Hej. Även jag är usk och förstår vad du menar.
Jag studerade på Universitetet under en period men efter ett år fick jag barn och kände att pga min ålder så var/är det inte ekonomiskt försvarbart att studera tre år till på Universitet då jag skulle få sämre lön som nyexaminerad och dessutom tvingas ta studielån som skall återbetalas.
Jag började därför arbeta på ett äldreboende på sommaren, meningen var att jag skulle arbeta hela sommaren och sedan vara kvar som timanställd under resten av min graviditet.
Tyvärr drabbades jag av graviditetskomplikationer redan när jag var i fjärde månaden. Jag försökte verkligen jobba kvar perioden ut eftersom jag visste att chefen satt i en väldigt dålig sits inför augusti, när alla ordinarie är på semester och chefen hade brist på personal, jag försökte verkligen men blev till slut tvungen att säga att jag var tvungen att sluta. Jag försökte berätta att jag för 5 år sedan hade samma graviditetskomplikationer och då dog mitt barn i magen dagen dagen innan bf. Jag blev därefter sjukskriven under resten av min graviditet och min dotter föddes frisk och vid liv. Tack och lov, evinnerligt tacksam för min lilla tjej!
När jag efter graviditeten ringde samma chef och försökte berätta att jag fött min barn och hon mådde bra och jag kunde jobba tim igen, sökte även en fast tjänst som de utannonserade på offentliga jobb. Trivdes otroligt bra där, underbara kollegor osv.
Hon sa då att allt tim gick genom bemanningen och att hon inte kunde ta in mig på tim om det inte var genom bemanningen, allt skulle gå genom bemanningen numera. Hon lät dessutom jätteirriterad och tvär och jag kände mig till slut så obekväm att jag tackade för mig och sa att ok, jag söker till bemanningen. Jag tänkte att hon haft en dålig/jobbig dag och att det var därför hon lät så kort i ton. Den kommun som hennes äldreboende ligger i är under tvångsförvaltning och jag hade hört från mina kollegor bland nattpersonalen att det var kaos bland chefer och administration och att där var mycket problem och konflikter så jag antog att det var något av detta som låg bakom hennes beteende.
Jag sökte till bemanningen som ville ha två referenser. Jag försökte ringa upp Chefen på Morängatan för att fråga om det var ok att lämna henne som referens, minst 20 försök att nå henne perr telefon under två veckor, jag lämnade även flertalet meddelanden på hennes telefonsvarare där jag bad henne ringa tillbaka men helt fruktlöst. Nästan som att hon vägrade svara när hon såg att det var jag som ringde.
Till slut kom intervjun och jag fick lämna hennes nummer utan att ha lyckats få tag i henne. Jag lämnade även numret till chefen på en tidigare arbetsplats, Ekparken, där jag enbart arbetat mellan 6-8 pass. Den chefen fick jag tag i, hon gick med på att vara min referens men sa naturligtvis att hon inte kunde säga så mycket eftersom jag enbart arbetade där helt kort. Hon behövde inte nattpersonal så det var hon som rekommenderade mig att söka till Morängatan. Eftersom jag studerat på Universitetet så hade jag inga andra referenser att lämna. Chefen på äldreboendet där jag arbetade innan jag började på Universitetet bytte jobb kort efter att att jag slutade. Dumma mig som inte bad om skriftliga referenser!
Ja, i vilket fall så gick jag på intervjun och den gick bra. Jag andades ut och jag såg fram emot att börja jobba på Morängatan igen och eventuellt även på Ekparken. Båda boendena låg i samma kommun så jag skulle bli inringd till båda genom bemanningen. Personalen på båda dessa boenden var underbara och jag trivdes med att jobba där och var glad och lycklig, trodde allt bara var formaliteter och att jag snart skulle bli inringd för att arbeta.
När bemanningen återkopplar från intervjun så säger de att chefen på Morängatan gett mig dåliga referenser och att jag därför inte är aktuell för anställning hos dem.
Efter att chocken och besvikelsen lagt sig så blev jag tvungen att fortsätta att söka jobb. Jag fick fortfarande inte tag i min före detta chef på Morängatan, trotts enträgna försök att både ringa och lämna meddelanden. Intervju två gick även den jättebra och jag märkte på rekryteraren att hon verkligen ville anställa mig. När hon sedan återkopplar så har chefen på Morängatan återigen gett mig dåliga referenser. Kallat mig oansvarig eftersom jag blev tvungen att sluta i förtid, hon hade även hittat på andra saker som hon överhuvudtaget aldrig dryftat med mig.
Så nu sitter jag här, nybliven trebarnsmamma, kompetent undersköterska, utbildad inom ett bristyrke men kan inte få jobb.
Mitt hopp står till att jag lyckas få en av mina tidigare kollegor att vara min referens.