Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

10 åring kan inte somna själv, hjälp!!

Vi har ett stort problem med vår äldsta dotter som fyller 10 år nu i sommar. Hon kan inte somna själv. Vi har haft problem med hennes sömn sen hon föddes, svårt att söva och vaknade typ 20 gånger per natt. Nu är hon ?bara? svår att söva.

Hon och hennes 1 år yngre syster gör sig i ordning för sängen vid 20.00, de får läsa om de vill, men oftast vill de inte det. Min man sitter i tv rummet utanför och jag är där nere och lägger de små. Hennes syster somnar på max en halvtimme medan den stora går ner flera gånger till mig och in till de små för att fråga när jag är klar med deras nattning för hon vill att jag ska sitta där uppe med henne. Detta resulterar i att de små vaknar till och svåra att få och somna igen. När de små äntligen somnat, ska jag egentligen fixa med disk, brukar börja men den stora hör det och kommer ner och ber mig komma upp. Då är kl ca 21.15-21.30. Jag går upp, min man går ner och fixar med disken, duschar och så. Den stora kommer ut flera gånger till tv rummet och säger att hon inte kan sova och gråter. Jag frågar varför? Har det hänt något? Osv. Men det svara hon bara att hon inte kan somna och att hon inte är som vanliga barn. Tillslut somnar hon och då brukar klockan vara mellan 23.00- 01.00. Jag hinner sova en timme och sen vaknar den minsta och vill komma över till vår säng.

Jag har sagt att hon kan läsa eller lyssna på ljudbok. Men det vill hon inte för hon tycker inte det hjälper.

Min fråga är: är detta normalt?

Kan ni ge mig tips på hur vi ska få henne att somna själv?

Går vi och lägger oss innan hon har somnat väcker hon oss.

• Svar på tråden 10 åring kan inte somna själv, hjälp!!
  • Anonym (Trött)

Tack för svar.

Nu är ju problemet att vi har provat flera månader med pappan sovandes i bäddsoffan i hennes rum. Det har funkat ok, men när han duschar och gör sig i ordning kommer hon ner till mig och gråter och jag får gå upp och sitta där tills hennes pappa kommer. Min man har fått problem med ryggen nu och har svårt att sova i bäddsoffan och vi känner att det är dags för henne att sova själv. Vi har ju de minsta i vår säng var och varannan natt också. Vi har absolut ingen egentid på kvällarna och det resulterar att vi bråkar mycket och det blir dålig stämning. Hans föräldrar bor på andra sidan jordklotet och mina föräldrar kan ta barnen några gånger per år för att underlätta.

Det som är irriterande är att hon kan sova hos mina föräldrar och kompisar utan problem. Även om de somnar sent så är de tysta och på kompisens rum eller i gästrummet hos mina föräldrar. Så ingen förstår vilket problem vi har med henne.

• Anonym (Trött)

Angående tiden. De gör sig i ordning kl 20 och det ska vara i säng kl 20.45 skoldagar.

Men kanske ska flytta tiden för henne till 21.15 istället? Vi har en och samma rutin varje kväll. Så vi brister inte i rutiner i alla fall.

• Anonym (Trött)

Vart skriver jag att jag/vi skuffar undan henne??? När jag lägger de små får hon vänta tills jag är färdig med dem. Hennes pappa är där uppe. Jag sitter där uppe med henne när de små sover (som jag skrev i ts. Så kommer hon ner och hämtar mig och sen sitter jag hos henne utanför i tv-rummet) Pratar med henne när hon gråter och kramar om henne och finns där.

Men detta är VARJE kväll! Jag umgås med mina barn hela helgerna och kvällarna och fram tills förra hösten har jag varit hemma med barnen alltså inte jobbat!! Jag har vaggat alla mina barn till sömns i min famn från det att de var nyfödda tills 2-3 års ålder efter det har vi turats om att ligga jämte. Nu har det blivit min man som tagit nattning av de stora för den minsta är i en mammig period och kan enbart somna hos mig just nu.

Svar på tråden 10 åring kan inte somna själv, hjälp!!