• Sat 8 Jun 2019 17:35
    1559 visningar
    11 svar
    11
    1559

    Inget sommarjobb

    Universitetsstudent utan sommarjobb..

    vettif*n hut jag ska få sommaren att gå runt...

    Jag har sedan december sökt ALLA sommarjobb som funnits utlagda i hela sydsverige... till och med ställen som ligger två timmars bilfärd bort från där jag kan bo... inte fått ett enda av dessa... har kommit in på sommarkurs på distans 50% och sökt csn... bra... dock.... får ca 3000-4000/mån nu i sommar.... min lägenhetshyra för studentlyan kostar 8500kr/mån.... det är knapert nog när man sitter på 10000kr/mån året runt å bara har 2500 kvar efter hyran är betald... kan alltså inte heller spara något under året för sommaren. Bostadsbidrag är jag av någon anledning inte berättigad till?!?!? Å inga andra bidrag heller?!?! Vettif*n hur idioterna tänkt att studenterna ska kunna leva... fattar inte hur man kan ta 8500kr för en 25kvm studentlya med ett litet minipentry... fattar inte heller att det ska kosta under sommaren isf... å inget sommarjobb... blir en spännande sommar...

    Nån som har nått tips om hur man kan göra i detta läget?

  • Svar på tråden Inget sommarjobb
  • Sun 9 Jun 2019 14:45
    #3
    Jamesdio skrev 2019-06-09 12:27:09 följande:

    Om du kan visa att du aktivt sökt sommarjobb under tillräckligt långperiod innan terminen slutade kan du vara berättigad till försöjningsstöd. Men din sommarkurs kan vara ett problem då.

    Varför kan du inte få bostadsbidrag?


    Ingen aning varför jag inte kan få det.... har sökt jättemånga gånger nu... jag är under 29 år och har en liten jävla studenhåla på 25kvm för f*cking jävla 8500kr/mån! Får ut strax över 10000 med lån och bidrag... när man söker så skriver man in inkomst och då räknar man på tror det är typ 80% av bidragsdelen som ligger på ungefär 3000kr.... vilket då ger mig en månadsinkomst på knappt 2500kr.... jag har inga andra inkomster etc...

    har sökt fårt avslag å överklagat osv flera gånger...

    nu i sommar kommer bidragsdelen av csn för mig vara typ 1500kr....

    Känns så jävla orättvist också... andra i min klass bor i studentlyor på 25kvm dom me men betalar 2500kr/mån för hyra... dom bor 30m från mig... och dom får bostadsbidrag?!?! Det är exakt samma bostadsbolag och likadana hyresavtal utom att hyran skiljer avsevärt då.... det är jättesvårt att få studentlägenhet, eller ja.... lägenhet öht, här och vill därför inte säga upp den.... lär inte kunna få någon ny så lätt under studietiden heller>:(
  • Sun 9 Jun 2019 14:53
    #4
    Don3 skrev 2019-06-08 18:01:38 följande:

    Till att börja med är det bra att nämna ungefär var man bor och vad man studerar. För jag antar tanken men inlägget är att någon ska förbarma sig för dig.

    Om du nu bor i Kalmarlän, vet jag att saft i oskarshamn fortfarande letar sommarpersonal. Eller skulle gissa det iaf, då de börjat köra reklam för det på radio.


    Vill nog säga att jag sökt varenda jävla sommarjobb i hela kronobergs län, jönköpings län, kalmar län, blekinge län, skåne, halland å delar av västergötland och östergötland... på kanske hälften av ansökningarna har jag fått mejl där de säger att platserna redan är tillsatta, resten har jag inte hört något mer ifrån mer än bekräftelsemejl på att jag sökt jobb å så...

    Mitt cv och mina personliga brev ska det inte vara något fel på... har frågat massor av folk om det ser bra ut innan jag skickat ansökningar....

    Det är nu andra året i rad som jag råkar ut för detta... sökte lika mycket förra sommaren... skilnaden då var att då bodde jag hos mina päron eftersom jag inte hade flyttat hemifrån än... alltså behövde jag inte betala nån jävla hyra etc...

    hade gärna haft extrajobb vid sidan av studierna om jag hade haft möjlighet... det har vi dock inte... vi har obligatoriska föreläsningar varje dag hela dagarna (9-16) samt hemarbeten som man sitter med från man kommer hem tills halva natten gått om man ska hinna med... även helgerna behlver man sitta hela dagarna
  • Sun 9 Jun 2019 23:31
    #8
    Don3 skrev 2019-06-09 16:27:49 följande:

    [quote=79679236][quote-nick]vcent skrev 2019-06-09 14:53:24 följande:[/quote-nick]Vill nog säga att jag sökt varenda jävla sommarjobb i hela kronobergs län, jönköpings län, kalmar län, blekinge län, skåne, halland å delar av västergötland och östergötland... på kanske hälften av ansökningarna har jag fått mejl där de säger att platserna redan är tillsatta, resten har jag inte hört något mer ifrån mer än bekräftelsemejl på att jag sökt jobb å så...

    Mitt cv och mina personliga brev ska det inte vara något fel på... har frågat massor av folk om det ser bra ut innan jag skickat ansökningar....

    Det är nu andra året i rad som jag råkar ut för detta... sökte lika mycket förra sommaren... skilnaden då var att då bodde jag hos mina päron eftersom jag inte hade flyttat hemifrån än... alltså behövde jag inte betala nån jävla hyra etc...

    hade gärna haft extrajobb vid sidan av studierna om jag hade haft möjlighet... det har vi dock inte... vi har obligatoriska föreläsningar varje dag hela dagarna (9-16) samt hemarbeten som man sitter med från man kommer hem tills halva natten gått om man ska hinna med... även helgerna behlver man sitta hela dagarna[/

    Imponerande så mycket text men inget var ett svar på mina frågor.

    Tar de igen.

    Var bor du?

    Vad pluggar du?

    Har du sökt till saft?


    Var jag bor är i fallet ganska oväsentligt då jag sökt i ett område på mer än halva götaland... men Växjö....

    Ämneslärare i musik.

    Ja jag har sökt.

    Det som irriterar mig mest med detta är att en jävla massa människor inte ens behöver leta efter några sommarjobb utan bara får dom helt plötsligt utan att ens sökt... själv har jag suttit sedan december på platsbanken, studenconsulting, jobbsafari etc... samt kollat runt bland företag ifall de söker folk samt varit runt i typ varenda jävla butik i växjö, kalmar oskarshamn, karlshamn, ronneby och karlskrona...
  • Mon 10 Jun 2019 15:05
    #10
    Hilde3000 skrev 2019-06-09 23:43:36 följande:

    Har du bett någon att läsa igenom ditt cv och personliga brev? Jag fattar att du är frustrerad och skriver i affekt nu och att det är därför du använder så mycket svordomar, men det ger inget gott intryck och väcker inga sympatier hos mig iaf.


    Innan varje ansökning har jag bett ganska många personer läsa igenom mina personliga brev samt cv.

    Använder endast svordomar när jag är räligt irriterad, frustrerad och arg så.... tror det talar för sig självt att jag är det????
Svar på tråden Inget sommarjobb