Inlägg från: Liberté |Visa alla inlägg
  • Liberté

Pappa prioriterar jobb före nyfödd

Så du menar att mannen som uppenbart tar sitt arbete väldigt seriöst ska ge upp detta för att du inte klarar 5 dagar själv då, som vuxen person med ett barn ?

Menar du att ni båda ska vara lediga samtidigt under den första tiden då barnet mest äter och sover ?

• Liberté
    Selmans skrev 2019-05-30 23:21:18 följande:

Jag tar också mitt jobb på allvar men självklart åsidosätts detta för barnet. Jag ser det som att jag är mammaledig istället för arbete = 8 timmar om dagen. Övriga 16 timmar på dygnet är barnet bådas ansvar. Självklart ska han ta lika mycket ansvar då. Framförallt är det viktigt att han lär känna barnet och hur allt fungerar. Det borde ligga i hans intresse också. 

Det finns en tid för jobb och karriär, och det finns en tid för familjeliv. Nu har vi gemensamt valt att skaffa barn och då är det därmed tid för familjeliv nu - även för honom. 

Fast tar du och kokar ned det som TS skriver så är det att mannen arbetar 2 måndagar när barnet är nyfött samt 5 dagar efter detta.

Vi pratar om ett nyfött barn som faktiskt inte har särskilt stora krav på omvärlden.
    Det är mest äta, sova, bajsa, vaken en kort stund för att sedan börja om. Anknytning är ingenting som måste ske 24/7 heller.

Det TS menar är nog mera än att skylla på barnet att HON vill att hennes man ska vara där som ett stöd för henne, men det är en helt annan diskussion eftersom det inte är något hon skriver specifikt.
  • Liberté
    Mimosa86 skrev 2019-05-31 00:47:30 följande:

Jo men det verkar mer vara att TS är orolig över hans bristande engagemang, hade han visat sig mer intresserad generellt kanske de där måndagarna inte hade spelat någon roll. Tycker hela tråden mer vittnar om en oro för framtiden.

Men man tycker att hon borde veta vem hon väljer att skaffa barn med innan hon gör det.

De flesta personer ändrar sig inte utan bibehåller ungefär samma personlighet år efter år, väljer du någon som tar sitt arbete väldigt seriöst så kommer den troligtvis fortsätta med det gravid eller ej.

Att börja ställa extra krav på saker som man mycket enkelt kan tycka fungerar , hon väljer vagn och sådant. Han lägger energin på att få ekonomin att tillåta detta.

Jag förstår om hon vill att han ska engagera dig mera men det kan vara så att valet av vagn eller säng helt kvitta rför honom, vilket det uppenbart inte gör för TS.
  • Liberté
    Anonym (Hade aldrig accepterat detta) skrev 2019-05-31 14:41:18 följande:

Egentligen borde man det. Det finnns en anledning till att pappan har rätt till två veckors ledighet när barnet kommer. Att bli förälder är sjukt omvälvande. Att fler kvinnor inte drabbas av chock efter förlossningen är ett rent under eftersom så många upplever ren dödsångest vid förlossningen. På detta ska kvinnan sen få igång en (smärtsam) amning vilket inte är det lättaste, samtidigt som kvinnan också är trasig och ska läka ihop under några veckor och magmusklerna ska kommande år försöka gå ihop sig igen eftersom de är helt delade. På detta ska kvinnan amma var annan till tredje timme dygnet runt (sjukt stor ansträngning på kroppen) och ha vanligtvis ett år av störd sömn.

Tycker En kvinna får ta ett väldigt stort ansvar samtidigt som hon ska läka. Då kan man väl ändå kräva att pappan är lite lite mer engagerad och hjälper till??

Ja, man har 2 veckor som bör använda.Men det är inte förrän 4 veckor efter BF som mannen ska iväg några dagar, då känns det som man borde klara det.

Finns mängder med ensamstående kvinnor som klarar det utan problem då de faktiskt är ensamma, men visst mycket lär ha med personlighet och styrka att göra.
  • Liberté
    Anonym (knäppt) skrev 2019-05-31 16:34:31 följande:

usch TS, många konstiga svar i tråden. Vissa av män.

Självklart är det jättekonstigt att prioritera jobb i anslutning till en förlossning. Du kan ju behöva hjälp att ta dig in till sjukhuset. De flesta förlossningar sker nämligen inte på bf, info till män i tråden

Ja men de flesta är inte heller gravida i 10 månader plus heller.

Men om personen skulle utgå från att vara det så kan det vara ett problem med mannens arbetsvecka , men förhoppningsvis undviker man det.
  • Liberté
    Körsbärsdalen skrev 2019-05-31 20:50:16 följande:

Blir det? Om hon t.ex. åker på urakut snitt eller får en förlossningsdepression/psykos? Min faster skaffade barn på egen hand och fick en förlossningsdepression, men det löstes med att min farmor var föräldealedig medan hon var sjukskriven. Men då hade hon ju gjort upp en plan med sitt sociala kontaktnät redan innan hon blev gravid eftersom hon skulle lösa det själv.

TS borde kunna räkna med att mannen inte AKTIVT PLANERAR att vara iväg så snart efter förlossningen, om han nu är en vettig person.

Ja och barnet skulle kunna ha kolik, vattenskalle samt multipla handikapp och samtidigt behöva sondmatas varje timme.

Eller så räknar man med ett normalt barn som kommer vara jobbigt i perioder och lätt i andra. En förälder borde kunna klara ett barn i några dagar utan problem, det är 1 barn.

Hur tror du ensamstående gör ?
  • Liberté
    Körsbärsdalen skrev 2019-06-01 09:54:43 följande:

Eller så undviker man att planera för att vara borta i flera nätter snart efter att barnet fötts, om det går att undvika.

Jag tror att ensamstående skapar back-up planer eftersom de inte kommer ha en partner att dela det med.

Ja är man dum nog att skaffa barn med en partner som inte klarar av att vara förälder så låter det som man måste göra det, men tror inte de flesta har så låga krav på partner.
  • Liberté
    Mimosa86 skrev 2019-06-01 15:18:00 följande:

1) hon är inte ensamstående. Så varför ska hon leva efter det?

2) det är väl hans barn med? Varför ska barnet vara hennes prio men inte hans?

1)

Så vad är då problemet att ta han dom sitt barn några dagar ifall man inte är helt inkompetent som person. Det kommer finnas många dagar där föräldern är ensam och förväntas sköta allt själv.

2) ja och han väljer en realistisk icke neurotisk approach och inser att barnet överlever.
  • Liberté
    jrockyracoon skrev 2019-06-01 16:28:54 följande:

1. Det finns ett symboliskt värde. Han har tre veckors ledighet att ta ut och vägrar, när han egentligen borde bli tacksam över den tid han kan tillbringa med sina barn.

2. Kanske TS och andra föräldrar vill att ett barns liv ska bestå av större värde än att överleva. Vad sägs om att få en trygg anknytning till båda föräldrarna, exempelvis? Enligt forskningen är ganska många barn trygga i den meningen att de har trygg anknytning till åtminstone en av föräldrarna (Finns siffror på 50 -60 %). Men det skulle vara intressant att ta del av statistik om hur många barn som har trygg anknytning till båda föräldrarna. Där tror jag att siffrorna är betydligt sämre, och gissningsvis ligger en del av orsaken i att många istället har tänkt som dig, de överlever ändå...

1) Han har gått om tid. Det är 1 månad efter BF det är planerat 5 dagars kurs. inte hela världen.

2) så barn i de flesta andra länder har inget värde förutom att överleva?

Du pratar om ett extremt litet barn som har krav som går bajsa,äta och sova 95% av första tiden.

Anknytning sker under längre tid, annars skulle föredra pappor inte ha en chans globalt sett då vår föräldraledighet är rätt stark.

Anknytning kan ske även till personen barnet inte elever med så det är knappast något 24/7 projekt. Finns mer info på 1177 om du tvivlar på det.
  • Liberté
    jrockyracoon skrev 2019-06-01 20:05:14 följande:
    Förstår du vad som menas med "symboliskt värde"? Det handlar om en princip att han måste frigöra tid att spendera med sitt barn. Om han inte vill göra det när barnet föds vad talar då för att han kommer välja att göra det senare?

Vad har andra länder med saken att göra? Du uttryckte att barnet överlever ändå... Min poäng då var att man önskar att barnet får mer behov tillgodosedda än bara mat och sov. Traumatiserade barn överlever kanske, men det är väl inget någon vill önska ett barn? 

Anknytning sker under de första fem åren, men de första 1,5 - 2 åren är de viktigaste. Så nej, det är en ganska kort period där anknytningen befästs. 

Och återigen, det största behovet hos små bäbisar är mänsklig närhet. De behöver också äta, men lika primärt är att känna sig trygga via kroppskontakt och annan mänsklig kontakt från sin anknytningsperson.

Du har återigen fel ang. att anknytningen är något man kan ta en stor paus i. En trygg anknytning förvärvas genom att barnets känslomässiga behov tillgodoses. Det handlar då om att det får tröst när det är ledset, känner att det ständigt har föräldern där som känslomässigt responderar på ev. faror och andra tillfällen när barnet blir oroligt. Anknytningen aktiveras särskilt i de situationer när barnet blir rädd och ängsligt. Nattetid är ett exempel på när anknytningen aktiveras.

Det går inte att skapa en trygg anknytning hos barnet genom att ta hand om det i små snuttar. Barnet kan bli rädd och aktivera sin anknytning när som helst, och då behöver anknytningspersonen vara närvarande. Men om du menar att mamman kan ta hand om barnet och ge det en trygg anknytning, så stämmer ju det. Men om pappan är frånvarande ofta kommer barnet antagligen inte utveckla en trygg anknytning till honom.

Sedan kan man ju reflektera över om huruvida mamman är den mest lämpliga att ta hand om barnet själv alla gånger. Givetvis finns det par där mannen har fått en trygg anknytning själv och kvinnan har fått en otrygg anknytning som hon inte har bearbetat. Om mannen då väljer att jobba mycket och överlämna hela ansvaret till mamman, kanske barnet utvecklar en otrygg anknytning till båda föräldrarna. Jag tänker att i ett sådant scenario är det extra viktigt att pappan är närvarande för att barnet åtminstone ska kunna utveckla en trygg anknytning till honom.

Visst kan ett barn få en anknytning till en annan vuxen än föräldrarna i barnets närhet. Men det betyder inte att man kan lämna över barnet till en för barnet främmande person utan vidare. Det riskerar att traumatisera barnet. En anknytning skapas genom att man tillbringar väldigt mycket tid med barnet, oavsett om det är föräldrarna eller en annan vuxen. Det finns många som berättar att de åker på semester en vecka och lämnar sina småbarn åt någon bekant. Om den här personen inte har haft tid att utveckla en anknytning till barnet är det sannolikt mycket skadligt för barnet. Men oavsett anknytningsperson, så kommer barnet inte att utveckla en trygg anknytning om det inte får sina behov tillgodosedda, så jo, ett 24/7 projekt, som du kallar det.

Visst kan man som förälder göra ett misstag ibland, och göra fel. Men anknytningen är en totalbild, så små misstag spelar inte så stor roll. Med undantag, skulle jag vilja säga, när barnet utsätts för trauman. T.ex. om man lämnar barnet ensam i en egen säng, kan detta vara väldigt skadligt för barnet och anknytningen kan skadas. 
    Ja och symboliskt värde och annat kan pågå i ungefär 1 månad innan dess, eller fortsätter detta tills barnet är 18 och flyttar ?

Jag läser mest blah blah blah i det du skriver tyvärr.

Ja närhet är viktigt anknytning också, ingen har sagt att det inte skulle vara så. men anknytning behöver inte ske 24/7 vilket sagts tidigare, samma sak med närheten. Barnet kan inte vara hos 2 personer hela tiden där heller. Dessutom bär man inte runt barnet hela tiden.

Läst på 1177, de säger samma som jag skrev. Jag tror dem mer än dig tyvärr.
    Om du anser att 30 dagar är sk "små snuttar" så måste du få lite perspektiv på livet helt ärligt.
  • Liberté
    jrockyracoon skrev 2019-06-01 22:15:11 följande:

Du är faktaresistent. När någon som är mer insatt i anknytningsteorin än vad du är försöker berätta vad den innebär, tar du inte till dig av den informationen. 

Du har googlat och läst en mening, och nu är du självutnämnd expert...

Alla som är insatta i anknytningsteorin vet redan det som står på 1177 (och i all litteratur om anknytning), d.v.s. att barn kan knyta an till andra vuxna (och ev. syskon) i sin närhet än föräldrarna. Det behöver man för övrigt inte googla för att fatta, eftersom man inser att de små inte förstår konceptet förälder, utan enbart konceptet människa/individ. Var har jag skrivit att detta skulle vara felaktigt? Ingenstans. Tvärtom har jag i mitt förra inlägg bekräftat att så är fallet. Du behöver alltså inte välja att tro på mig eller 1177 eftersom vi båda säger samma sak. 

Angående bla, bla, bla så tycker jag att du själv gärna kan träna lite mer på grammatik och att sätta ihop meningar så att de blir begripliga. Vad menar du exempelvis med meningen:

"Ja, och symboliskt värde och annat kan pågå i ungefär 1 månad innan dess?" Hur menar du att symboliskt värde kan pågå, och innan vadå?

Var har jag skrivit att 30 dagars ledighet med barn är små snuttar? Ingenstans. Om du tror det har du helt misstolkat mitt inlägg. 

Du maler på om att anknytning inte behöver ske 24/7, och eftersom du nu sagt samma i flera inlägg så har nog de flesta förstått att du anser det. Men din åsikt är inte det minsta intressant. Kom med belägg istället varför du tycker att det är så. Hänvisa till forskning om anknytning eller framför några argument som stöder detta. Jag har framfört motargument som motsäger din tes. Så länge som du inte försöker bemöta dem, eller åtminstone belägga ditt påstående, så uppfattar jag det som att du inte vill argumentera om det för att du inte kan eftersom du har fel.

Maken till ordbajs är svårt att hitta.

Sorry 1177 summerar det fint medan du springer i cirklar för att säga ungefär samma sak fast obegripligt utanför din hjärna.

TS skriver 1 månad det är ~ 30 dagar ergo vi pratar om ungefär 30 dagar, om du anser det är små snuttar där en person inte får.möjligjet till anknytning so be it.

Jag har skrivit samma sak i flera inlägg och hänvisat till varför, så svårt kan det inte vara ändå.

Men lyckatill med nästa ord diarré för att säga i princip 2 meningar av värde.
  • Liberté
    Phalaenopsis skrev 2019-06-01 22:25:58 följande:

Finns ganska många som ter sig jämställda - tills de får barn och plötsligt kickar en massa gamla könsroller från ens barndom in. Och kvittar vilken vagn det blir gör det för den som inte räknar med att köra den särskilt ofta ...

Visst är det så.

Men hela diskussionen handlar om att mannen vill åka på jobb i 4 dagar ~1 månad efter BF och att TS inte kommer klara det eller behöver emotionellt stöd.

Även med en man som reverterar till ett patriarkalt svin så borde man överleva 4 dagar med en bebis. Det förutsatt som vissa påpekade i tråden man inte är.totalt förstörd av förlossningen samt barnet har kolik eller diverse svåra defekter.

Ingenting säger att mannen inte kommer vara där för barnet

Eller mamman efter födseln.
  • Liberté
    jrockyracoon skrev 2019-06-01 22:58:46 följande:

Jag försöker hålla mig saklig, men det går över din horisont uppenbarligen.

Eftersom du gillar att förolämpa mig och mina inlägg, så antar jag att du inte kan hitta bra argument emot det jag säger. Det brukar vara så med de som försöker underminera andras inlägg och angripa på ett osakligt och osmakligt sätt.

Vad har du hänvisat till för forskning som stödjer din tes att anknytningen inte sker hela tiden, menar du? Vilka argument har du för att det är så?

Mitt motargument är att enligt anknytningsteorin uppstår en trygg anknytning när barn får sina känslomässiga behov tillgodosedda. Dessa behov kan uppstå när som helst. Plötsligt är barnet rädd, ledset, hungrigt och i behov av anknytningspersonens stöd och hjälp. Om föräldern inte ger adekvat hjälp tillräckligt ofta i dessa situationer kommer barnet att utveckla en otrygg anknytning. Allt detta enligt Bowlbys anknytningsteori. Slutsatsen jag drar är att anknytningspersonen behöver finnas där för barnet hela tiden om barnet ska kunna få en trygg anknytning. 

Om du ska kunna fortsätta hävda din tes, behöver du kunna hitta ett motargument till det jag nu sade, eller förklara varför det jag sade inte stämmer. Förvåna gärna mig genom att inte komma med osaklig kritik av mig som person, mina formuleringar eller text.

Som sagt en kavalkad av ordbajs.

Nej jag försöker inte argumentera eller underminera vad du skriver för det har väldigt lite.med vad jag skrivit alls.

Du kör ditt egna spår vilket inte har.mycket med kontentan av tråden, visst kör på men jag skiter i det och.tänker inte ta diskussionen om det.

Vill du onanera till olika aknytningsteorier så kör på. Själv och för 99% av svenska befolkningen fungerar nog de medicinska råd som finns ute och de man får hemskickade samt de barnmorskan nämner.

Alltså behöver jag inte hänvisa till forskning eller vetenskap då jag väljer att lita på den medicinska kunskap som är gällande. Attackera ki om du känner för mer för information om du de lagt upp sina studier jag kunde inte bry mig mindre.
  • Liberté
    Selmans skrev 2019-06-01 23:20:31 följande:

Liberté - Tack för att du engagerar dig i tråden, men du verkar ha missförstått min trådstart. Jag är och har aldrig varit orolig över att vara ensam med barnet i 5 dagar. Självklart klarar jag det, och diskussionen handlar inte om att jag behöver emotionellt stöd. Skulle barnet vara extremt svårhanterligt kan ju maken ställa in sin resa, vilket alla normala pappor skulle gjort.

Det hela handlade om att jag är ledsen att han inte vill skjuta på utbildningen för att istället spendera tid med sitt barn. Det framgick nog inte i trådstarten, men maken har själv lagt sitt schema för hösten och planerat in sig själv på en utbildning som han lika gärna kunnat gå en annan gång, eller inte alls. För vårt barns skull är jag ledsen att han inte tar varje tillfälle i akt att spendera tid med henne. Kan väl säga det som att just nu går nyckeln till mitt hjärta via barnet i magen, och att han inte har henne som prio nr 1 just nu sårar mig. 

Men - på det stora hela tror jag inte att den här utbildningen kommer spela någon som helst roll för anknytningen dem emellan, så länge han i övrigt sätter henne i första rummet. Men fortsätter han prioritera jobbet före barnet, både i tanke och handling, är jag rädd att det kommer skada relationen. Men där är vi inte än. 

Ja jag förstår vad du menar. Att han grotta ned sig lite Xtra i just arbetet kan handla om att han känner en viss trygghet där.medan föräldraskap är osäkerhet.

En form av dissonans där utbildningen ligger som ett avbrott från det okända till det som är en vana.

Troligtvis inte ens medvetet.

Jag är rätt säker på att mycket kommer ändras för.hand del när.barnet väl är där och det mesta han planerat kommer hamna mer sekundärt.

Vissa män går in i rollen som brödvinnare extra hårt för att visa att de duger hos sin partner, en form av bekräftelse när partnern egentligen inte bryr dig primärt om detta.

Sett det ett antal gånger från nära, de brukar komma runt efter en stund och inse att de små vinster de hör på arbetet inte väger upp tiden de förlorar med barnet, ibland tar det en stund bara.

Du verkar ha vuxen inställning till det hur som helst vilket är primärt.
  • Liberté
    jrockyracoon skrev 2019-06-02 00:41:30 följande:

Du förvånar mig alltså inte denna gång heller!

Förvåna gärna mig genom att inte komma med osaklig kritik av mig som person, mina formuleringar eller text.

Det står nu klart uppenbart för alla som läser att du inte klarar av att debattera, eller ens föra fram en tes stött av ett eller ett par argument. Jag undrar varför du ens gör inlägg i ett debattforum. Själva meningen där är ju att kunna debattera saker.

Om du kritiserar mig för att ta upp anknytningsteorin, så får du även kritisera TS som i sin ts hänvisade till den teorin. Tråden handlar ju delvis om den. Därför är det naturligt att den diskuteras. Och du låter väldigt mycket som räven med sura rönnbär, nu när du efter att ha pratat om anknytningsteorin i flera inlägg plötsligt tvärvänder och säger att man istället enbart ska luta sig tillbaka till de medicinska råd man får från barnmorskan. För övrigt är anknytningsteorin väldigt accepterad i forskarvärlden och alltmer ute i samhället. Snart så ska du se att barnmorskorna även informerar om den, om de inte redan gör så. Både psykodynamisk teori och kbt har anammat anknytningsteorin. Den är väletablerad.

Du låter ju som en väldigt självständig och tänkande individ som okritiskt väljer att lita på all medicinsk kunskap undantaget just anknytningsteorin. 

Skönt att du efter 4 posts fortfarande fattat att vi inte har en diskussion utan du har en monolog med någon som inte bryr sig vad du skriver.

Du kan fortsätta ödsla din uppenbart inte värdefulla tid om du vill.

Jag såg tidigt att du verkade ha uppenbara problem att ta till dig i textformat vilket verkar stämma. Enjoy
Svar på tråden Pappa prioriterar jobb före nyfödd