Kers skrev 2019-06-19 22:51:08 följande:
Tack alla som skrivit i tråden! Det går inte så jättebra, tycker jag. Jag tycker det blir så himla mycket? Nu när skolan slutar blir speldagarna väldigt långa. Många, många timmar spelande. Han vill absolut inte göra något annat på speldagarna. På icke-spel dagarna försöker han komma hem till kompisar och spela där, inte vara hemma hos oss. Hur väcker man intresse gör andra saker??
Jag tror att det är svårt att bara väcka intresse hux flux i hans ålder, om han inte sportat något alls eller intresserat sig för annat tidigare. Men jag kan ha fel, det beror på hur han är som person såklart.
Men "tvingar" du honom att följa med på saker eller lyssnar du när han säger "jag vill inte"?
Nu på sommaren finns det ju en hel del att hitta på. Åka och bada förstås, men även åka iväg på lite kortare utflykter, kanske ta en liten tur-båt om det finns (typ Paddan), eller ett litet turist-tåg som det finns i en del städer. Äventyrsbad om ni har råd, bio, lekland.
Passa på att prata, kanske lyssna till vad han gör i sitt spel och vilka han har kontakt med. Det är han ju intresserad av och du kanske inte vet så mycket om spelet?
Det luriga med dagens spel är ju att de uppdateras hela tiden, det blir nya uppdrag eller nya ställen att utforska osv (beror på spel förstås, men många verkar funka så). Det gör ju att barnen inte vill missa nyheter och spelkonstruktörerna är duktiga på att bygga upp förväntningar inför uppdateringar. Det skapar ju ett slags beroende som är svårt att hantera.
Men jag tänker att du inte ska ge honom något val, säg på morgonen att ni ska hitta på A eller B. Fast jag förstår att det kan bli dålig stämning och inte kännas kul om han surar sig igenom utflykter...
Min yngsta dotter spelar Star Stable - det är inte riktigt så beroendeframkallande tror jag, men det är s.k. "event" nästan varje dag, som är en viss tid som hon vill passa. Funkar det så försöker jag faktiskt fixa så att vi äter i tid eller vad det nu kan vara. Men hon följer gärna med på utflykter och jag har sen barnen var pyttesmå bara bestämt att vi ska göra det ena eller det andra. Nu är de så stora att de vill bestämma vad vi ska göra, men vi försöker göra något varje dag så här under sommaren, om de inte har nån kompis att hänga med vill säga (blir säkert spelande då också, men ändå, tänker jag).