• Anonym (tjabba)

    varför så läng betänketid?

    Varför är många så triggade av diskussionen att sänka abortbetänketiden med några veckor nu när tekniken gör att den gamla säkerhetsmarginalen till livskraftigt foster har minskat?

    När jag gjorde abort bestämde vi oss på typ 2 veckor. Varför behöver man fundera så länge?

    mvh

  • Svar på tråden varför så läng betänketid?
  • Bagar Bengtsson

    Dels kan det för många ta längre att veta att de är gravida, samt när de vet att de är gravida komma till ett beslut.


    Jag tror att vi inom en ganska snar framtid får en ny gräns för abort då vi som du skriver, kan rädda barn i vecka 20.


    Denna fråga fick stort fokus i valet där vissa partier ville "inskränka" på kvinnans rättigheter. Om så vore den enda anledningen att gå efter kvinnans rättigheter så skulle ju i sådana fall abort vara tillåtet så länge barnet ligger i magen vilket jag tror alla här skriver under på vore förfärligt.


    Många länder har vecka 18 som gräns för abort och jag tror vi är där om några år då läkarna blir allt skickligare att rädda foster.


    Om det är risk för kvinnans liv ska man såklart ALLTID få göra abort.

  • Anonym (Lila)

    Bra fråga.

    Ibland upptäcks graviditeten sent. Jag tex fick reda på att jag var gravid i vecka 14.

    Det kan också vara något fel på fostret, som upptäckts först vid ultraljud...

  • Anonym (tjabba)

    Men Lila,
    om du inte har fått mens på en månad++ så kan du väl åka till apoteket och köpa en kissticka? Då borde det du säger omöjligen kunna ske?? Eller förklara?

  • Anonym (Pga vårdköer)

    Pga vårdköer är nog tyvärr den egentliga anledningen. Nu kan ju betänketid vara bra att ha givetvis, men det främsta skälet till dess längd är för många patienter på för liten vård.

  • Jemp
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-21 23:47:29 följande:

    Men Lila,

    om du inte har fått mens på en månad++ så kan du väl åka till apoteket och köpa en kissticka? Då borde det du säger omöjligen kunna ske?? Eller förklara?


    Du är medveten om att alla inte har regelbunden mens, och att man kan ha blödningar även under graviditet?
  • Jemp
    Bagar Bengtsson skrev 2019-06-21 23:33:49 följande:

    Dels kan det för många ta längre att veta att de är gravida, samt när de vet att de är gravida komma till ett beslut.

    Jag tror att vi inom en ganska snar framtid får en ny gräns för abort då vi som du skriver, kan rädda barn i vecka 20.

    Denna fråga fick stort fokus i valet där vissa partier ville "inskränka" på kvinnans rättigheter. Om så vore den enda anledningen att gå efter kvinnans rättigheter så skulle ju i sådana fall abort vara tillåtet så länge barnet ligger i magen vilket jag tror alla här skriver under på vore förfärligt.

    Många länder har vecka 18 som gräns för abort och jag tror vi är där om några år då läkarna blir allt skickligare att rädda foster.

    Om det är risk för kvinnans liv ska man såklart ALLTID få göra abort.


    Efter v 18 krävs redan nu tillstånd och särskilda skäl. Rul görs från v 18 så om något är fel där blir aborten senare.
  • Anonym (Suck...)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-21 23:47:29 följande:

    Men Lila,

    om du inte har fått mens på en månad++ så kan du väl åka till apoteket och köpa en kissticka? Då borde det du säger omöjligen kunna ske?? Eller förklara?


    Hon kan ju också gått på preventinmedel vilket kan rubba menscykeln.
  • Bagar Bengtsson
    Jemp skrev 2019-06-21 23:52:26 följande:
    Efter v 18 krävs redan nu tillstånd och särskilda skäl. Rul görs från v 18 så om något är fel där blir aborten senare.

    Jo, jag vet. Menar att Sverige kommer närma sig EU i frågan. De flesta länder i EU har väl vecka 12 som gräns för fri abort och vecka 18-24 för särskilda orsaker där vecka 20-24  bör kännas i farozonen.


     

  • Anonym (H)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-21 23:47:29 följande:

    Men Lila,

    om du inte har fått mens på en månad++ så kan du väl åka till apoteket och köpa en kissticka? Då borde det du säger omöjligen kunna ske?? Eller förklara?


    Min kollega åt p-piller och hade mens som vanligt. Upptäckte graviditeten i vecka 16.
  • Anonym (Lila)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-21 23:47:29 följande:

    Men Lila,

    om du inte har fått mens på en månad++ så kan du väl åka till apoteket och köpa en kissticka? Då borde det du säger omöjligen kunna ske?? Eller förklara?


    Inte omöjligt alls. Använde ett preventivmedel som innebär man rätt ofta inte får mens alls...
Svar på tråden varför så läng betänketid?