• CaspersMamma

    Många barn litet hus

    Hej allesammans.

    Det är så att vi hyr ett hus på landet precis vid stallet.

    Nackdelen med det är att vi har inte rum till alla barnen.

    Vi har 5 barn,

    1 barn (10år) på heltid

    1 barn (6år) varannan vecka

    3 barn varannan helg.

    Vi har bara 1 rum till barnen. Dom bryr sig inte egentligen, tycker det är mysigt o tryggt att sova tillsammans.

    Dom två mindre leker mycket i rummet, mellan flickan sitter vid skrivbordet och pysslar & grabbarna spelar mycket.

    Om dom inte är ute alltså ????

    Men nu har min stora grabb som bor på heltid sagt att han vill ha ett eget krypin, det han gör om dagarna är ju typ tv spel och telefonen.

    Han tar ju gärna inte med sig kompisar hem för att han inte har något eget.

    Hur tusan löser man det?

    Jag skulle kunna ge bort vårat rum & skaffa oss en stor bäddsoffa, men tror nog inte sambon är sugen på det. ????

    Börjar känna mig som världens sämsta mamma.

  • Svar på tråden Många barn litet hus
  • Sisisisi

    Att nu sover i vardagsrummet var ju en bra idé. Självklart ska barnen ha egna krypin, särskilt de som bor heltid/varannan vecka. Ni överväger inte att flytta till ett mer passande hus för en 5-barnsfamilj?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • joffan

    Om jag skulle vara i er sits. Skulle jag flytta ut i vardagsrummet. Låta 10 åringen och 6 åringen få eget rum. Sen får väl dom 3 som sover varannan helg tränga in sig med dom andra.

    När jag var 15 år var jag tvungen att flytta ifrån mamma, samtidigt som min bror separerade från sin dåvarande. Då var vi 5 stycken i en liten 2a med kokvrå. Pappa och hans tjej sov på en bäddsoffa i vardagsrummet, storebrorsan sov på en madrass på vardagsrumsgolvet, jag sov i en säng i vsovrummet, farsans tjejs grabb sov på madrass på golvet i mitt rum. Det var trångt men jag minns det som så mysigt! Vi hade väldigt trevligt. Har många bra minnen från den tiden även om man saknade eget rum.

    Du är inte en dålig förälder för att ni bor litet.

  • mammatill6

    Låter som läge att flytta. 5 barn i samma rum varannan helg är inte ok. Och självklart vill de ha egna krypin.

  • Jamesdio

    Säger som en del andra. Flytta ut er vuxna till vardagsrummet. Fixa en stor loftsäng så får soffan plats under (med fördel en bäddsoffa som helgbarnen kan sova i, om ni inte gör tvärtom och själva sover i den). 10-åringen måste få ha ett eget krypin! Är inte sambon far till några av barnen? Vill han inte "offra" sovrummet kanske det är ha som ska offras.

  • Tveksamt

    Det låter som att ni behöver hitta en större bostad. Och kanske jobba på ert konsekvenstänk.
    Har man inte plats/råd med fler barn kanske man ska undvika att skaffa dem tills man har det.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
Svar på tråden Många barn litet hus