälsa.


    Och nej, droger är inte problemet när man beter sig så illa, även om de inte gör det bättre.
    Den som lägger ansvaret på droger, den säger också den inte tar ansvar för sina egna handlingar.
    Har man psykisk ohälsa av den kraftigare arten och inte från adekvat hjälp av sjukvården med detta.
    Så är en av symtomerna av psykisk ohälsa just drogkonsumtion, för oss vanliga människor beter oss inte så på droger, inte ens alls.


     


    Mitt råd är att gå vidare i livet, då denna person kommer bara dränera dig på energi.
    Ser ingen chans till bättring här tyvärr.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Varit där)

    Du gör helt rätt i att lämna. Och nej, han kommer med stor sannolikhet inte att ändras. En kort tid kan det gå bättre för att han vill hålla dig kvar, sedan kommer allt återgå till det vanliga igen. Lyssna på dina barn, deras åsikter är viktiga i detta.

    Levde med en sådan man och han lyckades manipulera sig tillbaka till mitt liv gång på gång. Det var bättre några veckor eller månader, sedan när han kände att han hade mig på kroken igen blev han den han alltid varit. Dvs otrevlig, nedlåtande och rent av elak många gånger. Det fanns alltid en orsak till varför han uppförde sig illa och den påstådda orsaken var alltid "åtgärdad" när han sa att han ändrat sig och blivit en annan, bättre människa. Det var väldigt svårt att lämna och bli av med honom då vi har barn ihop. Är 4 år sedan vi skildes och han har ff inte "kommit över" mig. Dock klarade jag av att slita mig loss ur hans grepp så låter honom hållas och kör grey rock-metoden varje gång vi måste ha kontakt.

  • plättarmedsylt

    Nej, nej, nej. Lämna och bryt all kontakt. Så länge han kan kontakta dig så kan han alltid locka dig att komma tillbaka. Han är inte bra för vare sig dig eller dina barn. Och nej, det är inte drogerna som har orsakat hans problem. Tvärtom så har han med all sannolikt en grundproblematik som orsakar både det destruktiva beteendet mot dig OCH drogberoendet. Han behöver professionell hjälp. Han har inte blivit en bättre människa bara för att han har slutat med droger.

  • AndreaBD

    Du gjorde rätt. Även om han skulle ha slutat med drogerna, så är det inte hans enda problem. Och dina barn far illa annars. 

  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2019-05-22 13:41:38 följande:
    Du gjorde rätt. Även om han skulle ha slutat med drogerna, så är det inte hans enda problem. Och dina barn far illa annars. 
    Håller med, helt rätt.
Svar på tråden Drogberoende narcissist?