• Thu 23 May 2019 09:15
    369 visningar
    5 svar
    5
    369

    Ensamma föräldrar! Hur gör ni??

    Ensam mamma till barn 4 och 2 år. Får ej tid till träning. Hur gör ni andra för att ha ett aktivt träningsliv? Trött på mitt små hull nu????

  • Svar på tråden Ensamma föräldrar! Hur gör ni??
  • Thu 23 May 2019 09:21
    #1

    En kollega på jobbet lämnade in sina barn på minisats tror jag. Sats tar ju väldiga överpriser men barnpassningen är ju något positivt. Om man har sats i närheten det vill säga. Annars finns det ju olika hemmaträningsvideos på youtube.

  • Thu 23 May 2019 10:02
    #2

    Nu är mina barn äldre och jag har dem vv, men jag tycker ändå det är svårt att få till träning. Det som har funkat bäst för mig är att köra styrketräning hemma och få in vardagsmotion i form av att gå raskt till och från jobbet eller på lunchen varje dag. Gör man det varje dag så ger det tom bättre effekt än träning på gym ett par gånger i veckan.

  • Thu 23 May 2019 10:34
    #3

    Raska barnvagnspromenader.

    Köp träningsredskap och träna hemma, alternativt leta upp träningsvideo på Youtube och kör

    Har du friskvård på jobbet kan du ha möjlighet att träna på arbetstid

    Öka på vardagsmotionen, gå dit du ska. Köp Dramaten och gå när du ska handla, cykla, använd bussen etc

  • Tue 11 Jun 2019 10:17
    #4

    Man skulle kunna slå ihop sig och låta den ena föräldern träna medan den andra ensamstående lagar middag åt allihop och passar alla barnen och sedan byta vid tillfälle. Alt droppa av barnen ute i lekparken medan den andra tränar och den andra passar barnen.

  • Tue 11 Jun 2019 20:43
    #5

    Träningsvideor hemma. YouTube har massor av varierande kvalitet. Är det tid som är svårt att få till så kör jag med 7-minute workout några gånger i veckan.

    Träna på lekplatsen. Vi har en lekplats som även har träningsredskap men du kan lätt köra ett träningspass även utan redskap (typ 7-minute). Har du en gräsbevuxen backe i närheten brukar barn älska att leka där (rulla ner för, springa upp och ner) medan du kan sprinta upp och gå ner som intervallträning. För extra motstånd så bär du 2-åringen upp. Detta funkar lika bra på vintern i pulkabacken.

    Jogga med barnvagnen medan den större cyklar bredvid.

    Studsmatta i trädgården. Dels är det kul att hoppa med barnen och dels kan du få en riktigt bra workout när du hoppar själv (om blåsan klarar det efter förlossningar).

    Gym nära jobb och se om du kan klämma in ett träningspass på lunchen.

    Nu är väl 2-åringen lite liten, men försök att få in dem på fritidsintressen som även du kan träna. Simning, dans, kampsporter ... många ställen erbjuder även klasser för vuxna.

    Familjegympa på friskis? 

    Sedan är det faktisk en god investering att skaffa en barnvakt för att gå och träna. Att ta hand om sin egen hälsa är att vara en god förälder som får energi och tid att vara med sina barn. 

Svar på tråden Ensamma föräldrar! Hur gör ni??