• Anonym (...)

10 åring kan inte somna själv, hjälp!!

Anonym (Xxx) skrev 2019-06-04 14:30:50 följande:

Varför sitter pappan utanför istället för att gå o ta hand om disken så att du kan gå in en runda till flickorna?

Måste du natt de små, varför inte han?

Måste ni ta disken så sent på kvällen?

Jag har en 13-åring som vill o behöver ha mig för sig själv en stund på sängkanten varje kväll. Då pratar vi om allt o inget så länge det  behövs för att varva ner o komma till ro.

Din dotter visar ju så tydligt att hon behöver dig så jag förstår inte varför ni inte löser det så att hon får den tryggheten hon behöver.

Umgås ni alls något?

Har hon några aktiviteter?

Kanske hon kan vara uppe en halvtimme till o då få uppmärksamheten hon behöver.

Problemet med att skaffa en massa barn, är att alla barn sällan får den tryggheten o uppmärksamheten de behöver, vilket är hemskt egentligen får då anser föräldrarna att barnen är jobbiga o ställer till problem o krånglar, när allt de vill är att få sina behov tillgodosedda.

Gör ont i mig att läsa att hon gång på gång söker men bara blir undanskuffad.

Instämmer helt i detta!! Har en 12-åring som också behöver extra kärlek på kvällen, det händer mycket i kompisrelationerna och i kroppen i mellanstadiet. Ofta är dottern lite nedstämd på kvällar utan att veta varför och behöver närhet och mys. Kan inte pappan natta de små istället? Och disken kan väl vänta? Ge dottern en stunds odelad uppmärksamhet varje kväll istället, låter som att hon behöver det.
  • Anonym (...)
    Drottningen1970 skrev 2019-06-06 12:05:22 följande:

Ålder är irrelevant. Det är behov som styr. Men flera mindre barn i hushållet som antagligen tar massa uppmärksamhet kan hennes känslomässiga behov vara yngre än hennes fysiska ålder. Jag pratar heller inte om att hon ska springa omkring utan om att man under en period ska bryta det negativa hon förknippar med läggning och låta henne komma till ro och somna på soffan medans föräldrarna gör sina egna bestyr.

Att göra saker enbart utifrån nån princip fast det uppenbarligen inte funkar är bara onödigt skit.

Detta är en fas som inte kommer att hålla i sig förevigt, men fasen kan bli jävligt lång om man fortsätter envisas med bad ungen BORDE klara utifrån sin fysiska ålder. Lägg prestigen på hyllan och chilla lite så kommer kvällar och läggning bli betydligt mer okomplicerat för alla.

Att hon somnar tryggt hos andra visar inte att barnet försöker manipulera utan just att läggningen hemma har blivit förknippat med nåt som väcker obehag. En 10 åring är ganska liten ibland och din inställning till barnet är obehaglig.

Instämmer verkligen.
Svar på tråden 10 åring kan inte somna själv, hjälp!!