Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970
    Anonym (Hanna) skrev 2019-06-05 06:15:52 följande:

Att alltid få som man vill är inte det samma som trygghet.

En 10 åring ska TRYGGT kunna sova i egen säng utan mamma/pappa i rummet. Och hon gör ju det på andra platser.

Det här tror jag handlar mer om att 10 åringen vill styra mamma och pappa, och det ska man inte tillåta.

Handlar såklart inte om att hon försöker styra utan om att sänggåendet hemma har kommit in i en negativ spiral som ger ungen ångest. Därför behöver man bryta det genom att göra nåt helt annorlunda. Bort med kravet om att hon SKA kunna somna i sin säng och låt henne somna på soffan eller nåt istället. Sen gör man en nystart, kanske genom att möblera om hennes rum köpa en fin sänghimmel etc för att locka till sin egen säng utan p ångest igen.
  • Drottningen1970
    Anonym (Hanna) skrev 2019-06-06 11:11:32 följande:

Så gör man med småbarn, men inte med en 10 åring.

Ska ungen då få ligga på soffan tills klockan blivit 24 (eller senare), och delta i dom vuxnas aktiviteter? DET är ju vad som händer om hon ska ligga på soffan med föräldrarna. Hon kommer inte somna, och föräldrarna får inget gjort.

Hon kan somna hos andra= det är inte en trygghetsfråga. En 10 åring är lika duktig som en 4 åring på att manipulera sina föräldrar, och det är exakt det hon gör.

Min 4 åring kan ha mig springa oändligt med vändor in i rummet efter läggdags om hon får som hon vill. Men här tillåter jag inte att man ska ha mig att spring maraton efter att barnen lagt sig, och det är alla bekväma och trygga med.

Ålder är irrelevant. Det är behov som styr. Men flera mindre barn i hushållet som antagligen tar massa uppmärksamhet kan hennes känslomässiga behov vara yngre än hennes fysiska ålder. Jag pratar heller inte om att hon ska springa omkring utan om att man under en period ska bryta det negativa hon förknippar med läggning och låta henne komma till ro och somna på soffan medans föräldrarna gör sina egna bestyr.

Att göra saker enbart utifrån nån princip fast det uppenbarligen inte funkar är bara onödigt skit.

Detta är en fas som inte kommer att hålla i sig förevigt, men fasen kan bli jävligt lång om man fortsätter envisas med bad ungen BORDE klara utifrån sin fysiska ålder. Lägg prestigen på hyllan och chilla lite så kommer kvällar och läggning bli betydligt mer okomplicerat för alla.

Att hon somnar tryggt hos andra visar inte att barnet försöker manipulera utan just att läggningen hemma har blivit förknippat med nåt som väcker obehag. En 10 åring är ganska liten ibland och din inställning till barnet är obehaglig.
Svar på tråden 10 åring kan inte somna själv, hjälp!!