Inlägg från: Anonym (Fd uska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fd uska)

Varför behandlas vikarier alltid dåligt?

Jobbar iof inte kvar i vården men har jobbat 25 år som uska inom äldreomsorgen tills för 2 år sedan.
    För mig låter det konstigt att bra, pålitliga och kunniga vikarier behandlas dåligt av ordinarie personal då enheten inte fungerar utan vikarier och bra vikarier är guld värda.
    Jag upplevde inte att dåliga vikarier behandlades dåligt men var dom inte självgående och skötte sitt jobb valde vi att inte ringa in dom då dom blev en belastning.
    Tyvärr är det ju väldigt enkelt att gå på timmar inom vården utan att vara lämplig vilket naturligtvis är frustrerande för ordinarie personal som hela tiden får tala om vad som ska göras, hur det ska göras och när det ska göras. Efter upplärning räknar man ju med att vikarier har ett hum om hur verksamheten fungerar och tar egna initiativ. Självklart måste man ju som vikarie få fråga men jag upplever att många var initiativlösa och ointresserade.

Om du är duktig och kunnig verkar det ju snarare att folk har problem med din personlighet än att du är vikarie. 

Svar på tråden Varför behandlas vikarier alltid dåligt?