Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

10 åring kan inte somna själv, hjälp!!

annika eriksson skrev 2019-06-04 17:27:41 följande:

Min tioåring sover med Mig isöngen. Samt min åtta åring och sexåring... Låt henne få den närhet hon behöver. En tioåring är fortfarande liten.

Om hennes pappa har ont i ryggen kan ju han sova ihennes säng själv i lugn och ro

Barnens trygghet ska Alltid gå först.

När barnen väljer själv kan dom välja att sova själv

Att alltid få som man vill är inte det samma som trygghet.

En 10 åring ska TRYGGT kunna sova i egen säng utan mamma/pappa i rummet. Och hon gör ju det på andra platser.

Det här tror jag handlar mer om att 10 åringen vill styra mamma och pappa, och det ska man inte tillåta.
  • Anonym (Hanna)
    Drottningen1970 skrev 2019-06-05 06:32:58 följande:
    Handlar såklart inte om att hon försöker styra utan om att sänggåendet hemma har kommit in i en negativ spiral som ger ungen ångest. Därför behöver man bryta det genom att göra nåt helt annorlunda. Bort med kravet om att hon SKA kunna somna i sin säng och låt henne somna på soffan eller nåt istället. Sen gör man en nystart, kanske genom att möblera om hennes rum köpa en fin sänghimmel etc för att locka till sin egen säng utan p ångest igen.
    Så gör man med småbarn, men inte med en 10 åring.

Ska ungen då få ligga på soffan tills klockan blivit 24 (eller senare), och delta i dom vuxnas aktiviteter? DET är ju vad som händer om hon ska ligga på soffan med föräldrarna. Hon kommer inte somna, och föräldrarna får inget gjort.

Hon kan somna hos andra= det är inte en trygghetsfråga. En 10 åring är lika duktig som en 4 åring på att manipulera sina föräldrar, och det är exakt det hon gör.
    Min 4 åring kan ha mig springa oändligt med vändor in i rummet efter läggdags om hon får som hon vill. Men här tillåter jag inte att man ska ha mig att spring maraton efter att barnen lagt sig, och det är alla bekväma och trygga med.
Svar på tråden 10 åring kan inte somna själv, hjälp!!