• Anonym (sara)

Bruten lilltå? (Bild)

Igår lyckades jag tjånga in lilltån i en dörrpost, gjorde rejält ont men gick snabbt över (gjorde dock ont när jag gick kvällspromenad sedan). I natt vaknade jag av att den värkte utav bara h-vete. Nu gör den inte direkt ont, men jag är lite halt och den ömmar mest. Den är lite svullen och varm samt ngt blå på sidan. Min fråga är, kommer det gå över om jag vilar idag eller kan den vara bruten (borde den inte göra konstant jätteont då?) och jag måste kolla upp/röntga?

• Svar på tråden Bruten lilltå? (Bild)
  • Anonym (sara)

Vet inte om bilden kom med i ts...

• Pope Joan II
    Anonym (sara) skrev 2019-06-01 13:56:39 följande:

Igår lyckades jag tjånga in lilltån i en dörrpost, gjorde rejält ont men gick snabbt över (gjorde dock ont när jag gick kvällspromenad sedan). I natt vaknade jag av att den värkte utav bara h-vete. Nu gör den inte direkt ont, men jag är lite halt och den ömmar mest. Den är lite svullen och varm samt ngt blå på sidan. Min fråga är, kommer det gå över om jag vilar idag eller kan den vara bruten (borde den inte göra konstant jätteont då?) och jag måste kolla upp/röntga?

Du behöver inte söka för det där. Av bilden att döma kommer den ändå inte att behandlas på något annat sätt än vad du själv kan göra. Använd rymliga skor och försök att gå som vanligt. Avlasta den i högläge när du sitter ner. 
  • Anonym (Brutittån)

Hej! Blir den svart så är den bruten. Dock gör vården inget mer åt brutna tån än att möjligtvis tejpa ihop den med tån bredvid under läkningstiden.

• Anonym (.)

Håller med föregående. Jag slog i en tå riktigt rejält så det blev spricka. Ingen vård, de gör inget på tår, om det är litet och inte snett. Fick bara ett par Alvedon i några dagar innan det värsta gav sig. Tog väl en 5-6 veckor innan det var som normalt igen.

• lövet2

Skaffa en bra tejp och tejpa försiktigt i hop den med tån bredvid. Byt tejp varje gång du duschar. Den läker på en månad ungefär.
    Ja, och överbelasta den inte! Inga långpromenader eller joggingturer.

• FuckGoggleAskMe

Bröt en lilltå under en intensiv fotbollsmatch i vardagsrummet. Håller med, tejpa ihop med tån bredvid och använd skor med styva sulor. Det sa en sjuksyster till mig.

Svar på tråden Bruten lilltå? (Bild)