• Anonym (Anonym)

    Har absolut inga vänner

    Hur får man vänner? Är 19 år och har absolut inga vänner. Kan tillägga att jag har asperger så det kanske är en orsak? Jag tycker oftast inte det är jobbigt att prata med personer. Men det som är jobbigt är att vara den som börjar prata.

    Har inga speciella hobbys så den punkten försvinner direkt..

    Vill bara ha någon som jag kan umgås med och kanske hitta på spontana saker med ibland...

    Hur ska jag få detta?

  • Svar på tråden Har absolut inga vänner
  • Anonym (???????)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-31 22:46:13 följande:

    Känns extremt stelt haha. Är det vanliga människor man hamnar med eller likasinnade?


    Alltså det är ju nåt religiöst, så redan där kan man ju fundera över om det är vanliga människor ...
  • Anonym (Kantipsa)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-31 22:46:13 följande:
    Känns extremt stelt haha. Är det vanliga människor man hamnar med eller likasinnade?

    Det kan vara alla möjliga bakgrunder. Testa en gång! Har bara hänt mig bra grejor saker jag upplever obekväma. Gillar man det inte lämnar man åtminstone med en upplevelse rikare. Men jag rekomenderar det starkt! Känns kanske konstigt men ingen där kommer tycka att du är konstig.


    Dom är duktiga på att nätverka och koppla ihop en med andra människor. Det är inte alls så stelt som du tror. Ta steget och testa åtminstone. Du kanske träffar astrevliga människor.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kantipsa) skrev 2019-05-31 22:58:34 följande:

    Det kan vara alla möjliga bakgrunder. Testa en gång! Har bara hänt mig bra grejor saker jag upplever obekväma. Gillar man det inte lämnar man åtminstone med en upplevelse rikare. Men jag rekomenderar det starkt! Känns kanske konstigt men ingen där kommer tycka att du är konstig.

    Dom är duktiga på att nätverka och koppla ihop en med andra människor. Det är inte alls så stelt som du tror. Ta steget och testa åtminstone. Du kanske träffar astrevliga människor.


    Jo jag såg det haha, tror jag skippar det.
  • Anonym (Anonym)

    Inga andra tips som inte är religösa? ^^

    Får verkligen panik över tanken att sitta ensam resten av livet

  • Liberté
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-31 23:47:22 följande:

    Inga andra tips som inte är religösa? ^^

    Får verkligen panik över tanken att sitta ensam resten av livet


    Tänk såhär då.

    1) är det något jag velat testa, skitsamma vad. Gör det.

    2) är det något jag är rädd för eller osäker med. Gör det , du kommer växa.

    3) gör något helt random, slå upp en tidning. Kolla på vad som erbjuds för kurser, möten, föreningar inom whatever. Välj några, slå en tärning gå dit. Lokala pro behöver hjälp, visst.

    Mening är att du ska bryta dina vanor som håller dig isolerad.

    Första eller andra aktiviteten kanske är tråkigaste men den tredje fastnar du för . Det är bättre att testa nytt än att sitta hemma och ruttna.
  • Anonym (Student)

    Börja plugga TS! Högskolan är en plats där många får vänner för livet. Engagera dig i någon studentförening så träffar du ännu fler. Tänk bara på vad du pluggar, tex bättre att plugga helt program än enstaka kurser om du vill få många kompisar för då följs man åt.

    Eller så kanske folkis är ett alternativ. Bo på internat och plugga något kul.

    Skriv om du undrar något om hur det är att plugga på högskola och studentliv :)

  • Anonym (Anonym)

    Jag går på ?folkis? men börjar igen efter sommaren. Kurser och sånt kostar väl oftast flera tusen? Har inte pengar att lägga på det :/

  • Anonym (-)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-31 22:48:24 följande:

    Tyvärr så sitter jag nästan och kollar in i en vägg. Är inte på topp i livet just nu och känner att jag måste göra något innan man fastnar där för alltid...


    Gör något innnan du fastnar!

    Är en 32 årig kille som också saknar vänner helt. Allt jag gör gör jag själv, går på fik, restaurang, konserter, utställningar mm helt själv. Reser själv. Det var flera år sedan jag hade besök hemma eller var hos någon annan. Jag träffar folk på jobbet men bara där. Går kurser, exempelvis dans, för att träffa nya människor men hittar aldrig några vänner. I vuxen ålder är det jättesvårt så gör vad du kan för att bryta din ensamhet, annars riskerar du bli lika ensam som jag.
  • Anonym (Student)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-01 16:29:53 följande:

    Jag går på ?folkis? men börjar igen efter sommaren. Kurser och sånt kostar väl oftast flera tusen? Har inte pengar att lägga på det :/


    Det är gratis att plugga på högskola i Sverige.

    Har du inte hittat några vänner på folkhögskolan?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Student) skrev 2019-06-01 17:08:59 följande:

    Det är gratis att plugga på högskola i Sverige.

    Har du inte hittat några vänner på folkhögskolan?


    Jag har bara varit på besök där jag börjar efter sommaren. Men jag kan inte sitta hela sommaren själv hemma. Får inget jobb heller...
  • Anonym (Förening)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-01 17:38:16 följande:

    Jag har bara varit på besök där jag börjar efter sommaren. Men jag kan inte sitta hela sommaren själv hemma. Får inget jobb heller...


    Du sa att du har Asberger. På vissa orter kan det finnas föreningar för människor med Aspberger så att man träffa andra i samma situation. Kan det vara något för dig?
  • Anonym (Student)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-01 17:38:16 följande:

    Jag har bara varit på besök där jag börjar efter sommaren. Men jag kan inte sitta hela sommaren själv hemma. Får inget jobb heller...


    Fortsätt söka jobb! Det finns alltid arbetsgivare som är sena med rekrytering eller där någon blivit sjukskriven. Vad har du sökt hittills?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Förening) skrev 2019-06-01 17:50:08 följande:

    Du sa att du har Asberger. På vissa orter kan det finnas föreningar för människor med Aspberger så att man träffa andra i samma situation. Kan det vara något för dig?


    Vet du något mer om detta?
  • Anonym (Anonym)

    Får panik över att bara sitta här haha... Har verkligen ingen jag kan snacka med...

  • Anonym (Internat)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-01 16:29:53 följande:

    Jag går på ?folkis? men börjar igen efter sommaren. Kurser och sånt kostar väl oftast flera tusen? Har inte pengar att lägga på det :/


    Bor du på internatet? För det är verkligen ett måste!!

    Hillsong var ju trådens skämt, vilket sekt-inlägg. Det är skittrevligt första gången man går till Jehovas, Scientologerna osv också...
  • Anonym (Anonym)

    Bor inte där :/ Kan hålla med om att det kändes lite stelt när jag kollade på hillsong haha..

    Men det måste ju finnas sätt att hitta på något med någon..

    Just nu ligger jag bokstavligen och kollar upp i mitt tak...

  • Anonym (Förening)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-01 18:36:10 följande:

    Vet du något mer om detta?


    Gå in på.www.aspergare.org

    På deras hemsida hittar du mycket info, tex under Länkar.

    Du kan också googla på

    Autism-och Aspergerförbundet
  • Anonym (Polly)

    Du verkar ha rätt lätt  för att säga nej till förslag och utan en en mer positiv attityd till ditt eget liv och din omgivning kommer du att få stirra i taket. Och aspergers eller inte - en annan attityd kan du skaffa dig och vara mera ute bland folk och då kanske även dina asperstyrda svårigheter att ha sociala kontakter lindras något.

  • Det kommer bli bra

    Det finns något som heter Aspergerträff, (se på Facebook). Attention och RSMH ordnar sådana också bland andra. Googla!

    Du skriver att du inte har en hobby, men att skaffa sig en hobby kan vara en väg att skaffa en vän! Det vill säga, tänk efter vad du skulle kunna tycka var kul, tex fotografering, gå och träna, lära sig laga mat eller något annat. Titta på kursutbud och sök en sommarkurs inom något av det som du kan tänka dig att pröva på. 

    Ett annat bra sätt är att du väljer ett (litet och trevligt) café dit du går varje dag (eller i stort sett varje dag)  och tar en kopp kaffe/te eller vad du nu gillar (ta med en bok eller tidning eller din dator). Du blir ganska snabbt stammis om du kommer regelbundet och kan börja heja och prata med personal och andra stammisar där, även om de blir ytliga bekanta så är det ändå socialt och roligare än att stirra på väggen hemma och bra träning inför att skaffa "riktiga" vänner.

Svar på tråden Har absolut inga vänner