• Anonym (Kollegan)

Kvinnlig kollega samt vän.

Hej.

Jag har sedan nästan ett år fått en kvinnlig kollega som är några år yngre än mig.

Jag vet vem hon är sedan tidigare men i samband med jobbet lärde vi känna varandra bättre och vi har nu väldigt kul och trevligt ihop på jobbet.

Vi är båda gifta och har barn på var sitt håll.

Vi har aldrig kramats eller kysst varandra.

Däremot samåker vi till och från jobbet, vi kan luncha ihop då och då, vi passar på att handla tillsammans innan vi åker hem då affären ligger längs vägen.

Så det är många som ser oss tillsammans och jag kan mycket väl tänka mig att många som bara vet vilka vi är tror vi är ute har någon fling ihop vid sidan av våra förhållanden.

Grejen är det att vi verkligen bara är vänner som även när vi inte är på jobbet har mycket kontakt via sms tex.

Hon ser i min mening väldigt bra ut och är sexig på sitt sätt.

Men som sagt, vi är bara vänner.

Dock stör sig ju min fru på det här att jag och kollegan sms:ar, lunchar ihop och handlar mat osv.

Jag har ju givetvis förklarat för min fru att jag bara älskar min fru och inte har tankar till min kollega som handlar om otrohet.

Jag kan förstå min fru och jag är inte själv så säker på vad jag hade tyckt om det var tvärt om.

Samt att visst kan säkert folk börja prata om att vi umgås och skapa osanna rykten.

Jag och kollegan har pratat om det här och både hon och jag är inne på samma sak, dvs att vi är vänner som vänner och kollegor är och ingen av oss är förälskad i den andre.

Men ska man ändå inte få kunna umgås med motsatt kön trots att man är gift utan att det ska behöva vara nåt?

Vad anser ni?

• Svar på tråden Kvinnlig kollega samt vän.
  • Godisbuske

Förstår din fru och du hade inte gillat åt andra hållet.

Bjud hem din vän och hennes man på en middag, så kan ni bli goda vänner alla 4

• Anonym (K)

instämmer med föregående talare!

Om ni bara är vänner så är det bara att bjuda in henne och hennes man till er på middag, då får din fru en känsla av att ni faktiskt kanske bara är vänner samt med lite tur så blir ni bra vänner alla fyra och kan fortsätta umgås så :)

• Anonym (Kollegan)

Smart idé att bjuda in henne med sin man :)

Dock vill inte min fru det för hon gillar inte denna kollega i god tid.

Dock har jag inget problem med hennes man och vice versa.

Jag tycker jag är i en knivig sits.

• Anonym (.)

Kanske lägger sig din frus oro med tiden? Jag har varit vän med en attraktiv välutbildad kvinna i massa år. Min fru kände sig lite hotad ett tag tror jag. Blev lite bättre efter att min fru lärde känna henne och hennes man.

Efter en massa år, så fattar hon ju att vi bara är vänner.

• Anonym (felix)

Tycker inte din kontakt med kollegan är så oskyldig som du vill ge sken av. Det är en del varningslampor som blinkar i det du berättar. Många otrohetshistorier börjar som det "bara vänner" aktiga scenario. Attraktion, luncher på tu mans hand, umgänge med samåkning som ursäkt, sms kontakt i fritiden. Ni verkar ha börjat att uppbygga en förtrolighet och att flytta gränserna mellan privatliv och arbetsliv.

Tycker att du ha rena linjer i din kontakt med denna kollega. Antingen så introducerar du och kollegan era respektive för varann och ni umgås alla som vänner. Eller umgås du bara med kollegan som man normalt umgås med kollegor, dvs luncher som del av en grupp, ingen praktisk samåkning/inköp, ingen sms/socialmedia kontakt i fritiden som inte är jobbrelaterat.

Så sluta med det som gör att ni flyttar gränser mellan privatliv och arbetsliv. Det har slutat illa för mer än en.

• Anonym (felix)

Tycker inte din kontakt med kollegan är så oskyldig som du vill ge sken av. Det är en del varningslampor som blinkar i det du berättar. Många otrohetshistorier börjar som det "bara vänner" aktiga scenario. Attraktion, luncher på tu mans hand, umgänge med samåkning som ursäkt, sms kontakt i fritiden. Ni verkar ha börjat att uppbygga en förtrolighet och att flytta gränserna mellan privatliv och arbetsliv.

Tycker att du ha rena linjer i din kontakt med denna kollega. Antingen så introducerar du och kollegan era respektive för varann och ni umgås alla som vänner. Eller umgås du bara med kollegan som man normalt umgås med kollegor, dvs luncher som del av en grupp, ingen praktisk samåkning/inköp, ingen sms/socialmedia kontakt i fritiden som inte är jobbrelaterat.

Så sluta med det som gör att ni flyttar gränser mellan privatliv och arbetsliv. Det har slutat illa för mer än en.

• Anonym (Kollegan)
    Anonym (felix) skrev 2019-06-14 20:44:39 följande:

Men grejen är den att min fru är inte ett dugg i intresserad av att umgås med min kollega för hon tycker inte om hennes sätt alls.

Jag skulle gärna bjuda in kollegan med respektive och barn på grillkväll tex.

Jag och kollegans man vet vilka vi är sedan tidigare oxå.

Jag har inga dom helst planer på att gå till sängs med min kollega trots att hon ser bra ut.

Hon är för mig en bra kollega och vän.

Men jag förstår vad du menar med gränserna.

Det jag tycker är synd är att man som gift man och kvinna inte får eller kan va vänner utan att man ska få onda blickar och skvaller.

Eller är den enkla sanningen den att två personer av olika kön förr eller senare ändå utvecklar en viss "kärlek" även om man vill eller ej?
  • Anonym (S)

Hej, jag är kvinna och gift och har en nära manlig kompis. Vi träffades redan under studietiden för men började inte umgås förrän några år senare när vi blev kollegor. Jag var väldigt öppen med min man när vi började umgås (har varit gift i 15 år och var redan gift när jag började umgås med min vän). Berättade ex om jag träffade min vän utanför jobbet för lunch eller så. I början tyckte min manlige vän att det var konstigt att min man lät mig träffa honom privat. Jag förklarade då att min man känner mig och litar på mig. Vi har nu varit vänner i 12 år och han är en av mina absolut närmaste vänner. Visst umgås vi som familjer någon gång per år men jag och min vän hörs per telefon, smsar och lunchar så ofta vi kan. För min man är detta inte konstigt. Det har aldrig funnits någon sexuell attraktion mellan mig och min vän. Jag tycker det är konstigt att din fru inte vågar lita på dig och det du säger om din relation med din kollega. Din fru behöver inte gilla din vän. Hon behöver ha tilltro till dig och er relation.

• Anonym (Kollegan)

Min fru säger att hon litar på mig men att hon är rädd för att det ska bli rykten här på orten om vi ses luncha tillsammans osv.

Jag anser väl att det inte är nån fara med rykten för pratar strunt och inbillar sig saker gör folk allmänt ofta.

Sen är det väl inte roligt med skvaller och det kan jag förstå.

Jag och kollegan gör ju inget i smyg.

• cosinus

Jag jobbar med nästan enbart män och har flera nära manliga vänner.

På ett jobb, för 15 år sen, så var det flera stycken som blev extremt förvånad när jag var gravid och det inte vad min kollega som var pappan. De hade bara tagit för givet att vi var ihop för att de såg oss ihop oftast.

Jag har hamnat i några fantastisk roliga situationer som när jag höggravid (med ett annat barn) samåkte med en annan kollega och han helt plötsligt ville svänga in och kolla på en bil när vi passerade en bilhandlare. Jag hängde med in och han kikade på en mindre sedan. Bilhandlare sneglade på mig, hintade att han nog skulle fundera på en större bil för framtiden och min kompis fattade ingenting. Till slut var jag tvungen att säga att vi inte hörde ihop för de pratade helt om varandra :)

Hade en fantastisk kollega som bytte jobb nyligen, vi lunchar ihop någon gång i månaden ff.

Men ja, det blir snack ibland men man vet ju själv hur det ligger till och det räcker för mig.

Svar på tråden Kvinnlig kollega samt vän.