• Anonym
    Wed 12 Jun 2019 23:42
    3108 visningar
    41 svar
    +1
    41
    3108

    Radera journal?

    Har man rätt att få uppgifter ur sin sjukhusjournal raderade ifall man ber om det?

  • Svar på tråden Radera journal?
  • Anonym (nej)
    Wed 12 Jun 2019 23:46
    #1
    -1

    Nej, det kan du inte.
    Men du kan begära att få den spärrad.

  • Anonym Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 23:55
    #2
    +1
    Anonym (nej) skrev 2019-06-12 23:46:42 följande:

    Nej, det kan du inte.

    Men du kan begära att få den spärrad.


    Den är spärrad men det hjälper inte ett skit. Vill ha hela raderad o aldrig mer veta av skiten.
  • Anonym (nej)
    Thu 13 Jun 2019 00:15
    #3
    -1
    Anonym skrev 2019-06-12 23:55:06 följande:
    Den är spärrad men det hjälper inte ett skit. Vill ha hela raderad o aldrig mer veta av skiten.
    ok, men man äger inte sin journal.
    varför hjälper det inte att spärra den?
  • Anonym Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 00:23
    #4
    +1
    Anonym (nej) skrev 2019-06-13 00:15:57 följande:

    ok, men man äger inte sin journal.

    varför hjälper det inte att spärra den?


    Det borde man göra eftersom den handlar om mig. Den kan tydligen läsas ändå.
  • Anonym (nej)
    Thu 13 Jun 2019 00:27
    #5
    +1
    Anonym skrev 2019-06-13 00:23:43 följande:
    Det borde man göra eftersom den handlar om mig. Den kan tydligen läsas ändå.
    Om det inte är läsning som är nödvändig kan du anmäla.
  • Thu 13 Jun 2019 02:10
    #6
    +1

    Fast när man dör då borde den väl kunna raderas? Vill inte att folk ska kunna läsa om alla mina pinsamma tvång och jag ser inget skäl till att den skulle behöva finnas kvar. Kan förstå TS jag har svårt att prata öppet med vården eftersom jag vet att allt kan hamna i journalen och det är pinsamt.

  • Anonym (ST_lä­kare_S­THLM)
    Thu 13 Jun 2019 03:17
    #7
    +1
    Anonym (nej) skrev 2019-06-12 23:46:42 följande:

    Nej, det kan du inte.
    Men du kan begära att få den spärrad.


    Detta är bara delvis rätt. Det stämmer att man kan spärra journaltext, även om den i de allra flesta journalsystem går att visa eller se i exempelvis ett nödläge där patienten inte är i stånd att lämna sitt samtycke.

    Det som däremot är helt fel är att det visst går att radera journalen. Det är dock inte helt enkelt. Du måste kontakta IVO, och kunna påvisa att (om jag inte minns fel) att det är riskfritt att radera din nuvarande journal, och att det inte kommer påverka ett eventuellt kommande vårdtillfälle. 

    Jag har haft patienter som av en eller annan anledning velat destruera sin nuvarande journal för att andra läkare exempelvis inte skall känna till att patienten exempelvis har ett eller har haft ett pågående missbruk av något slag. 

    Jag har haft en patient som krävde att vi skulle kontakta IVO och förstöra dennes journal efter att vi fått ett svar från lab som visade på att patienten hade en könssjukdom. 
    Anonym skrev 2019-06-13 00:23:43 följande:
    Det borde man göra eftersom den handlar om mig. Den kan tydligen läsas ändå.

    Oavsett om den handlar om dig så är det inte patienten själv som bestämer det är. det en medicinsk säkerhetsfråga också. Patienten kanske är väldigt missnöjd med vården, inte kommer överrens med läkare eller sjusköterskor och då vill göra nya försök på annan ort, med vad det nu kan vara för någonting. Det finns ju otaliga tillfällen där man objektivt skulle kunna enas om massa saker som kan tyckas viktigt för en patient. 
    En förälder, till exempel,  som kräver att få sitt barns journal förstörd, kan ju försätta barnet i livsfara bara för att föräldern är oense med de inblandade i vårdteamet om vilken behandling som är bäst. Så trots att man är huvudpersonen i sin journal, så är det en medicinsk, och till viss del statlig, angelägenhet att patienter inte går runt och kanske bär på allvarlig blodsmitta, eller någonting annat som kan vara farligt inte bara för patienten själv, utan även för andra. 

    Hur glad skulle man bli om man exempelvis fick hepatit från någon när man behöver blod, för att denne några år tidigare sett till så att journalen är tom=

    Men för att göra det hela kort. Här finns information om hur du går tillväga. Hoppas att du gör det av rätt anledning, för det fins gott om sådana också. 

    Lycka till!

    https://www.ivo.se/for-privatpersoner/ansokan-om-journalforstoring/
  • Anonym (nej)
    Thu 13 Jun 2019 10:19
    #8
    +1
    Anonym (ST_läkare_STHLM) skrev 2019-06-13 03:17:33 följande:
    Detta är bara delvis rätt. Det stämmer att man kan spärra journaltext, även om den i de allra flesta journalsystem går att visa eller se i exempelvis ett nödläge där patienten inte är i stånd att lämna sitt samtycke.

    Det som däremot är helt fel är att det visst går att radera journalen. Det är dock inte helt enkelt. Du måste kontakta IVO, och kunna påvisa att (om jag inte minns fel) att det är riskfritt att radera din nuvarande journal, och att det inte kommer påverka ett eventuellt kommande vårdtillfälle. 

    Jag har haft patienter som av en eller annan anledning velat destruera sin nuvarande journal för att andra läkare exempelvis inte skall känna till att patienten exempelvis har ett eller har haft ett pågående missbruk av något slag. 

    Jag har haft en patient som krävde att vi skulle kontakta IVO och förstöra dennes journal efter att vi fått ett svar från lab som visade på att patienten hade en könssjukdom. 
    Anonym skrev 2019-06-13 00:23:43 följande:
    Det borde man göra eftersom den handlar om mig. Den kan tydligen läsas ändå.

    Oavsett om den handlar om dig så är det inte patienten själv som bestämer det är. det en medicinsk säkerhetsfråga också. Patienten kanske är väldigt missnöjd med vården, inte kommer överrens med läkare eller sjusköterskor och då vill göra nya försök på annan ort, med vad det nu kan vara för någonting. Det finns ju otaliga tillfällen där man objektivt skulle kunna enas om massa saker som kan tyckas viktigt för en patient. 
    En förälder, till exempel,  som kräver att få sitt barns journal förstörd, kan ju försätta barnet i livsfara bara för att föräldern är oense med de inblandade i vårdteamet om vilken behandling som är bäst. Så trots att man är huvudpersonen i sin journal, så är det en medicinsk, och till viss del statlig, angelägenhet att patienter inte går runt och kanske bär på allvarlig blodsmitta, eller någonting annat som kan vara farligt inte bara för patienten själv, utan även för andra. 

    Hur glad skulle man bli om man exempelvis fick hepatit från någon när man behöver blod, för att denne några år tidigare sett till så att journalen är tom=

    Men för att göra det hela kort. Här finns information om hur du går tillväga. Hoppas att du gör det av rätt anledning, för det fins gott om sådana också. 

    Lycka till!

    https://www.ivo.se/for-privatpersoner/ansokan-om-journalforstoring/
    Jo, man kan det.
    Lite förvånad att du som läkare uppmuntrar till detta.
  • Thu 13 Jun 2019 11:47
    #9
    -2

    Nej. Journalen är läkarens dokumentationshandling och inget som du som ska röra i.

  • Anonym (milio­n)
    Thu 13 Jun 2019 11:59
    #10
    Anonym (ST_läkare_STHLM) skrev 2019-06-13 03:17:33 följande:

    Detta är bara delvis rätt. Det stämmer att man kan spärra journaltext, även om den i de allra flesta journalsystem går att visa eller se i exempelvis ett nödläge där patienten inte är i stånd att lämna sitt samtycke.

    Det som däremot är helt fel är att det visst går att radera journalen. Det är dock inte helt enkelt. Du måste kontakta IVO, och kunna påvisa att (om jag inte minns fel) att det är riskfritt att radera din nuvarande journal, och att det inte kommer påverka ett eventuellt kommande vårdtillfälle. 

    Jag har haft patienter som av en eller annan anledning velat destruera sin nuvarande journal för att andra läkare exempelvis inte skall känna till att patienten exempelvis har ett eller har haft ett pågående missbruk av något slag. 

    Jag har haft en patient som krävde att vi skulle kontakta IVO och förstöra dennes journal efter att vi fått ett svar från lab som visade på att patienten hade en könssjukdom. Oavsett om den handlar om dig så är det inte patienten själv som bestämer det är. det en medicinsk säkerhetsfråga också. Patienten kanske är väldigt missnöjd med vården, inte kommer överrens med läkare eller sjusköterskor och då vill göra nya försök på annan ort, med vad det nu kan vara för någonting. Det finns ju otaliga tillfällen där man objektivt skulle kunna enas om massa saker som kan tyckas viktigt för en patient. 

    En förälder, till exempel,  som kräver att få sitt barns journal förstörd, kan ju försätta barnet i livsfara bara för att föräldern är oense med de inblandade i vårdteamet om vilken behandling som är bäst. Så trots att man är huvudpersonen i sin journal, så är det en medicinsk, och till viss del statlig, angelägenhet att patienter inte går runt och kanske bär på allvarlig blodsmitta, eller någonting annat som kan vara farligt inte bara för patienten själv, utan även för andra. 

    Hur glad skulle man bli om man exempelvis fick hepatit från någon när man behöver blod, för att denne några år tidigare sett till så att journalen är tom=

    Men för att göra det hela kort. Här finns information om hur du går tillväga. Hoppas att du gör det av rätt anledning, för det fins gott om sådana också. 

    Lycka till!

    www.ivo.se/for-privatpersoner/ansokan-om-journalforstoring/


    En läkare och en sjuksköterska ska klara av att vårda en patient även utan gamla patientjournaler utan att det blir farligt. Och det klarar de faktiskt av också. Problemet är att det blir mer komplicerat och kan bli dyrare eftersom det kan krävas mer utredningar.
Svar på tråden Radera journal?