Varför behandlas vikarier alltid dåligt?
Trist alltså, var också vikarie i vården utbildad Usk, jag och mina vikareiekompisar brukade bli väldigt väl behandlade på de avdelningar jag var. Visst fanns det personer som inte var trevliga men de var inte heller trevliga mot andra ordinarie. En del skulle inte längre ha arbetat med vård längre helt klart. Sedan var det en del egenbildade arbetslag som inte gillade att samarbeta tyvärr. Men då som vikarie var det ganska skönt att kunna vara en neutral person och jag tänkte att jag är där för att sköta mitt jobb och ta hand om de sjuka. Inte hålla på med massa personliga konflikter på arbetet.
Jag och de vikarier jag arbetade med vi var kunniga och vi var populära hos både sjuka och personal.
Många av de ordinarie fick oss att känna att vi var lika delaktiga och en i gänget. En del andra yrkeskategorier däremot, som vissa ssk ville gärna få det till att det minsann måste varit vikarier om en medicin blivit missad /osignerad. Det var trist.
Dålig stil att favorisera och ta in bekanta, vänner och liknande om de inte sköter sitt arbete el har kunskapen som krävs. Som du beskriver Ts. Tyvärr är det vanligt inom många områden.