• Anonym (Tveksam)

Barn och fotboll - skador senare?

Jag har två barn på 7 och 9 år vars största intresse är fotboll. Det tränas 1-2 gånger i veckan och spelas match ibland på helgen. Utöver detta träffar de kompisar och spelar flera gånger i veckan och på rasterna i skolan spelar de fotboll.

Jag tyckte först att det var kul att de hittat ett så stort intresse i fotbollen men så nämnde en arbetskamrat att det är stor risk att de barn som spelar så mycket får skador i höfter och knän när det blir äldre???

Någon som vet något om detta? Jag kanske borde begränsa spelningen?

• Svar på tråden Barn och fotboll - skador senare?
  • Joockee

Inte sant. Barn ska röra på sig. Annars får de problem i framtiden.

• Tecum

Det har jag aldrig hört talas om. Fråga din kompis vad hon fått det ifrån? Den nivå dina barn tränar på verkar inte orimlig i deras ålder.
    Faran med fotboll är mer psykisk, det blir för höga krav från tränare och föräldrar för tidigt och vissa barn får inte speltid. Där måste ni vettiga föräldrar säga ifrån om det bli träning mest varje dag och matcher/cuper varje helg när ungarna blir 11-12 år. Det finns skräckexempel där det spårat ut helt.

• Anonym (Tveksam)
    Joockee skrev 2019-06-08 16:14:16 följande:

Precis så tänkte jag också.

Men arbetskamraten menar på att det är viktigt att inte träna en och samma sak.
  • Anonym (Tveksam)
    Tecum skrev 2019-06-08 16:19:19 följande:

Det har jag aldrig hört talas om. Fråga din kompis vad hon fått det ifrån? Den nivå dina barn tränar på verkar inte orimlig i deras ålder.

Faran med fotboll är mer psykisk, det blir för höga krav från tränare och föräldrar för tidigt och vissa barn får inte speltid. Där måste ni vettiga föräldrar säga ifrån om det bli träning mest varje dag och matcher/cuper varje helg när ungarna blir 11-12 år. Det finns skräckexempel där det spårat ut helt.

Håller med! Inte en massa krav utan det viktigaste är att ha kul!
  • FuckGoggleAskMe

Man hör ju ibland om vuxna proffsspelare som får problem med knän, men det är ju något helt annat. Har aldrig hört talas om detta och känner dessutom många som spelat mycket fotboll i åratals utan problem. Låter väldigt konstigt!

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-06-08 16:21:10 följande:

Men dina barn gör ju även andra saker, cyklar, springer, har gympa i skolan osv.

Faran med att inte röra sig är större och ger allvarligare konsekvenser än att eventuellt skada sig i ett knä.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-06-08 16:43:14 följande:

Men dina barn gör ju även andra saker, cyklar, springer, har gympa i skolan osv.

Faran med att inte röra sig är större och ger allvarligare konsekvenser än att eventuellt skada sig i ett knä.

Tack. Ja det är sant.
  • Joockee
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-06-08 16:21:10 följande:

Absolut. Det är givetvis bra att variera träning men för barn gäller det isåfall att pröva på olika typer av idrotter för att hitta vad de gillar. Bara de rör på sig.

Variation gäller främst i styrketräning men det börjar väl först bli aktuellt när barnet isåfall är runt 14-15 år.
  • Sandra1
    Joockee skrev 2019-06-08 16:14:16 följande:

Knäkontroll är ett program från Svenska fotbollsförbundet för att minska knä skador.

www.svenskfotboll.se/svff/spelklar/knakontrollgäller främst tjejer.
  • cosinus

Jag drog av korsbandet som 16-åring när jag spelade fotboll. Det var en jättevanlig skada bland tjejer i fotbollen, kombination av ensidig träning och för lite stabilitetsträning för knäna och att de första generationernas konstgräs var hemska på att liksom fastna i.

Sen dess har programmet för knäkontroll kommit som det länkas till i inlägget ovanför, medvetenheten är större och konstgräsen bättre.

Men jag gissar att det ff inte är ovanligt med knäskador från 15 och uppåt.

Skulle aldrig hindra mina egna barn att spela så mycket fotboll de ville men blir det aktuellt ska jag absolut träna lite extra knäkontroll med dem hemma när de närmar sig den åldern.

• Joockee
    Sandra1 skrev 2019-06-08 22:26:39 följande:

Knäkontroll är ett program från Svenska fotbollsförbundet för att minska knä skador.

Sant. Men när man är liten så är det mest lek. Och börjar man i förening så kör man ofta Knäkontroll från lägsta ålder och hela vägen upp till senior. Vi har det obligatoriskt innan både träning och match fortfarande. :)
  • Joockee

Sant. Men när man är liten så är det mest lek. Och börjar man i förening så kör man ofta Knäkontroll från lägsta ålder och hela vägen upp till senior. Vi har det obligatoriskt innan både träning och match fortfarande. :)
  • Joockee

• Joockee

• Anonym (Tveksam)
    Joockee skrev 2019-06-08 23:36:13 följande:

Låter bra.
  • Anonym (Fotbollsfrun)

Min man har spelat fotboll i hela sitt liv och spelar än i dag. Han har några skrapmärken på benen från en gång han blev tacklad i 20-årsåldern men annars är han frisk och kry utan skador. Hade han inte haft fotbollen hade han inte rört på sig lika mycket och därmed mått sämre. Fotbollen håller även ungdomar borta från att hamna i trubbel, det är också en mycket social sport där stark gemenskap och sammanhållning råder och det stärker självkänslan. Fotbollen är fantastisk!

• Anonym (Knän)

Fotboll är nog inte så farlig. Min bror spelade innebandy under uppväxten och har idag en menisk kvar och rejält utslitna knän. De är han inte ensam om bland grabbarna som spelat tillsammans i tio år.

Svar på tråden Barn och fotboll - skador senare?