• Anonym (L)

Hemorrojder - ONT !

Jag är gravid i vecka 32.

Igår fick jag plötsligt ont i rumpan. När jag kände efter hade det ploppat upp två st vindruvsstora hemorrojder.

Smärtan har ökat och nu har jag SJUKT ont, så ont så jag vill gråta. Jag kan inte röra mig, är en plåga att gå, att resa sig och sätta sig. Vad ska jag göra?! Lyckades ta mig till apoteket imorse och köpte en salva samt alsollösning och xylocain. Tycker inte xylocain hjälpte någonting. Vad kan jag göra för att lindra fort? Hjälp!

• Svar på tråden Hemorrojder - ONT !
  • Anonym (Been there)
    Anonym (L) skrev 2019-06-02 06:30:38 följande:

Ja jag förstår dig, känt för att göra detsamma! Men kanske jag kan stå ut till imorgon och ringa VC. Visst måste de kunna hjälpa mig när jag har såhär ont?

Stannade din kvar där inne sen eller kom problemen tillbaka?

Japp, de stannade kvar och ingen smärta. Visst, kan tyckas vara ?onödigt? att åka till akuten för hemorrojder men jag hade haft vidrigt ont i flera dagar så det var enda utvägen (att själv hålla på pilla där ville jag inte göra). Ringde VC innan och sköterskan jag pratade med tyckte i princip att jag var mesig och hemorrojder kan man inte gå till läkaren för, bara smörja med någon salva. Den tanten kan inte ha haft hemorrojder själv.
  • Anonym (Stjärtlisa)

Rengör först runt hemorrojderna ordentligt med typ dusch alt våtservetter osv. Inte bara toapapper för det sliter sönder dom. Sen smörjer du med zinkpasta/salva om du har mycket ont och till sist tar du en skumtvättlapp och viker den en gång, och lägger den sedan så tätt mot ändtarmsöppningen du kan för då avlastar du hemorrojderna och det minskar trycket.

Dra sen bara på dig underkläderna och har så där några dagar så ska du se att det blir genast bättre!

• Poison82

Ta bomullpads och dränk med alsollösning och fäst den i rumpan. Bästa räddningen

• Anonym (Tre ggr)
    Anonym (L) skrev 2019-06-02 00:27:30 följande:

Tack för ditt svar. Igår tryckte jag in dom igen flera gånger men de kom ut lika fort igen och idag känns dom ännu större och det gör svinont att försöka få in dom.

Har aldrig haft hemorrojder innan men är det normalt att de är så stora? Kan de ändå gå över av sig självt?

Fick inte yttre hemorrojder under graviditeten men efter.

Om du har nu kommer dom med sannolikhet bli värre eller bara bestå efter du krystat ut bebis.

Det är trycket som gett dig dessa jävlar.

Vet ej om man får använda sheriproct under graviditeten men tycker sheriproct är tusen ggr bättre o xyloproct. Kör om möjligt alltihop. Stolpiller samt krämer.

Dom kan bli riktigt stora. Inget man gör något åt under graviditet vad jag vet. Allt kommer ge med sig under halvåret efter bebis ankomst om du skötet salvor o bajseri.

L en om det gör ont rör på dig, tyckte själv vården var dumma i huvudet när dom sa till mig att röra på mig, det gjorde ju svin ont men allvarligt DET HJÄLPTE!!

Min kompis fick en gigantisk, fick se den då jag klagade över mina. Den var som en stor oliv. Jon fick härda ut under graviditet o när den inte hade gått tillbaka nämnvärt tre månader efter bebis ankomst fick hon hjälp att ta bort dom kirurgiskt.

Går dom tillbaka av sig själv kan du få fula skinn flärpar som dock ej gör ont. Sådana har jag. Övervägt att ta bort dom men väger smärtan mot det estetiska o väljer att vara lite ful i röva.

Drick

Ät fiber

Ta hjälp av bulk, det man frå bruka under graviditet

Rör på dig!!

Efter graviditet:

Se till att hålla igång magen för sjutton gubbar!!!!!!
  • Anonym (L)
    Anonym (Tre ggr) skrev 2019-06-02 19:06:21 följande:

Fick inte yttre hemorrojder under graviditeten men efter.

Om du har nu kommer dom med sannolikhet bli värre eller bara bestå efter du krystat ut bebis.

Det är trycket som gett dig dessa jävlar.

Vet ej om man får använda sheriproct under graviditeten men tycker sheriproct är tusen ggr bättre o xyloproct. Kör om möjligt alltihop. Stolpiller samt krämer.

Dom kan bli riktigt stora. Inget man gör något åt under graviditet vad jag vet. Allt kommer ge med sig under halvåret efter bebis ankomst om du skötet salvor o bajseri.

L en om det gör ont rör på dig, tyckte själv vården var dumma i huvudet när dom sa till mig att röra på mig, det gjorde ju svin ont men allvarligt DET HJÄLPTE!!

Min kompis fick en gigantisk, fick se den då jag klagade över mina. Den var som en stor oliv. Jon fick härda ut under graviditet o när den inte hade gått tillbaka nämnvärt tre månader efter bebis ankomst fick hon hjälp att ta bort dom kirurgiskt.

Går dom tillbaka av sig själv kan du få fula skinn flärpar som dock ej gör ont. Sådana har jag. Övervägt att ta bort dom men väger smärtan mot det estetiska o väljer att vara lite ful i röva.

Drick

Ät fiber

Ta hjälp av bulk, det man frå bruka under graviditet

Rör på dig!!

Efter graviditet:

Se till att hålla igång magen för sjutton gubbar!!!!!!

Tack snälla för ditt svar! Tacksam för alla ni som tar sig tid att komma med tips. Kunde aldrig föreställa mig att det kunde göra såhär ont med hemorrojder! Har klarat mig i mina tidigare graviditeter.

Jag var och köpte xyloproct innan så ger det några dagar iallafall och hoppas att det ska hjälpa. Det känns dock som att ingen salva kan hjälpa mot dessa stora men jag hoppas smärtan ska avta iallafall.

Köpte även lactulos som jag tänkte ta dagligen nu.

En dum fråga förresten, ska man fokusera mest på att smörja med salvan på själva hemorrojderna eller runt om?
  • Anonym (L)
    Poison82 skrev 2019-06-02 19:04:22 följande:

Ta bomullpads och dränk med alsollösning och fäst den i rumpan. Bästa räddningen

Tack! Tycker dock inte det funkar alls för mig tyvärr :/
  • Anonym (123)
    Anonym (L) skrev 2019-06-02 19:17:56 följande:

Tack snälla för ditt svar! Tacksam för alla ni som tar sig tid att komma med tips. Kunde aldrig föreställa mig att det kunde göra såhär ont med hemorrojder! Har klarat mig i mina tidigare graviditeter.

Jag var och köpte xyloproct innan så ger det några dagar iallafall och hoppas att det ska hjälpa. Det känns dock som att ingen salva kan hjälpa mot dessa stora men jag hoppas smärtan ska avta iallafall.

En dum fråga förresten, ska man fokusera mest på att smörja med salvan på själva hemorrojderna eller runt om?

Smörj både på och runt och gör det flera ggr/dag
  • Anonym (L)
    Anonym (123) skrev 2019-06-02 20:23:02 följande:

Smörj både på och runt och gör det flera ggr/dag

Tack, ska göra det!
  • Anonym (L)

Är det normalt att utöver den konstanta kraftiga smärtan kommer det en ännu värre smärta i intervaller liksom, som varar någon sekund bara och kommer helt plötsligt?

Har flera gånger inte kunnat hålla mig från att skrika när det händer.

Läste något om att man kunde få blodpropp i hemorrojderna och att det då gjorde väldigt ont. KAn det vara detta jag har eller ?ska? de göra såhär ont ändå?

Tycker jag annars har relativt hög smärttröskel men detta är ju sjukt!

• Anonym (L)

Är det normalt att utöver den konstanta kraftiga smärtan kommer det en ännu värre smärta i intervaller liksom, som varar någon sekund bara och kommer helt plötsligt?

Läste något om att man kunde få blodpropp i hemorrojderna och att det då gjorde väldigt ont. KAn det vara detta jag har eller ?ska? de göra såhär ont ändå?

• Anonym (Man 48)
    Anonym (L) skrev 2019-06-02 20:33:05 följande:

Så va det för mig också emellanåt. Helt plötsligt högg det till, för att sen försvinna lika fort.
  • Swedman
    Anonym (L) skrev 2019-06-01 11:40:14 följande:

Jag är gravid i vecka 32.

Igår fick jag plötsligt ont i rumpan. När jag kände efter hade det ploppat upp två st vindruvsstora hemorrojder.

Smärtan har ökat och nu har jag SJUKT ont, så ont så jag vill gråta. Jag kan inte röra mig, är en plåga att gå, att resa sig och sätta sig. Vad ska jag göra?! Lyckades ta mig till apoteket imorse och köpte en salva samt alsollösning och xylocain. Tycker inte xylocain hjälpte någonting. Vad kan jag göra för att lindra fort? Hjälp!

Pratade med en chaufför förut. Han sade att honung var bäst. 
  • Anonym (Anonym)

Jag har haft hemorrojder flera gånger och även haft mycket ont i perioder.

Mina råd!

Håll inte på och försöka pressa in de igen det gör ju bara jävulskt ont och de kommer bara bli mer irriterade. Köp stolpiller trots att hon på apoteket sa att du inte skulle det. Efter varje gång som du bajsat ställ dig i duschen och stråla med iskallt vatten, det dämpar irritationen.

• Anonym (Tre ggr)
    Anonym (L) skrev 2019-06-02 19:17:56 följande:

Smörj på. Det är den värsta smärta jag varit med om. Mycket psykiskt för jag var rädd för sitta, rädd för att röra mig, rädd för att gå på toa.

Det blir bättre LOVAR.
  • emeliiiiiie

Är i samma sits nu. Smärtan är fan olidlig. Är gravid i v 33. Har fått två större hemmisar som gör ONT. Dag 3 av smärta och jag hoppas verkligen att de ger med sig...?!

Svar på tråden Hemorrojder - ONT !