• Anonym (Ts)

Får ångest över sommaren och semesterplanerna. :(

Nu är det igång igen med årets mest ångestfyllda årstid för. Sommaren!

Har blivit så sen två år tillbaks sen jag började leva i bonusfamiljen.

Först och främst så är jag förbannad på min man som trots att han jobbar hela sommaren förutom i juni månad har lovat sitt ex att deras två barn ska vara hos oss i juni och juli månad. Detta retar gallfeber på mig för han har bokat två veckors utlandssemester till oss i juni men sen åker han iväg o jobbar på annan ort i juli månad. I juli månad har barnens mamma semester men hon vill inte heller ha dem så de har sagt att båda ska vara hemma med mig i juli.

Jag orkar inte längre!

Först o främst så hade det funkat ifall hans barn hade vart självständiga men det är de inte. Hjälper inte till hemma o båda kräver maten serverad och den yngsta får inte lämnas ensam hemma. För att inte tala om den här utlandssemestern, den borde vara avkopplande o härlig men jag får bara ångest innan vi ens kommit iväg. Vet bara hur det vart tidigare pr när vi har rest där båda grinade o ville sova med sin pappa så att jag fick sova själv i ena rummet o vår tvååring i det andra. Dels det o sen alla krav på vad som ska göras och aktiveras o jag måste bara ta hand om vår lilla när dem åker iväg.

Sommaren o semestern gör mig bara tröttare ön nånsin o så ska det inte vara.

Har krävt att han ändrar om juli månad men han vägrar o jag säger att jag och vår lilla inte följer med på utlandsresan o då hotar han mig med att det är slut.

Hur ska jag göra?

Ska tillägga att hans barn är 19 och 16 år gamla så att ni förstår min irritation.

• Svar på tråden Får ångest över sommaren och semesterplanerna. :(
  • 85Lisa

Åh jag blir så arg av att läsa detta, din make med ex och barn får reda upp detta själva, du ska inte vara deras betjänt! Helt sjukt att så stora barn inte kan göra nåt själva, och att deras föräldrar så skamlöst dumpar dem på dig! Jag älskar idén att du drar till din mamma över sommaren och åtminstone "funderar över relationen" så kan de stå där utan hemhjälp över sommaren. Skippa gemensamma resan också, säg att du känner dig utbränd och behöver din mamma bara.

• Anonym (Moa)

Alltså det här är ju helt sjukt!

Kan de inte ens bre mackor och hälla upp filmjölk och müsli på en tallrik?

Har de inte haft hemkunskap i högstadiet?

Flytta du med 2-åringen till din mamma i sommar.  Skönt att du har det alternativet.  Antingen fattar mannen eller så är han inget att ha!

• Anonym (Moa)
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-03 14:28:11 följande:
    D
    Jag överdriver inte men det där var kanske det värsta jag varit med om. Då skulle pappa skydda mot spöken o kackerlackor.

Men jag är väldigt less o han är less och sista året har vi bråkat extremt mycket. Inte inför några barn men om barn har det handlat om.
    Jag förstår inte ens att det finns 19- och 16-åring utan handikapp eller diagnos som är så. Låter ju vansinnigt. Alla barn bryter väl upp i tonåren, eller kanske inte alla då.

När man är tonåring vill man väl växa upp och flytta hemifrån?

Vi har en femåring här hemma med massor av energi och som gärna vill leka med mig och min man. Alla jag känner säger; "Njut av det, om några år vill hon inte vara med dig!" 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-03 16:58:08 följande:

Jag tror aldrig att nån utav dem kommer flytta hemifrån så länge som allt serveras. Sen så kan jag tycka att det är väldigt irriterande att ingen utav dem sommarjobbar eller helgjobbar o att föräldrarna inte är på om det.

Jag skulle vilja bena upp vad du ska ta på ditt ansvar och vad du inte ska ta på ditt ansvar. Huruvida dom jobbar eller inte, är inte ditt ansvar. Att barnen inte kan laga mat och utfodra sig själva, är inte ditt ansvar. Att barnen inte kan vara ensamma hemma, är inte ditt ansvar. Särskilt som gubben din har sagt att du inte har med uppfostran av hans barn att göra så har han gjort upp var hans gräns går och du har rätt att dra upp var din gräns går. Vad han nu menar med att du inte får lägga dig i uppfostran men det kanske hör hemma i en tråd för sig. Uppfostran av hans barn är inte heller ditt ansvar. Men du ska självklart säga ifrån om de överträder dina gränser.

Att barnens föräldrar väljer att förlägga barnens vistelser på ett sådant sätt att ingen av föräldrarna tar hand om dom, är inte ditt ansvar. Varför vill dom inte vara med sina egna barn? Åk du till din mamma om du har den möjligheten. Hitta på nåt om att hon är sjuk eller vad som helst, om du vill undvika en diskussion. På nåt sätt måste föräldrarna lösa barnens vistelse. Har din gubbe nån hållhake på dig eftersom han hotar att göra slut om du inte följer med på utlandssemestern? Jag känner alltför väl igen mig i att ta hand om gemensamt barn medan han tar hand om sitt men om de slipper mig och små barn på en utlandsresa så har jag inte hört honom beklaga sig. Varför får du inte stanna hemma?
  • Anonym (Biobonusmor)

Ts, stå på dig och låt inte mannen köra över dig! Du har inget som helst ansvar över att ta hand om hans barn när han jobbar om han misslyckats så fatalt med uppfostran att ungdomarna inte kan ta hand om sig själva några timmar medan han jobbar. Jag är bonusmamma och min kille bonuspappa. Tar en del ansvar över varandras barn, men jag hade gått i taket om han hade gjort som din sambo. Min kille hade nog gått i taket han med om jag gjort detsamma. Vi tar hand om varandras barn, det gör vi, men ser alltid till att fråga först och om den andre inte orkar eller har möjlighet ordnar vi det på annat vis. Mina barn, mitt ansvar och vice versa. Jag skulle aldrig komma på tanken att kräva att min kille ska passa mina barn. Gör han det av vänlighet (vilket händer sig regelbundet) är jag tacksam, men kräver inget och frågar barnens pappa i första hand.

Om din sambo hotar med att det är slut så säg "okej, då får det vara så" och se vad han säger då. Lämnar han dig för att du inte vill vara barnvakt till hans stora småbarn är han inte värd dig. Du verkar i övrigt vara en fin bonusmamma, men agera barnvakt i 2 månader utan att ens bli tillfrågad, är långt över alla gränser för vad som är acceptabelt. Då har du det bättre utan dem. Detta är något av det värsta jag hört. Gör som någon ovan skrev och visa din sambo tråden och de svar du fått. Hälsa honom att han aldrig kommer att hitta någon annan kvinna som är lika tolerant som du. Säger en kvinna som älskar sina bonusbarn och som fått livet i bonusfamiljen att fungera problemfritt då vi hemma hos oss respekterar varandra fullt ut.

• Anonym (m)

Leta efter ny bostad.
    Du är din sambos hushållerska.
    Låt de åka iväg själva så kan du vara hemma och vila

• Anonym (K)

Inte en chans att jag barnpassar vuxna barn!! Dessutom ska de vara på jobbet, inte hemma och stöka.

• FuckGoggleAskMe

Så planen är i stort sett att barnens tid delas emellan dig och mamman? Den ska ju delas emellan föräldrarna! Den tiden som är pappans, tar han hand om. Inget att göra med dig.

• Anonym (Tycker inte synd om dig TS)

Jag tycker faktiskt inte synd om dig alls. Du har ju valt detta TS eftersom du stannar i relationen. Du är en vuxen människa, du får ta ansvar över ditt eget liv. Vill du bli behandlad som en dörrmatta så får du väl bli det då. Spelar ingen roll vad någon skriver, du kommer ändå stanna kvar i skiten och fortsätta gnälla.

Mvh från en som aldrig skulle acceptera något liknade.

• Xenia

Tycker det låter som Askungen som ständigt får slita. Fast här är det styvmodern som är Askungen.

Askungen, ingen prins kommer att rädda dig. Du måste göra det själv. Sluta ställa upp på orimliga krav.

• Ester69
    Duckan skrev 2019-06-03 14:13:57 följande:

Larvigt. Ta juli månad till att lära dem enkla rätter och säg att from nu får de fixa sin egen lunch.

Och varför skulle TS ta på sig det jobbet? Barnens riktiga mamma är ju ledig så det borde väl ligga på henne.
  • Anonym (X)

Har du bara levt i bonusfamilj två år, men ni redan har en 2-åring så kan det ju vara era snabba ryck som får de äldre barnen att reagera så starkt.

• Tow2Mater
    Anonym (X) skrev 2019-06-04 21:27:00 följande:

Har du bara levt i bonusfamilj två år, men ni redan har en 2-åring så kan det ju vara era snabba ryck som får de äldre barnen att reagera så starkt.

En 14-åring och en 16-åring borde inte reagerat starkt, de borde haft fullt upp med sitt eget dejtande.
  • Anonym (xx)
    Anonym (X) skrev 2019-06-04 21:27:00 följande:

Eller så har de varit ett par längre men enbart bott ihop i 2 år.
  • Syster Yster 80
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-06-03 14:20:31 följande:

Flytta innan juli så är problemet löst. Han får ta med sig barnen till orten där han ska jobba. I juni och framöver (från augusti) får ni ha 2 åringen varannan vecka. Självklart ska ska du inte åka med deras familj på utlandsresan. Då får du 2 veckor barnfritt och kan resa med nån vän någon annanstans.

Varannan vecka rekommenderas från tre års ålder. Ts tar med sig tvååringen på heltid.
  • Sasu

EN 19 och 16 åring som inte klarar sig själva?? va!?

När jag var 16 var jag antingen hemma och passade mina småsyskon medans mamma var på jobbet (lagade då mat och tvättade, samt gick ut med hundarna), eller så hade jag sommarpraktik 5 dagar i veckan i 6 veckor!  och då kunde tillochmed min 10 åriga syster laga sin egen mat.

när jag var 19 så hade jag sommarjobb och jobbade 5 dagar/v, samtidigt tog jag hand om och tränade en 6 månaders valp.

Känns som att deras föräldrar har serverat allt på silverfat hela deras liv!

Detta är inget du ska ta tag i, din sambo och hans ex får ju reda ut detta.

• Duckan
    Och varför skulle TS ta på sig det jobbet? Barnens riktiga mamma är ju ledig så det borde väl ligga på henne.

Håller med om det men om nu båda föräldrarna är så uppenbart korkade är det ju bra om ts kan vara den kloka i familjen.
    Men absolut, inte hennes sak att göra alls egentligen.
  • Anonym (Hmmm)
    Syster Yster 80 skrev 2019-06-05 08:16:39 följande:

Varannan vecka rekommenderas från tre års ålder. Ts tar med sig tvååringen på heltid.

Det är en rekommendation och ingen lag. Om ts blir den som flyttar så finns det risk att 2 åringen stannar i sitt hem med pappan.
  • Anonym (X)
    Anonym (xx) skrev 2019-06-05 06:16:11 följande:

Eller så har de varit ett par längre men enbart bott ihop i 2 år.

Fortfarande snabba ryck att ta hopflytt och småsyskon samtidigt.

Jag säger inte att barnen beter sig rätt, men inte heller tycker jag det är märkligt att de reagerar när hela vardagen ändras.

Bevisligen har pappan misslyckats med att skapa en trygg hemmiljö, och de gör uppror på de sätt de kan.
Svar på tråden Får ångest över sommaren och semesterplanerna. :(