Kommer Sabuni tillåtas att bli L nya partiledare?
Erik Ullenhag har tydligen gett upp sin kandidatur. Bra.
Grattis Nyamko Sabuni & grattis (L)!
Erik Ullenhag har tydligen gett upp sin kandidatur. Bra.
Grattis Nyamko Sabuni & grattis (L)!
Trist.
Instämmer, nu kanske L kan bli ett tänkbart alternativ för mig också. Gillar Nyamko Sabuni, även om jag kanske inte håller med henne om allt.
Det här hade väl passat inom minst tre olika trådar här men jag väljer denna då det kommer sig av valet av partiordförande inom L.
Anna Ardin, Socialdemokraterna Tro och Solidaritet interagerar på islamisten Rashid Musas Facebook och kallar Sabuni "nån slags narcissist " och (utan att skriva det rakt ut): husn*ger.
"Jag tror att Sabuni bara kommer få komma fram så länge hon behövs för att motverka såna som sig själv."
"... motverka sådana som sig själv." var det alltså.
Hälsningar Anna Ardin (S), styrelsemedlem T&S
Mysiga, mysiga socialdemokrater.
Tro och solidaritet förnekar sig inte.
@Konservativ: Jag la min röst på (L) i riksdagsvalet och blev djupt besviken över dom sen stödde den rödgröna regeringen. Som barn till föräldrar som flytt från Cuba (fast pappa från början kommer från Venezuela) är jag inget fan av (V). (V):s historia är som du också påpekat lika ful som (SD):s.
Ja, det handlar alltså om en invandrarkvinna från Burundi som blir partiledare för ett riksdagsparti.
Då duger det helt plötligt inte med "representation" och "identitet" utan hon förklaras vara en husn*ger som bara "släpps fram" (av de vita härskarna, då) för att hon bekämpar "sådana som hon själv".
Utan att veta så gissar jag att vi alltså bevittnar något unikt och historiskt.
Det kan mycket väl vara första gången någonsin som en invandrad kvinna (från Afrika dessutom) blir partiledare över ett parti i ett parlament utanför Afrika.
Då blir Socialdemokraterna sura och talar om Onkel Tom.
SD:s och V:s historia är inte lika fula alls.
SD emanerar från rasister under 80-talet(?). Otrevligt men de har knappast gjort något alls.
V emanerar från Sveriges kommunistiska parti som under årtionden varit en del av kommunistiska internationalen och styrdes från Bolsjevikpartiet (ja, det hette så) i Moskva. Bolsjevikpartiet står för såna trevligheter som folkmorden i Ukraina, massmorden i Ryssland och andra liknande prestationer. Kommunistpartiet stödde Nazityskland helt öppet efter Molotov-Ribbentropp pakten och tyckte det var finfint att Polen invaderades.
Har inte vänsterpartiet gjort upp med sitt förflutna? Nej. Gudrun Schyman mumlade lite om "Misstag", knappast en uppgörelse.
Och detta parti har nu regeringen en hemlig överenskommelse med. Jag har inga höga tankar om Erlander men han (och Palme) förstod i alla fall att hålla kommunisterna kort.
Jag tror att beteckningen vurmare är heltäckande i det här sammanhanget. För en vurmare är det avgörande om ett politiskt parti vill samarbeta med SD eller inte.
Innan Sabuni blev partiledarkandidat så argumenterade hon ju för samarbete med SD, precis som vurmargurun Janouch.
Så vurmaren anar att L under Sabuni ska krypa upp i Åkessons knä och gärna för mig jag skulle uppskatta om trängseln i den redan ytterligt smala högerpopulistiska åsiktskorridoren förvärras med fyra partier som värnar om det auktoritära i stället för tre som idag.
liberalismen som politisk ideologi kommer inte att skadas av detta, lika lite som demokratin led av att östtyskland kallade sig DDR.
Vi får väl se om SD har vuxit till sig så att de är beredda att stödja de frågor de säger sig vilja driva utan att samtisigt ställa motkrav ang kultur och invandrare.
Just etta beteende är en av de saker SD behöver komma till rätta med, det kommer kanske att vattnanur deras kärnpolitik, men det är vägen de behöver vandra. Om de själva inte deltager i det parlamentariska arbetet så får de leka själva så att säga
Nyamko Sabuni är ett spännande val - hon har sagt mycket vettigt om integration men också sådant som är galet.
Hennes och Liberalernas problem är att det går en skiljelinje inom svensk politik, en linje som skär rakt igenom henens parti. Det handlar inte om huruvida man ska samtala med SD i utskotten utan om SD ska vara en del av regeringsunderlaget eller inte.
Man kan ju lämpligen se på nuvarande S/MP-regering och hur mycket S och MP blev tvungna att anpassa sig till mittenpariernas politik för att kunna bilda regering.
SD är inga altruister som skulle ge M och KD makten utan att kräva inflytande inom de politiska områden SD bedömer som viktigast
Jag tillhör dem som anser att det är en av de viktigaste politiska frågorna i Sverige - hur man förhåller sig till den nationalism, populism, förlegade kvinnosyn, klimatförändringsförnekelse, rasism och förstelnade tankemönster SD står för.
Jag tror att det är ganska sannolikt att L successivt kommer att flytta sig över gränsen och inför nästa val vara ett av tre pertier som vill försöka bilda regering med stöd av SD.
Jag tror inte socialliberalismen kommer att tyna bort i så fall - C kommer ju att finnas som ett alternativ för borgerliga socialliberaler.
Du glömmer en viktig sak...när L inte kan prata eller samarbeta med SD där skon klämmer, vad händer då? Då får vi en omöjlig parlamentarisk där utgången blir kollaps och nyval var 3:e månad som tex i grekland?? och som börjar hända nu att EU kommer kollapsa pga just där man inte kan prata!
Vissa är ju inte pålästa alls om politik!
Enligt Svensk Väljaropinion för juni (sammanvägning av alla opinionsundersökningar) får allianspartierna tillsammans bara 40 % av rösterna vilket är mycket mindre än dagens regeringsunderlag med S, C, MP och L. Jag har svårt att se att SD skulle stödja en sådan regering utan att få igenom politik som är omöjlig för C och L att acceptera.
Alternativet med SD+M+KD+L skulle idag få 48% av rösterna men skillnaden är att vänsterpartiet inte skulle vara lojal mot ett sådant regeringsalternativ (vilket V i praktiken är mot nuvarande regering). Därför skulle en sådan regering vara svagare än den nuvarande.
Om en regering med SD+M+KD+L skulle får stöd av mer än 50% av väljarna skulle SD få en unik möjlighet att utöva påtryckning på den förda politiken och jag har svårt att se att L skulle sätta sig i en sådan regering.
Så även en tråd om partiledningen i L blir till en tråd om SD ...
Men OK, SD då: Ska L och SD kunna samarbeta får vi titta på vad Sabuni drivit för politik kring invandring tidigare.
Ligger hon nära eller långt ifrån SD?
- slöjförbud i skolan
- obligatoriska gynekologkontroller för skolflickor
- förbud mot omskärelse.
- krav på språktest för "nyanlända"
Det lär finnas möjligheter till överenskommelser mellan L och SD även på invandringsområdet.
SD får vl göra sin egen uppgörelse med KD+M inom det blå-gula blocket och där kan säkert L under Sabuni också stötta.
Påsköverenskommelsen (PÖK).
Förstå den symboliska vinsten om SD kan gå till sina väljare och förklarat att man har drivit genom strypt anhöriginvandring och ett slöjförbud i skolan.
*Sabuni ger sitt godkännande det sista hon gör*
Politiker är ju människor också, alltså att man kan tycka att en politiker vars åsikter inte direkt är ens egna trots detta är sympatisk - och vice versa.
Det är så jag minns Sabuni från den tid hon satt i regeringen, en sympatiskt person med intressanta åsikter - som jag ibland inte alls delade.
Klart jag hoppas att hon kan ena partiet och att hon inte kastar bort socialliberalismen och påbörjar samma populistiska marsch som M och KD gjort.
Se ifall flickorna blivit könsstympade eller inte.
Att tvinga någon till en gynekologisk undersökning som de inte vill ha/har bett om/sagt att de inte vill likställer jag vid våldtäkt.
Jag var i övre tjugo-års åldern första gången jag gick med på en gynekologisk undersökning.
Hade det funnits en sådan lag när jag var i skolåldern så hade jag vägrat totalt. Men jag tänker även på de flickor som är mer försynta och inte vill gå med på detta men är alltför försynta/rädda/lydiga för att klara av att säga nej.
Det är inte många som i så ung ålder vågar stå upp för sig själv såsom mig.
Ja. Om du vill påtvingas att visa upp muttan för en främmande människa så är det ju upp till dig men jag hade aldrig gått med på det vare sig när jag själv var ung eller att det skulle påtvingas mina döttrar det.
Nej. Man kränker inte flickor på det sättet. Jag hade som sagt aldrig gått med på det vare sig av mig själv när jag var i den åldern eller på mina döttrar.
Men, men nu tyckte ju resten av Liberalerna inte heller att det var ett bra förslag så det var ju tur.
Jag tycker också att det ska bekämpas. Förtryck av flickor och kvinnor, hederskultur och alla former av könsstympning är fruktansvärt och ska bekämpas. Ingen vuxen har rätt att vare sig kränka ett barn eller mutilera deras kön. Men vi kan inte motverka en kränkning genom att begå en annan. Vi måste hitta ett annat sätt.
Ett av flera exempel som gör henne intressant och kontroversiell.
Jag minns att jag själv ansåg att hennes tankar om kontroll var befängda - men om man tänker ett varv till och inkluderar förbud mot könsstympning av såväl flickor som pojkar och kontrollerar båda könen och genomför undersökningen som en liten del av en större läkarundersökning vid en viss ålder så är det åtminstone inte lika solklart att tanken är befängd.
Hon måste bli ny partiledare, mest grund utav hennes sofistikerade utstrålning. Alla andra politiker börjar se för sunkiga ut, inte ens smink vid tv-sändningar kan rädda någon annan utav partiledarna. Det skulle då vara Åkesson men mest för att han gör sig bra i skägg. Dessa två är väl till utseendet som ger ett högt kultiverat intryck.
Sen har Sjöstedt frikort när det gäller kläder. Gärna jeans och instoppad skjorta - någon jävla måtta får det fan vara.