10 åring kan inte somna själv, hjälp!!
Vi har ett stort problem med vår äldsta dotter som fyller 10 år nu i sommar. Hon kan inte somna själv. Vi har haft problem med hennes sömn sen hon föddes, svårt att söva och vaknade typ 20 gånger per natt. Nu är hon ?bara? svår att söva.
Hon och hennes 1 år yngre syster gör sig i ordning för sängen vid 20.00, de får läsa om de vill, men oftast vill de inte det. Min man sitter i tv rummet utanför och jag är där nere och lägger de små. Hennes syster somnar på max en halvtimme medan den stora går ner flera gånger till mig och in till de små för att fråga när jag är klar med deras nattning för hon vill att jag ska sitta där uppe med henne. Detta resulterar i att de små vaknar till och svåra att få och somna igen. När de små äntligen somnat, ska jag egentligen fixa med disk, brukar börja men den stora hör det och kommer ner och ber mig komma upp. Då är kl ca 21.15-21.30. Jag går upp, min man går ner och fixar med disken, duschar och så. Den stora kommer ut flera gånger till tv rummet och säger att hon inte kan sova och gråter. Jag frågar varför? Har det hänt något? Osv. Men det svara hon bara att hon inte kan somna och att hon inte är som vanliga barn. Tillslut somnar hon och då brukar klockan vara mellan 23.00- 01.00. Jag hinner sova en timme och sen vaknar den minsta och vill komma över till vår säng.
Jag har sagt att hon kan läsa eller lyssna på ljudbok. Men det vill hon inte för hon tycker inte det hjälper.
Min fråga är: är detta normalt?
Kan ni ge mig tips på hur vi ska få henne att somna själv?
Går vi och lägger oss innan hon har somnat väcker hon oss.