• Anonym (L)

Hemorrojder - ONT !

Jag är gravid i vecka 32.

Igår fick jag plötsligt ont i rumpan. När jag kände efter hade det ploppat upp två st vindruvsstora hemorrojder.

Smärtan har ökat och nu har jag SJUKT ont, så ont så jag vill gråta. Jag kan inte röra mig, är en plåga att gå, att resa sig och sätta sig. Vad ska jag göra?! Lyckades ta mig till apoteket imorse och köpte en salva samt alsollösning och xylocain. Tycker inte xylocain hjälpte någonting. Vad kan jag göra för att lindra fort? Hjälp!

• Svar på tråden Hemorrojder - ONT !
  • Anonym (L)
    Anonym (Been there) skrev 2019-06-02 00:37:05 följande:

Usch, minns att jag hade så en gång. Gjorde frukstansvärt ont. Stod inte ut så jag åkte faktiskt till akuten där läkare tryckte in den. Smärtan försvann på en gång. Vågade inte göra det själv, gjorde för ont.

Ja jag förstår dig, känt för att göra detsamma! Men kanske jag kan stå ut till imorgon och ringa VC. Visst måste de kunna hjälpa mig när jag har såhär ont?

Stannade din kvar där inne sen eller kom problemen tillbaka?
  • Anonym (123)

Är gravid i vecka 37 och xyloproct räddade mitt liv. Den är helt okej att använda som gravid. Har köpt salvan på 2 olika apotek var av första gången rekommenderade apotekaren mig den

• Anonym (L)
    Anonym (123) skrev 2019-06-02 06:38:32 följande:

Är gravid i vecka 37 och xyloproct räddade mitt liv. Den är helt okej att använda som gravid. Har köpt salvan på 2 olika apotek var av första gången rekommenderade apotekaren mig den

Jag måste nog köpa den, står inte ut med detta! Var dina stora? Hur lång tid tog det innan det hjälpte och smärtan avtog?
  • AndreaBD
    Anonym (L) skrev 2019-06-02 00:27:30 följande:
    Tack för ditt svar. Igår tryckte jag in dom igen flera gånger men de kom ut lika fort igen och idag känns dom ännu större och det gör svinont att försöka få in dom.

Har aldrig haft hemorrojder innan men är det normalt att de är så stora? Kan de ändå gå över av sig självt?
    Jag hade en som var stor som ett ägg. Jo, de brukar minska och dra sig tillbaka, jag behövde inte göra något mer än använda salva och kyla och de försvann igen. 
  • Anonym (L)
    AndreaBD skrev 2019-06-02 09:45:19 följande:

Jag hade en som var stor som ett ägg. Jo, de brukar minska och dra sig tillbaka, jag behövde inte göra något mer än använda salva och kyla och de försvann igen. 

Som ett ägg?! Herregud. Hur lång tid tog det för dig innan det började försvinna?
  • Anonym (123)
    Anonym (L) skrev 2019-06-02 06:43:15 följande:

Jag måste nog köpa den, står inte ut med detta! Var dina stora? Hur lång tid tog det innan det hjälpte och smärtan avtog?

Mina var som mindre vindruvor. Och salvan hjälpte typ direkt. Dom är inte borta ännu gissar att jag får ha kvar dom till efter förlossningen men dom är mycket mindre och inte alls lika smärtsamma. Ett till tips är att torka dig med våtservetter istället för papper
  • Anonym (L)
    Anonym (123) skrev 2019-06-02 10:16:53 följande:

Mina var som mindre vindruvor. Och salvan hjälpte typ direkt. Dom är inte borta ännu gissar att jag får ha kvar dom till efter förlossningen men dom är mycket mindre och inte alls lika smärtsamma. Ett till tips är att torka dig med våtservetter istället för papper

Okej, ska försöka införskaffa den salvan idag. Tack för tipset :)
  • Anonym (L)

Om jag skulle åka in till jourcentralen idag, vad tror ni dom skulle göra åt det?

• AndreaBD
    Anonym (L) skrev 2019-06-02 09:57:20 följande:
    Som ett ägg?! Herregud. Hur lång tid tog det för dig innan det började försvinna?
    Efter 4 - 5 dagar var det nästan helt borta. Har aldrig igen fått sånt heller, numera behandlar jag med xyloproct om det börjar klia, eller det börjar bli större. Om man behandlar i tid kan man förhindra det, att det blir så stort. Men helt lätt är det inte, det kan gå ganska fort. Man lär sig sig att känna igen tecknen. Och det är ju klart större risk under graviditet. 
  • AndreaBD
    Anonym (L) skrev 2019-06-02 11:21:27 följande:

Om jag skulle åka in till jourcentralen idag, vad tror ni dom skulle göra åt det?

Köp xyloproct på det apoteket som har öppet och lägg på nåt kallt. 
Svar på tråden Hemorrojder - ONT !