Inlägg från: Catnap |Visa alla inlägg
  • Catnap

varför så läng betänketid?

Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 12:22:07 följande:

Eh,

det är inte så jag menar.

ingen skall tvingas fundera vidare. Man har möjighet att fundera fram till tidsgränsen. Men om många funderat färdigt eller kan ombedas(genom lagstiftning om en snävare tidsgräns) ha funderat färdigt före denna så är marginalen redundant och såtillvida ökas säkerhetsmarginalen jmf med livskraftigt foster.

Är det begripligt hur jag menar nudå?

Nej, det är inte begripligt. Vad är ditt problem med nuvarande system?

Citera mina inlägg direkt istället, när enklare att svara då
  • Catnap
    kurre999 skrev 2019-06-22 16:51:26 följande:

Det känns uppenbart för miig att en abort som utförs tidigt är bättre än en som utförs sent och kan man med lagstiftning åstadkomma det vore det en fördel anser jag.

Tror många har undrat om motiv till min frågeställning, hjälper ovan er det.

Annars kan man ju förledas tro att jag bara vill skada kvinnor...

Det framgår inte varför du envisas med att kalla det för betänketid när det är för egna påhitt och inte något som finns i lagen.

Dee flesta aborter utförs tidigt, så vad är ditt problem med hur det funkar nu? Tror du att kvinnor går runt och skjuter på aborter för skojs skull?
  • Catnap
    kurre999 skrev 2019-06-22 17:46:34 följande:

fjanten,

lagstitningen kom till för snart 50 år sen. Hur stor var marginalen då, i veckor räknat?

Fiona,

du är inte intresserade av en diskussion, du verkar vara feminist.

Det luktar troll om dig.

Men hur som helst, vad har det med nåt åt att göra när lagen kom till? Det hinner hända otroligt mycket med fostret på 3 veckor, så det är inte direkt så att de är nästan livsfarliga vid 18 veckor.
  • Catnap
    kurre999 skrev 2019-06-22 18:46:16 följande:

fjanten,

definiera "i närheten", det förkom uppgifter i tråden en bit upp om "i närheten" skulle innebära 3 veckor. Stämmer inte det eller tycker du det är god marginal. Jag tycker inte det.

Det är utsiktslöst att referera till socialstyrelsen i en diskussion som handlar om vad folket via demokrati ska beordra politikerna att beordra socialstyrelsen.

Egentligen onödigt att fråga igen då du kunnat följa tråden som alla andra men som en tjänst från mig till dig så: Ja jag vill att den gräns då man inte behöver ha en anledning ska ändras då jag finner det oetiskt att kvinnor med varierande omdöme så lättvindigt ska kunna fatta beslut i så allvarliga frågor. Särskilt eftersom det vore lätt genom lagstiftning att beröva dem den friheten och forcera fram ett omdömesgillt beteende/beslut.

catnap,

varför troll? OK, jag är ett troll. Tycker du att du slipper tänka nu då eller vad är det för förmån du uppnår genom att definiera en text på ett nätforum som skapad av ett troll. Känns mest som skygglappar, jag skriver ju det jag skriver och står för det oavsett om jag är ett troll eller inte.

Jag kan förtydliga lite varför jag tyckte det var värt att nämna att lagstiftningen var 50 år. Det beror på att tekniken för att hålla foster vid liv kan antas ha gått fram sedan dess och om säkerhetsmarginal var en faktor då för 50 år sedan så har den implicit minskat och det är därför dags för ny debatt. Jag tycker att den åsikten är ganska legitim. Du förväntas förstås ha bättre eftersom du inte är ett troll?

monchichi,

det är ett rörligt mål iom att tekniken går framåt. Så tidiga som möjligt är eftersträvansvärt. För mig, hur känner du? Allteftersom tekniken framskrider ska man revidera lagstiftningen tycker jag.

Troll för att du låter bli att svara på relevanta frågor som folk här ställer och kommer med personangrepp.

Du verkar ju inte ha särskilt bra koll på läget då. Så som många här har sagt, så kan barn nu räddas som tidigast i slutet av vecka 21. Fri abort tillåts från till vecka 18. Så då är det 3 veckors marginal, eller hur? Har du några argument för att det borde vara fler veckors marginal så får du gärna framföra dem, men än så länge har du inte gett ett enda.

Och varför varför varför kallar du det för betänketid?
  • Catnap
    kurre999 skrev 2019-06-22 19:07:46 följande:

Varför skriver du att jag inte har koll på läget för att sedan nogsamt redogöra för hur bra koll på läget jag faktiskt hade. Jag skrev ju också 18, 21 och 3 precis som du.

Jag misstänker att du också är feminist och inte heller har ärliga avsikter med din närvaro här. Bara som en vakthund liksom, som börjar skälla när något avviker från din standard.

Varför jag kallar det för betänketid är för att det är en (max) tid att betänka detta beslut. se inlägg 93.

Du ser, återigen ägnar du dig åt personangrepp istället för att komma med argument. Har du inga argument för din sak? Varför då ge dig in i ett diskussionsforum?

Men det ÄR inte en betänketid. Det är fel ord, så varför envisas du med att använda det? Säg som det är istället, att du vill begränsa den fria aborten. Om du har några skäl till varför, så får du gärna redovisa dem.
  • Catnap
    kurre999 skrev 2019-06-22 19:43:59 följande:

Det har väl framgått med all tänkbar uppriktighet att jag vill begränsa den fria aborten, till det har angetts flera skäl. Du struntar ju bara i det.

Här är skälen igen

1) säkerhetsmarginal

2) onödigt lång tid att fatta beslut som kunde användas för att 1)s förbättring

3) minska totala antalet aborter

Att du inte gillar skälen är inte ekvivalent med att skälen inte angetts.

Varför tycker du att fri abort är viktigt?

1) Du har ju inte angett varför det behövs mer än 3 veckors säkerhetsmarginal.

2) Det är ingen betänketid. Men även om det vore det, varför är den "onödigt lång"? Baserat på vad? Det enda jag läst är att du baserar det på nån slags märklig idé om att kvinnor borde ta gravtest varje månad ochh annars skylla sig själva. Har du något annat än moralism som grund för din åsikt här?

3) Vad baserar du det på? Här behöver du ange källor.

Försök nu att hålla sig till saken och låt bli att gå på person. Jag efterfrågar sakliga argument, inte enbart påståenden.
  • Catnap
    kurre999 skrev 2019-06-22 20:22:09 följande:

Nej, jag vet. 100% kommer inte att inträffa. Därför jag kallade det för vision. Är det någon av er som inte är feminist och inte bara är intresserade av att medvetet missuppfatta?

Varför är fri abort bra alls? Vad är fördelen med aborter som inte har medicinsk grund eller som är frukten av våldtäkt etc?

Varför är det ens en kvinnofråga och varför blir feminister triggade? Helt ärligt. Vi kan ju kvotera in brandkvinnor och poliser som inte vågar skjuta ändå....har aldrig förstått det här med paketåsikter men likväl tvingats höra på dem under en livstid. Tänker ni aldrig igenom åsikterna en och en utan att först kolla vad andra feminister tycker?

Du hade inga argument då, eller? Att gå på person istället för att komma med argument är ju inte särskilt lyckat om man är intresserad av en seriös diskussion.

Du som tänt igenom dina åsikter kanske kan komma med några källor till dina påståenden och argument för din sak
  • Catnap
    kurre999 skrev 2019-06-22 21:11:12 följande:

catnap,

jag förstår att du har stor internetvana och frågar om källor nästan automatiskt. Jag påstår ju inget, jag tycker ju något, mina källor till mina ståndpunkter är förstås oändligt många och därför mina egna.

Jo, du påstod exempelvis att sänkt abortgräns skulle minska antalet aborter. Det är inte en åsikt, utan ett påstående som måste beläggas.

Sen är det ju lite märkligt att du inte har några argument för dina åsikter. Är de bara grundade på känslor? Att det liksom "känns" bättre med abortgräns i vecka 12 än vecka 18?
  • Catnap
    kurre999 skrev 2019-06-22 22:01:49 följande:

OK, det gränsar till påstående så det kan jag svara på. Jag har inga källor till det.

Jah har ju förklara hur jag tänker mig det men gör det gärna igen. Det viktigaste för mig är egentligen inte antal aborter utan hur sent de görs. Om man lagstiftar om en snäv tidsgräns lägger man ansvar på den individ som tänker utnyttja möjligheten. Detta har en normerande effekt och därför tror jag det leder till totalt minskat antal också, vilket jag ser som en fördel.

Men nu säger du ju emot dig själv. Om inte antalet aborter är viktigt, varför är ditt mål då att minska dem?

Och om du nu inte bryr dig om antalet utan i vilken vecka de görs - varför då?

Eftersom det där med att sänka abortgränsen inte påverkar antalet aborter såvitt du vet, så kan du ju sluta påstå det i fortsättningen.
  • Catnap
    kurre999 skrev 2019-06-22 22:30:27 följande:

Nej, hur kan du läsa in det? Jag bara rangordnar mina prioriteringar.

Jag har förklarat ingående hela dagen om varför jag bryr mig om vilken vecka, nu får du faktiskt klara dig på egen hand med ditt informationsinhämtande.

Jag fortsätter påstå det därför att jag tror det är en logisk följd att man slutar använda abort som preventivmedel om kvinnor får lära sig att det är en allvarlig fråga detta med abort.

Okej, missförstod dig där.

Det enda du pratar om är att ha säkerhetsmarginal. Men du har ju inte kommit med nåt argument till varför. Hur ofta tror du det händer inom vården att de misstar livsdugliga foster i vecka 22 för att vara i vecka 18?

Vad menas med att använda abort som preventivmedel?

Och visst, du kan ju komma med rena känsloargument som saknar verklighetsförankring, men vad vill du åstadkomma med det? Och varför borde lagar stiftas efter någons känslor? Tror du inte det finns bättre grunder för att avgöra vad som borde vara lagligt och olagligt i ett samhälle?
  • Catnap
    möjligt skrev 2019-06-24 00:46:55 följande:

Som är just den lagstiftning som ordföranden för SMER önskar ändra. Jag har inte heller sagt att jag har problem med den nuvarande lagstiftningen, det hade inte heller läkaren i artikeln. Man får skilja på själva lagstiftningen och efter vilka riktlinjer den appliceras.

Och många läkare och barnmorskor är emot de nuvarande riktlinjerna för tidsgräns

Många? Hur många? Och varifrån får du det?
  • Catnap
    möjligt skrev 2019-06-24 07:40:47 följande:

Det tar inte mycket pålädning för att inse att det finns både barnmorskor, läkare och gynekologer på sidan som anser att den exakta gränsen är för hög och ett etiskt problem samt möjligtvis ett tekniskt lagbrott. Det nämns och diskuteras i en rad rapporter och debattinlägg.

Hur menar du att jag exakt ska räkna dessa individer?

Det är iaf långt ifrån en högljudd person som har med pro-life rörelsen att göra som det gärna antyds I dessa diskussioner.

Vilka är det som officiellt stödjer den nuvarande satta tidsgränsen?

Att det finns några enstaka sådana är inte konstigt. Du hävdar att de är många, så jag undrar hur många och vad din källa till påståendet är. Om du inte har någon aning om antal, varför då påstå att de är många?

Tekniskt lagbrott?

Vad menar du med sista frågan där?
  • Catnap
    möjligt skrev 2019-06-24 15:10:30 följande:

Eftersom det mig veterligt inte finns någon undersökning gjord på exakt hur många inom vården som ställer sig för mot eller neutrala till nuvarande tidsgränser så kan jag omöjligt veta något exakt antal.

Men jag drar slutsatsen att de är förhållandevis många som inte tycker den nuvarande tidsgränsen är särskilt optimal på den ganska intensiva debatt som pågått om det, de diskussionsinlägg som kommit från vårdpersonal, den vårdpersonal som trätt fram i media efter att de kännt att detta är ett etiskt problem, de mer än några publikationer på ämnet som skrivit inom de senaste 2-3 åren som alla på olika sätt rör samma fråga och slutligen att debatten och kritiken var såpass verklig att SMER själv fick ta och göra en utvärdering av tidsgränsläget i publikationen jag tidigare länkade

Så du bara hittar på att de är "många", baserat på att några har uttryckt sig så i media?

Jag förstår bara inte vad det ger att komma med hittepå om att de skulle vara många när du inte har en susning om hur många de kan vara. Hur många behövs det för att du ska anse att de är många? 5? Eller hur vetdu att de är många, när du inte har någon som helst uppfattning om antal?
  • Catnap
    möjligt skrev 2019-06-24 15:23:23 följande:

Eftersom lagstiftningen är formulerad som den är så lämnar den utrymme för tolkning av begreppet livsduglighet.

Om man väljer att tolka begreppet livsduglighet som den punkt när ett foster med hjälp av all tillgänglig medicinsk hjälp har en chans att överleva utanför mammans kropp så ger denna tolkning(som inte är helt avlägsen) tillsammans med den nu tillgängliga vård av extremprematurer som finns att det inte längre är en total

omöjlighet att rädda ett foster i vecka 21+6. Eftersom aborter av sociala skäl (dvs så vitt man vet friska foster) har utförts i sverige vid den tidpunkten så kan den bedömas vara ett tekniskt lagbrott.

Jag menar precis vad jag skriver, jag kan hitta uttalanden om att de förbund (barnmorskor etc) som killbill nämner stödjer den nuvarande lagstiftningen men jag hittar ingenstans att de officiellt ställer dig bakom just de nuvarande tidsgränserna.

Nej, jag undrar vad du menar med "tekniskt lagbrott".

Så vadå, hur ska de officiellt ta ställning menar du? Det är ju inte otydligt var de står i frågan.
  • Catnap
    möjligt skrev 2019-06-24 15:26:24 följande:

Men jag tänker släppa denna tråd nu.

Finns mycket info att leta upp för den som är intresserad och jag tycker även det sammanfattades bra av den där läkarens debattinlägg som jag hittade igår i läkartidningen och sen länkade i tråden

Jobbigt när man blir ombedd att försvara sina påståenden? Lycka till i framtida diskussioner.
Svar på tråden varför så läng betänketid?