• culaccino

    Advokat taktisk eller på domarens sida?

    Var på rättegång gällande vårdnadstvist, första sammanträdet.
    Till min förvåning röstade min advokat ner mina förslag.
    Tex. om min önskan om ingen kontakt alls med barnet (pga. missbruk).
    Advokaten sa att man brukar göra en utredning för att följa upp hur föräldern sköter sig och för barnets bästa låta föräldern vara en del i barnets liv. Och att föräldern inte nödvändigtvis behöver missbruka i ett barns sällskap bara för att man gjort det i ens partners sällskap i alla år.
    Vid min önskan till domaren om ändring av datum för socialtjänstens utsatta datum svarade istället min advokat att nej nej det går absolut inte utan de sätter en tid som måste följas så hrä kan man verkligen inte komam med önskemål.
    Vid min önskan innan rättegången om att bli förhörd separat sa advokaten att vi inte borde reta upp domaren med något med sån mindre betydelse.

    Detta ska tydligen vara en av landets erfarna och en av de bästa advokater men min magkänsla säger annat.
    Så nu undrar jag, är någon av er jurist/advokat inom samma område? Som kan svara ifall detta var ren taktik från advokatens sida? Tills huvudförhandlingen äger rum? Jag förstår inget..

  • Svar på tråden Advokat taktisk eller på domarens sida?
  • Kjell2

    Diskuttera igenom detta med din advokat. Byt sen om du tappat förtroendet. En advokat ska verka för sin klient. Har du inget förtroende funkar det inte.

  • culaccino

    Vet inte hur man ska veta om det känns rätt. Går man efter känslan?

    Ringde till två andra advokater för att höra efter och eventuellt byta, båda sa att bättre advokat hittar du inte..

    Gällande taktik, tänker det kanske är för advokaten vet att det är omöjligt att få igenom min önskan. Så han ville visa inför domaren att han är en aning på samma sida? Ringde rådgivning samma dag, en annan advokatbyrå, som förklarade att man aldrig kan få igenom noll umgänge så därför sa advokaten så.

    Och det går inte att rucka utsatt datum i denna situation, det är väldigt svårt att komma med en sån begäran.

  • Kjell2
    culaccino skrev 2019-06-01 23:10:41 följande:

    Vet inte hur man ska veta om det känns rätt. Går man efter känslan?

    Ringde till två andra advokater för att höra efter och eventuellt byta, båda sa att bättre advokat hittar du inte..

    Gällande taktik, tänker det kanske är för advokaten vet att det är omöjligt att få igenom min önskan. Så han ville visa inför domaren att han är en aning på samma sida? Ringde rådgivning samma dag, en annan advokatbyrå, som förklarade att man aldrig kan få igenom noll umgänge så därför sa advokaten så.

    Och det går inte att rucka utsatt datum i denna situation, det är väldigt svårt att komma med en sån begäran.


    Bäst advokat för andra behöver inte vara bäst advokat för dig. Du måste ha förtroende för ditt ombud.

    Hur förklara din advokat det som hände under förhandlingen?

    Om du vill göra något som inte går eller inte ger något positivt för dig, hur vill du att advokaten ska agera då?
  • culaccino
    Kjell2 skrev 2019-06-02 08:30:34 följande:

    Bäst advokat för andra behöver inte vara bäst advokat för dig. Du måste ha förtroende för ditt ombud.

    Hur förklara din advokat det som hände under förhandlingen?

    Om du vill göra något som inte går eller inte ger något positivt för dig, hur vill du att advokaten ska agera då?


    Ska ta upp det med honom.

    Gällande hur jag vill att han ska agera om han vet att min önskan inte kommer gå igenom hos domaren. Om han absolut vet att min önskan gällande ngt skulle vara omöjligt så hade jag ju såklart inte velat att han motarbetar domaren mer än inom det vi kan vinna ngt på. För i slutänden vill man ju ha domaren på sin sida. Och därav tänker jag att det kan vara att han vet att det ej går att få igenom det jag önskar så därför försöker han visa domaren att vi är medgörliga inom vissa områden? Är ingen advokat och vet inte bättre men hur hade man annars svarat om ens klient kommer med ngt inför domaren som man vet att nej nej detta kommer han aldrig gå med på?
  • Sofie8

    Hej Culaccino,

    Hoppas allt är bra trott de trista omständigheterna.

    Befinner mig också i en sådan situation. Precis varit på muntlig förberedelse.

    Jag undrar om du kan tipsa mig om ditt ombud? Är verkligen i behov av ett mycket kunnigt ombud. Förstår att de anpassar sig till domaren mycket tror det är en av deras strategier.

    Mitt ombud var katastrof idag. Jag fick föra min egen talan.

Svar på tråden Advokat taktisk eller på domarens sida?