10 åring kan inte somna själv, hjälp!!
Vart skriver jag att jag/vi skuffar undan henne??? När jag lägger de små får hon vänta tills jag är färdig med dem. Hennes pappa är där uppe. Jag sitter där uppe med henne när de små sover (som jag skrev i ts. Så kommer hon ner och hämtar mig och sen sitter jag hos henne utanför i tv-rummet) Pratar med henne när hon gråter och kramar om henne och finns där.
Men detta är VARJE kväll! Jag umgås med mina barn hela helgerna och kvällarna och fram tills förra hösten har jag varit hemma med barnen alltså inte jobbat!! Jag har vaggat alla mina barn till sömns i min famn från det att de var nyfödda tills 2-3 års ålder efter det har vi turats om att ligga jämte. Nu har det blivit min man som tagit nattning av de stora för den minsta är i en mammig period och kan enbart somna hos mig just nu.
Du säger att ni i alla fall har en ordentlig rutin. Ja, jo, men det är ju en rutin som uppenbarligen inte alls fungerar för just barnet med sömnproblem så då är det väl dax att ta bort den rutinen och prova något annat? På samma sätt som detta blir frustrerande och jobbigt för er så är det säkert också hemskt för henne, hon vet att rutinen aldrig fungerar men måste ändå följa den och hon märken ju 100% på er att det frustrerar er också att hon inte kan somna vilket bara skapar mer stress och press vilket gör det ännu Det blir bara en ond cirkel så bryt den!
Backa
Ändra rutinen
Hon visar tydligt att hon inte är redo att somna tiden ni satt, så ändra tiden.
Hon visar också att hon vill ha DIG, inte pappa en stund på Kan ju också bli extra mycket nu när dina små också ärbmammiga.
Låt henne vara uppe tills efter att du nattat de små, om den mindre inte har samma behov kan ju pappan fixa undanplock och disk under tiden.
När du är klar med de små kan du gå upp och sitta med henne. Vet hon det kanske det löser sig av dig själv?
Gör det inte det så får ni testa något annat, nu vet jag inte hur dina små är men kanske får ni annars ändra sovarrangemangen? Kan 9åringen sova i rummet med pappa och de små? Eller kan pappan sova däruppe ett tag och 10åringen sova med dig och de mindre barnen?