• Anonym (orolig)

    Toxoplasma genom kattspya?

    Vet att parasiten sprids genom avföringen, och inte är smittsam egentligen förrän efter ca 1 dygn. Men hur är det med kattspya? Kan parasiten finnas i spya från katt? 

  • Svar på tråden Toxoplasma genom kattspya?
  • Anonym (haha)

    Haha nej. Och ytterst sällan i kattavföringen heller. Det är så hysteriskt överdrivet med denna mycket ovanliga sjukdom.

  • Anonym (orolig)

    Haha, tack för snabbt svar. Tänkte att kräk kommer från tarmarna, likaså avföringen. Skönt att höra att jag inte behöver vara orolig. Jo, verkar vara flera än jag som är orolig för denna lilla parasit och kattinnehav.

    Finns det någonstans där man kan läsa mer om denna lilla parasit. 
    Alltså om hur den utvecklas. För visst är det så att parasiten inte är smittsam direkt heller i avföringen?
    Spyan plockade jag upp omedelbart, hörde att katten kräktes. 

  • Anonym (K)

    Har du redan katt så är du redan smittad och immun har jag fått för mig när jag väntade sista barnet.

  • Anonym (haha)
    Anonym (orolig) skrev 2019-06-12 21:05:19 följande:

    Haha, tack för snabbt svar. Tänkte att kräk kommer från tarmarna, likaså avföringen. Skönt att höra att jag inte behöver vara orolig. Jo, verkar vara flera än jag som är orolig för denna lilla parasit och kattinnehav.

    Finns det någonstans där man kan läsa mer om denna lilla parasit. 

    Alltså om hur den utvecklas. För visst är det så att parasiten inte är smittsam direkt heller i avföringen?

    Spyan plockade jag upp omedelbart, hörde att katten kräktes. 


    Släpp det. Det är extremt ovanligt. Prata med din barnmorska.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (haha) skrev 2019-06-12 20:56:19 följande:

    Haha nej. Och ytterst sällan i kattavföringen heller. Det är så hysteriskt överdrivet med denna mycket ovanliga sjukdom.


    Det där är helt fel. Toxoplasmos är faktiskt tvärtom så spritt att det är vanligt att vara immun mot den. I södra Europa har nästan alla haft infektionen och är därmed immuna. Det är också mycket vanligare i södra jämfört i norra Sverige. Symptomen är som en förkylning så de flesta vet inte om att de haft det men har immunitet.

    TS: jag rekommmenderar att du alltid googlar sådant här och kollar t ex livsmedelsverkets och vårdens sidor. Lita inte på folk på nätet för de slänger ur sig vad som helst utan att ens fundera över om de borde ge råd i medicinska frågor...

    Du behöver i vilket fall inte oroa dig - toxoplasmos smittar via avföring, inte uppkastningar. Jag antar att du är gravid? För det är enbart farligt i fosterstadiet (och även om man har aids faktiskt, då kan man bli riktigt sjuk).

    Men lita inte på mig utan googla. :)
  • Anonym (haha)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-12 22:43:36 följande:

    Det där är helt fel. Toxoplasmos är faktiskt tvärtom så spritt att det är vanligt att vara immun mot den. I södra Europa har nästan alla haft infektionen och är därmed immuna. Det är också mycket vanligare i södra jämfört i norra Sverige. Symptomen är som en förkylning så de flesta vet inte om att de haft det men har immunitet.

    TS: jag rekommmenderar att du alltid googlar sådant här och kollar t ex livsmedelsverkets och vårdens sidor. Lita inte på folk på nätet för de slänger ur sig vad som helst utan att ens fundera över om de borde ge råd i medicinska frågor...

    Du behöver i vilket fall inte oroa dig - toxoplasmos smittar via avföring, inte uppkastningar. Jag antar att du är gravid? För det är enbart farligt i fosterstadiet (och även om man har aids faktiskt, då kan man bli riktigt sjuk).

    Men lita inte på mig utan googla. :)


    Googla är väl just det som ts INTE ska göra. Hon kommer bara noja upp sig ännu mer då och innbilla sig saker om hon läser sånt som folk på olika forum skrivit om toxoplasma. Toxoplasma är ovanligt. Du får gärna länka en trovärdig källa som bevisar motsatsen.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (haha) skrev 2019-06-12 22:52:30 följande:

    Googla är väl just det som ts INTE ska göra. Hon kommer bara noja upp sig ännu mer då och innbilla sig saker om hon läser sånt som folk på olika forum skrivit om toxoplasma. Toxoplasma är ovanligt. Du får gärna länka en trovärdig källa som bevisar motsatsen.


    Det vore väl mer rimligt att du redovisade en källa som stödjer ditt huvudlösa påstående att en väldigt vanlig parasit är ovanlig? Eller faktiskt själv googlade. Men visst, här har du. :)

    www.medscinet.se/infpreg/publicInfoMore.aspx

    www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/toxoplasmos

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/parasiter/toxoplasma

    www.netdoktor.se/graviditet/sjukdomar/skadliga-bakterier-och-parasiter/
  • Anonym (haha)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-12 23:02:36 följande:

    Det vore väl mer rimligt att du redovisade en källa som stödjer ditt huvudlösa påstående att en väldigt vanlig parasit är ovanlig? Eller faktiskt själv googlade. Men visst, här har du. :)

    www.medscinet.se/infpreg/publicInfoMore.aspx

    www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/toxoplasmos

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/parasiter/toxoplasma

    www.netdoktor.se/graviditet/sjukdomar/skadliga-bakterier-och-parasiter/


    "Sjukdomen toxoplasmos hos människa var anmälningspliktigt fram till 2004 och då rapporterades mellan fyra och 18 fall per år."

    Jag skulle inte vilja säga att 4-18 fall per år är särskilt vanligt.

    www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/toxoplasmos
  • Anonym (Stina)

    Jag gissar att du inte kommer orka läsa igenom länkarna utan svara något snäsigt och försvinna från tråden så jag sammanfattar för dig:

    10-30% av Sveriges befolkning har antikroppar mot toxoplasmos (dvs de har blivit snittade någon gång) vilket får anses relativt vanligt.

    Sjukdomen är oftast helt ofarlig men är mycket allvarlig i fosterstadiet varför gravida ska undvika smitta.

    Bonus: toxoplasmos är en av de tre vanligaste anledningarna till dödsfall genom matförgiftning.

    Kära signaturen Ha, säg inte till gravida att en sjukdom som vartenda folkhälsoinstitut i världen varnar kvinnor för, är ovanlig och ofarlig.

Svar på tråden Toxoplasma genom kattspya?