Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Otrohet

Anonym (Uppgiven, trött på mig själv) skrev 2019-06-05 09:08:35 följande:

Tack, det du skrev hjälpte, jag klarar ibland att slå bort det, ibland inte, jag ska försöka tänka som du skrev, kärlek är ju alltid en risk att bli sårad trots allt

ALLA relationer är en risk och inte bara för att bli sårad utan betydligt allvarligare saker. Att lita på någon innebär ju att man sänker guarden och släppen i någon innanför murarna där man är försvarslös.,Det är ju anledningen till att människor oftast avskyr svek för det är ganska inbyggt i oss att undvika människor man inte kan lita på, för släpper man in fel person bakom murarna så kan det kosta en livet.

Personligen tycker jag aldrig man förtjänar en andra chans när man varit otrogen. Jag har gjort det misstaget och kommer aldrig göra det igen. Allt snack om mänskliga misstag är ren bullshit, det är inte omständigheter som gör att människor sviker, det är hur man är som person och hur man hanterar situationer som avgör och det försvinner inte bara för att man får en andra chans. För att det ska förändras krävs att personen rannsakar sig själv i djupet och gör om sig själv, sitt sätt att tänka och sitt sätt att hantera olika situationer och det händer väldigt sällan

Men om du gett dig fan på att vara kvar se då till att allt han säger backas upp av handlingar. Att säga att man ångrar sig är inte värt ett skit förrän man visar det i handlingar. Det är inte DU som ska anstränga dig för att limma ihop ert förhållande efter att HAN haft sönder det, det borde vara HANS ansvar och något han gör självmant utan att behöva påminnas. Gör han inte det så är hans ånger fejkad och då förtjänar han inte en andra chans.
  • Anonym (man)
    Mr K69 skrev 2019-06-05 09:38:01 följande:

Du skrev att du går sönder. Jag tror alla inblandade går sönder om ni inte söker hjälp. Vill ni gå vidare tillsammans så varför inte gå iväg och prata med ...ja äktenskapsrådgivning hette det förut, vet inte vad det heter idag...terapeut kanske?

Håller med dig, extern hjälp är bra i såna situationer, men borde det inte vara HAN som tar det initiativet och inte hon?
  • Anonym (man)
    Mr K69 skrev 2019-06-05 13:39:13 följande:
    Bör nog vara ett gemensamt beslut
    Beslutet ja, men är det inte rimligt att det är den som haft sönder förhållande som borde vara den som kommer med förlag på hur man ska reparera den?
  • Anonym (man)
    Sgtwolf skrev 2019-06-08 00:28:16 följande:
    Finns olika typer av otrohet.

1. Någon som vill ligga med allt och alla där ett förhållande bidrar till möjligheter, ekonomi och tid under förutsättning att partner undertrycks och gör familjesysslorna. Så den andre kan gå ut och vara otrogen var och varannan kväll.

2. Så har du ett par som trivs och har ett bra liv. Där man ser och uppmuntrar varandra och allt är en dröm. Men ena parten vill göra/uppleva nått som den andre inte är villig att delta i. Där man söker behovstillfreställelse utanför relationen. Där båda förlorar på ett uppbrott. Där ena parten måste sälja ut sig själv genom att ställa upp på någon som hen inte vill för att hålla erotiken i förhållandet, om behovet inte tillåts att bli tillfredsställt på annat håll.

Där det är lätt att blunda för snedsteg för allt annst är topoen.

3. Så har du tillfället när en person säger och agera rätt vid rätt tillfälle och man faller för frestelsen en gång.

En gång som förmodligen aldrig händer igen. Det var nått som hände.

Det finns så många olika scenarion vid otrohet så det blir fel att kategoriskt hävda det är fel. Och sen hänger det mycket på omständigheterna om händelsen i sig är ett problem eller om det kvittar eller om det tom gynnar den "bedragna" och förhållandet.

Sen är fylla på ett sätt förmildrande iom att i ett rus så är omdömet avtrubbat, där tanke och handling har kort väg utan att ta omvägen via medvetandet och moraliska bromsar. Där är kanske inte själva otroheten problemet utan hur man hanterar alkohol som är den stora frågan. Där det är mer relevant att hantera alkoholen än att älta vad som gjorts under rus.....
    Klart att du tycker det finns förmildrande omständigheter när du själv är otrogen, eller hur Sgtwolf?
Svar på tråden Otrohet