• Anonym (Kaffedraken)

    Vilken barnvagn rekommenderar ni???

    Som rubriken lyder,

    Vilken barnvagn rekommenderar ni?

    Jag väntar mitt första barn och behöver alla hjälp, tips, jämförelser det bara går. Jag har ingen erfarenhet av barnvagnar.

    Hur har ni gjort, köpt en vagn med liggdel och sittdel eller har rekommenderar ni en separat liggvagn och sedan när barnet blir lite större att man köper en sittvagn?

    Tillägg: jag är kort. Ca 155cm.

  • Svar på tråden Vilken barnvagn rekommenderar ni???
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du har gott om plats i bagaget så hade jag valt en Emmaljunga Viking. Denna är suverän både i stadsmiljö och i terräng. Superlätt att häva och smidig att köra med en hand tex. Om du har en väldigt liten bil så hade jag valt en NXT 60 F, blir väldigt liten ihopfälld och är enkel att ta sig runt med i stadsmiljö. Är dock betydligt med stum i dämpningen än Vikingen. Bugaboo är också kanon men liksom NXT 60 och 90 väldigt stumma och inte alltid helt lätthävda(över högre kanter och så). Jag hade satsat på en duovagn framför en kombi, mest för att min egen erfarenhet av kombivagn är att de blir tunga och otympliga. Sen tycker ju jag att det är perfekt med travelsystem dvs att man kan sätta även babyskyddet på chassit på vagnen. Perfekt när man tex. Bara ska in en snabbis i affären och bebisen somnat i bilen. Hoppas att det hjälper lite iallafall. Det är en riktig djungel! Viktigaste tipset är att åka ut, provkör och testa med lite "hinder" för att bilda dig en egen uppfattning av vad just du behöver. Vagnen som passar mig kanske inte alls passar dig..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad som är bästa vagnen för er beror på en hel drös kriterier. Hur bor ni? Landet? Stan? Trappor? Trång hiss? Eget jättegarage där vagnen kan stå? Har ni bil och hur stort bagage har den isf? Har ni djur som också ska få plats i bilen isf? Ska ni åka buss/spårvagn/t-bana? Ska ni bara gå på asfalt eller i skogen också? Blir det mycket snö där ni bor? Har ni tänkt skaffa fler barn tätt så ni ev kommer behöva en dubbelvagn senare? Bryr ni er om andrahandsvärde? Reser ni ofta med tåg eller flyg? Osv...

    Så det går inte att säga "Britax är bästa vagnen" för den kanske inte alls passar era behov.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för ditt svar!

    Vi har en stor bil så bagageutrymme är inget problem.

    Ja det är riktigt svårt hehe.

    Tack för du delar med dig av dina erfarenheter.


    katrinp skrev 2019-06-13 09:19:18 följande:

    Om du har gott om plats i bagaget så hade jag valt en Emmaljunga Viking. Denna är suverän både i stadsmiljö och i terräng. Superlätt att häva och smidig att köra med en hand tex. Om du har en väldigt liten bil så hade jag valt en NXT 60 F, blir väldigt liten ihopfälld och är enkel att ta sig runt med i stadsmiljö. Är dock betydligt med stum i dämpningen än Vikingen. Bugaboo är också kanon men liksom NXT 60 och 90 väldigt stumma och inte alltid helt lätthävda(över högre kanter och så). Jag hade satsat på en duovagn framför en kombi, mest för att min egen erfarenhet av kombivagn är att de blir tunga och otympliga. Sen tycker ju jag att det är perfekt med travelsystem dvs att man kan sätta även babyskyddet på chassit på vagnen. Perfekt när man tex. Bara ska in en snabbis i affären och bebisen somnat i bilen. Hoppas att det hjälper lite iallafall. Det är en riktig djungel! Viktigaste tipset är att åka ut, provkör och testa med lite "hinder" för att bilda dig en egen uppfattning av vad just du behöver. Vagnen som passar mig kanske inte alls passar dig..


  • Anonym (Kaffedraken)

    Bor i Stockholm. Inga trappor eller hiss. Bor stort så en vagn får plats och ett stort bagage på bilen. En vagn som helst ska passa de flesta underlag.

    Om du vänder dig till dig själv, så är jag nöjd med att få höra vad du rekommenderar för dig och sedan får jag kolla upp det närmre om vad som passar mig tänker jag. Svårt för andra att veta vad jag har för behov och krav så det förstår jag att det blir svårt att svara på min fråga haha


    BuoBä skrev 2019-06-13 09:24:27 följande:

    Vad som är bästa vagnen för er beror på en hel drös kriterier. Hur bor ni? Landet? Stan? Trappor? Trång hiss? Eget jättegarage där vagnen kan stå? Har ni bil och hur stort bagage har den isf? Har ni djur som också ska få plats i bilen isf? Ska ni åka buss/spårvagn/t-bana? Ska ni bara gå på asfalt eller i skogen också? Blir det mycket snö där ni bor? Har ni tänkt skaffa fler barn tätt så ni ev kommer behöva en dubbelvagn senare? Bryr ni er om andrahandsvärde? Reser ni ofta med tåg eller flyg? Osv...

    Så det går inte att säga "Britax är bästa vagnen" för den kanske inte alls passar era behov.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en Britax Smile 2. Köpte den just för att den är lite mindre och fungerar väldigt smidigt i stadsmiljö. Små gångar i butikerna, trappor, bussar och snäva svängar osv...

    Den är väldigt lätt styrd och passar mitt liv perfekt. Hade jag velat gå på promenad på grusvägar hade jag valt en annan dock. Mitt största klagomål är att korgen under vagnen är lite dåligt planerad och pga det svårpackad. Den är helt klar stor nog dock men...

  • Anonym (Kaffedraken)
    M4ms skrev 2019-06-13 09:35:48 följande:

    Bor i Stockholm. Inga trappor eller hiss. Bor stort så en vagn får plats och ett stort bagage på bilen. En vagn som helst ska passa de flesta underlag.

    Om du vänder dig till dig själv, så är jag nöjd med att få höra vad du rekommenderar för dig och sedan får jag kolla upp det närmre om vad som passar mig tänker jag. Svårt för andra att veta vad jag har för behov och krav så det förstår jag att det blir svårt att svara på min fråga haha


    Ok du kan få ett generellt tips

    Möjlighet att sätta babyskyddet på vagnschassit var en väldigt bra grej. Jag trodde inte vi behövde det, men adaptrarna följde med på köpet. Det visade sig vara SÅ smidigt att slippa plocka upp ett sovande barn när man bara skulle in en snabbis i affären eller flytta sig mellan bilen och bostaden.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Väntar också mitt första barn. Vi har köpt en Emmaljunga superviking begagnad. Jättefin och supersmidig att köra med en hand också, rejäl och stabil. Lätt att byta mellan ligg- och sittdel. Är 163 och för mig är den perfekt, sambon 180, perfekt där med. Blir lite stor när man fäller ihop den med liggdelen, men det känner jag inte är ett problem egentligen.

    Vi bor i en mindre stad, kommer gå både i butik och skog. Åker inte kommunalt. Kommer nog köpa adapter till babyskyddet också :) gillar att varukorgen under tål 10kg, stora rejäla däck också. Kände att vanliga vikingen hade lite små däck, tänker ju större däck, desto bättre.

  • Anonym (Kaffedraken)

    jag är 157 cm och har kört runt med vår bugaboo buffalo nu i 18 månader, jag älskar den, den är lättkörd, barnet älskar vagnen. Vi bpr på landet så den har rullat över stock och sten i alla våra årstider men har även körts mycket i stan då vi spenderar mycket tid med diverse shopping :). Jag tycker inte att den på något sätt är svårhävd eller stum, det är otroligt bra andrahandsvärde på dem så jag hade utan tvekan köpt en begagnad, finns superbra grupper på facebook som säljer buggaboo, lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har en britax go big som varit fullständigt fenomenal ur typ alla aspekter. Är under 160 :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Rekommenderar en vagn med både ligg- och sittdel så behöver du inte köpa två. Jag kör en Emmaljunga nxt90f och är 165cm passar mig bra och har ett handtag som lätt justeras beroende på längden. Mitt tips är att även tänka framåt, vill man ha barn tätt? då skulle Bugaboo donkey vara att föredra, en vagn som både går att använda som enkelvagn och syskonvagn. Ett annat tips är även att köpa till adaptrar till bilstolen om man åker mycket bil till olika ställen så det bara är att lyfta över när barnet sover och man slipper konka på en tung bilstol. 

    Åk till en affär och känn och kläm på olika vagnar, provkör och fundera på vilka kriterier din vagn ska ha :) 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi köpte en bugaboo fox. Kändes helt klart mest lättkörd och lättast att fälla ihop av alla vi provade. Också en del smarta funktioner jag gillade som att man exempelvis kunde knäppa loss liggdelen med bara en hand.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är inne på min andra vagn nu! Köpte en Joolz day2 först. Supersmidig och bra med liggdelen men sittdelen funkade inte så bra då vår tjej inte sov så bra i den ergonomiska sittdelen när hon blev lite längre. Köpte då Britax Go Big och är supernöjd! Smidig och lätt men ändå rejäl, går att få i helt plant liggläge och jätteskön fjädring. Har ju dock inte haft liggdelen till den så kan inte svara för den. Tittade på smile 2 men go Big är något längre i ryggen vilket gör den användbar längre om man har ett långt barn som vi. Lycka till, det är en djungel där ute:)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är inne på min andra vagn nu! Köpte en Joolz day2 först. Supersmidig och bra med liggdelen men sittdelen funkade inte så bra då vår tjej inte sov så bra i den ergonomiska sittdelen när hon blev lite längre. Köpte då Britax Go Big och är supernöjd! Smidig och lätt men ändå rejäl, går att få i helt plant liggläge och jätteskön fjädring. Har ju dock inte haft liggdelen till den så kan inte svara för den. Tittade på smile 2 men go Big är något längre i ryggen vilket gör den användbar längre om man har ett långt barn som vi. Lycka till, det är en djungel där ute:)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en Joolz day 2, helt underbar vagn! Perfekt i stadsmiljö, lätt att styra, lätt att fälla ihop. När vi hade liggdelen och dottern ville ligga på mage kunde man öppna upp så hon kunde kika ut under tiden vi var ute och det älskade hon. Nu har vi sittdelen och den är också jättebra, när barnet blir längre kan man förlänga fotstödet och på så vis kan man använda vagnen längre.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en Brio (nu britax) go som jag köpte till första barnet 2013. Nu har två barn använt den från nyfödd till så länge man behöver vagn. Den funkar till allt, smidig i stan och köpcentrum, får bra plats i hiss eftersom man kan fälla ner handtaget. Kompakt ihopfälld. Och även ute på landet och på kullersten rullar den fint, speciellt om man investerar i terränghjulen! Dessutom håller den otroligt bra, skulle vi mot förmodan skaffa ett tredje barn skulle även den kunna använda den väldigt väl använda vagnen. Har aldrig övervägt att byta, den har allt man behöver. Och då är de nyaste britax go snäppet vassare än vår gamla pärla ;)

Svar på tråden Vilken barnvagn rekommenderar ni???