• Anonym (tjabba)

varför så läng betänketid?

Varför är många så triggade av diskussionen att sänka abortbetänketiden med några veckor nu när tekniken gör att den gamla säkerhetsmarginalen till livskraftigt foster har minskat?

När jag gjorde abort bestämde vi oss på typ 2 veckor. Varför behöver man fundera så länge?

mvh

• Svar på tråden varför så läng betänketid?
  • Monchichier
    adina01 skrev 2019-06-23 10:23:22 följande:

Vid svåra problem med fostret som upptäcks sent kan graviditeten avslutas långt efter vecka 22 om fostret inte anses kunna överleva efter förlossning vid fullgången tid för det är ju faktiskt så att foster kan bli sjukt och utvecklas fel trots att det sett bra ut vid RUL

Fast då handlar det inte längre om en abort. Avbryts graviditeten efter vecka 22 så riktas vården till att rädda både barn och mamma. Man gör detta enbart om det är fara för moderns liv, eller om det är fara för barnets liv att stanna kvar i magen. Det är något helt annat.
  • möjligt
    Monchichier skrev 2019-06-23 10:29:52 följande:

Fast då handlar det inte längre om en abort. Avbryts graviditeten efter vecka 22 så riktas vården till att rädda både barn och mamma. Man gör detta enbart om det är fara för moderns liv, eller om det är fara för barnets liv att stanna kvar i magen. Det är något helt annat.

Det är därför jag kallar det avbrytande/abort.

Om fostret redan bedömts som att det aldrig kan överleva utanför mamman så vore det bara oetiskt att försöka förlänga den korta tid man kan håll a det vid liv. Så nej, i de situationerna gör man efter avbrytandet inga drastiska räddningsaktioner.

Men det skulle ju närma sig psykisk misshandel av en kvinna att tvinga henne att genomgå mer än 10 veckor mer av en graviditet om man redan har vetskap om att fostret ALDRIG har en CHANS att överleva. Vad skulle syftet med avslaget vara i en sådan situation?
  • Längtar201981
    kurre999 skrev 2019-06-22 22:01:49 följande:

OK, det gränsar till påstående så det kan jag svara på. Jag har inga källor till det.

Jah har ju förklara hur jag tänker mig det men gör det gärna igen. Det viktigaste för mig är egentligen inte antal aborter utan hur sent de görs. Om man lagstiftar om en snäv tidsgräns lägger man ansvar på den individ som tänker utnyttja möjligheten. Detta har en normerande effekt och därför tror jag det leder till totalt minskat antal också, vilket jag ser som en fördel.

Alla graviditeter leder ju till eventuella livsdugliga barn. Varför är det viktigt för dig i vilken vecka graviditeten avslutas? Varför känns det bättre med v 8 än v 18?, inget av fostrerna kommer att överleva utanför livmodern. Du skriver att du inte anser att antalet aborter är problemet.

Som många redan skrivit, ingen kvinna går frivilligt flera månader gravid bara för att göra abort så sent som möjligt, varför skulle man det?
  • KillBill
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-21 23:23:44 följande:

Varför är många så triggade av diskussionen att sänka abortbetänketiden med några veckor nu när tekniken gör att den gamla säkerhetsmarginalen till livskraftigt foster har minskat?

När jag gjorde abort bestämde vi oss på typ 2 veckor. Varför behöver man fundera så länge?

mvh

Det handlar inte om lång betänketid för vissa tar det längre tid att upptäcka att de är gravida och många fosterskador upptäcks inte förrän i vecka 18 eller senare.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • adina01
    KillBill skrev 2019-06-23 13:43:08 följande:
    Det handlar inte om lång betänketid för vissa tar det längre tid att upptäcka att de är gravida och många fosterskador upptäcks inte förrän i vecka 18 eller senare.
    Trådstartaren anser att alla som inte önskar barn ska kissa på stickor varje månad för att upptäcka graviditet tidigt vet inte om det är tänkt att dessa stickor ska skickas hem gratis eller om man ska hämta en årsförbrukning i taget 
  • cloudberry79

Sociala skäl är tex våldtäkt, missbruksproblem, våld i nära relationer, hedersproblematik, mycket ung ålder etc. De kan få tillstånd till mycket sena aborter därför att de inte anser sig klara eller kunna ta hand om ett barn. Kanske löper de risk att bli utsatt för våld om graviditeten uppdagas. Ska de inte få göra abort tänker du?

Just NO.
  • möjligt
    cloudberry79 skrev 2019-06-23 21:33:56 följande:

Sociala skäl är tex våldtäkt, missbruksproblem, våld i nära relationer, hedersproblematik, mycket ung ålder etc. De kan få tillstånd till mycket sena aborter därför att de inte anser sig klara eller kunna ta hand om ett barn. Kanske löper de risk att bli utsatt för våld om graviditeten uppdagas. Ska de inte få göra abort tänker du?

Fast de situationerna blir inte mindre tragiska för att man råkar vara i vecka 25 eller Tom vecka 29, någonstans måste gränsen sättas om vi inte helt vill förlora den etiska gränsdragningen mellan abort och barnamord.

De extrem extrema situationerna där det är ett totalt livsodugligt foster eller där själva graviditeten är en livsfara för mamman finns det redan undantag i reglerna för.

Och hedersproblematik och våld i relationer? Om man öppet ber om hjälp och använder dessa skäl som anledningar så är abort väl en konstig första hjälp av samhället. Borde inte hjälpen som erbjuds främst vara mot primärproblemet?

Tycker inte alls det är en dum ide att som kvinna testa lite då och då för säkerhetsskull. Kostnaden för ett gravtest är ju minimalt idag så det är knappast en kostnadsfråga. Och för de som absolut inte har råd så brukar det vara gratis hos BM
  • KillBill
    möjligt skrev 2019-06-23 23:28:45 följande:

Fast de situationerna blir inte mindre tragiska för att man råkar vara i vecka 25 eller Tom vecka 29, någonstans måste gränsen sättas om vi inte helt vill förlora den etiska gränsdragningen mellan abort och barnamord.

De extrem extrema situationerna där det är ett totalt livsodugligt foster eller där själva graviditeten är en livsfara för mamman finns det redan undantag i reglerna för.

Och hedersproblematik och våld i relationer? Om man öppet ber om hjälp och använder dessa skäl som anledningar så är abort väl en konstig första hjälp av samhället. Borde inte hjälpen som erbjuds främst vara mot primärproblemet?

Tycker inte alls det är en dum ide att som kvinna testa lite då och då för säkerhetsskull. Kostnaden för ett gravtest är ju minimalt idag så det är knappast en kostnadsfråga. Och för de som absolut inte har råd så brukar det vara gratis hos BM

Det finns en gräns. I Sverige är det olagligt att utföra abort när fostret bedöms vara livsdugligt. Idag går den gränsen vid 21 veckor och 6 dagar.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • möjligt
    KillBill skrev 2019-06-23 23:33:04 följande:

Det finns en gräns. I Sverige är det olagligt att utföra abort när fostret bedöms vara livsdugligt. Idag går den gränsen vid 21 veckor och 6 dagar.

Och den gränsen är ifrågasatt både generellt inom vården och av medlemmar från läkarkåren.

Ordföranden från SMER som är den som pushar för att behålla gränsen är också den som helt vill eliminera livsduglighetskravet från lagtexten och istället sätta en fast tidsgräns i lagtexten. Han vill även kombinera det genom att enligt honom lösa den etiska problemstiken med livsdugliga foster som råkar överleva aborten med att dessa foster aktivt avlivas redan i magen innan utdrivningen startar.
Svar på tråden varför så läng betänketid?