10 åring kan inte somna själv, hjälp!!
Hej TS! Jag tycker du ska testa att göra lite tvärtom. Låt henne vara uppe på samma villkor som ni. Hjälpa till med disk, vika tvätt, sortera strumpor, sy i knappar; allt "kul" som händer när hon måste ligga där och vänta på sömn som aldrig kommer.
Ta det under en sommarvecka så det inte gör något om hon är lite trött dagtid. Någon av testkvällarna kan innehålla te och kortspel eller något motsvarande (dvs inte tv/dator) men flera kvällar kan vara vanligt "plock" efter dagen och förberedelser inför nästa.
Tror utifrån egen erfarenhet (både jag själv och mitt äldsta barn höll delvis på som hon) att hon får ett stort lugn av att få vara med. Vi är flockdjur, vissa mår sämre än andra när flockmedlemmarna är på olika håll.
Sedan tycker jag att ni försiktigt ska nysta i det där att hon säger att hon inte är som andra barn. Är det något viktigt hon vill men inte vågar förmedla? Eller vill hon bara göra sig lite spännande? I så fall kanske man försiktigt ska nysta i det också, men det kan ju också vara en del av utvecklingen, prepubertet etc. Jag minns att i hennes ålder hade jag otroligt levande fantasier om att jag i själva verket tillhörde en primitiv stam, att jag bara bodde tillfälligt med min familj, att jag var fantastiskt bra på att kasta spjut, klättra i höga träd, fånga små apor och tämja. I den åldern blev också Guinness rekordbok superviktig för mig - gissar att det handlar om att förstå sin egen plats mellan alla dessa ytterligheter.
Till sist: jag tycker faktiskt att en tioåring kan avgöra själv när det är dags att gå och lägga sig. Ni kan ha som absolut krav att hon ska vara tyst (inte störa sovande personer), och att hon ska orka upp till skolan, men hon borde kunna få prova att ta ansvar. Ni märker ju på bara ett par kvällar om det funkar eller ej.
Lycka till!