• Anonym (tjabba)

varför så läng betänketid?

Varför är många så triggade av diskussionen att sänka abortbetänketiden med några veckor nu när tekniken gör att den gamla säkerhetsmarginalen till livskraftigt foster har minskat?

När jag gjorde abort bestämde vi oss på typ 2 veckor. Varför behöver man fundera så länge?

mvh

• Svar på tråden varför så läng betänketid?
  • Anonym (Lila)

Och när mensen slutade komma tog jag ett test, för säkerhets skull. Det var negativt.

Eftersom jag visste att mensen ofta upphör med detta p-medel, så tänkte jag inte mer på det. Fick ingen mer mensblödning.

Ett halvår senare blev jag gravid.

• Anonym (tjabba)

Ja, lite trassligt kan det ju vara med diverse specialfall.

Så det är alltså anledningen då till dagens långa betänketid - se till att alla med oregelbunden mens också omfattas av regelverket?

• Anonym (Anna)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 09:57:55 följande:

Så det är alltså anledningen då till dagens långa betänketid - se till att alla med oregelbunden mens också omfattas av regelverket?

Du kan alltså inte tänka dig fler anledningar? 

På vilket sätt påverkar det dig att betänketiden är längre än vad du personligen behöver? 

Fredagskväll midsommarafton, känns inte så seriöst, utan mer som att du vill provocera. 
  • Anonym (Joss)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 09:57:55 följande:

Det är inte specialfall. Det är väldigt vanligt att mensen uteblir helt vid användning av hormonella preventivmedel. Det är också mycket vanligt att ha oregelbunden mens. Att blöda som om man hade mens är inte heller ovanligt då man är gravid. Att tro att blödningar, graviditeter och preventivmedel fungerar likadant för olika kvinnor är som att anta att alla män har samma typ av skäggväxt. Det är ju supervanligt att ha ingen eller gles skäggväxt trots att man generellt tänker att vuxna män får skägg. På samma sätt är det supervanligt att man inte får mens regelbundet vid samma tid varje månad och att den sedan upphör om man blir gravid trots att man generellt tänker att kvinnor från puberteten får mens varje månad och att slutar komma om man är gravid.
  • Anonym (tjabba)

Hej Anna,
    välkommen med din input. 
    Jag tänker att frågan om oregelbunden mens har jag aldrig hört komma upp i någon debatt, den var ny för mig. Kanske har den inte haft den digniteten som krävs för att lyftas upp i ljuset?

Om det vore anledningen till att man blir så upphetsad av att flytta gränsen ett par veckor kan jag tycka att den frågan borde ha hörts mer.

Kvinnor med oregelbunden mens kan väl prenumerera på kisstickor precis som dammsugarpåsar? Eller är de hemskt dyra?

• Anonym (Anna)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 10:19:32 följande:

Hej Anna,
    välkommen med din input. 
    Jag tänker att frågan om oregelbunden mens har jag aldrig hört komma upp i någon debatt, den var ny för mig. Kanske har den inte haft den digniteten som krävs för att lyftas upp i ljuset?

Om det vore anledningen till att man blir så upphetsad av att flytta gränsen ett par veckor kan jag tycka att den frågan borde ha hörts mer.

Kvinnor med oregelbunden mens kan väl prenumerera på kisstickor precis som dammsugarpåsar? Eller är de hemskt dyra?

Jag är helt övertygad om att du inte är allvarlig. Du förstår alltså inte varför man vill sänka gränsen, och varför folk inte gillar idén?

På vilket sätt påverkar det dig personligen? 
  • Anonym (tjabba)

Hej, min fråga var det omvända - varför folk blir så upprörda av tanken på lite kortare betänketid.

Det påverkar mig inte personligen, eller åtminstone är det irrelevant för frågeställningen huruvida det gör det och i så fall på vad sätt.

• Anonym (44)

Att göra en sen abort är ingen rolig upplevelse. Om man väljer/ tvingas att välja att gå igenom detta har man goda anledningar till sitt beslut.

Är det pga att mamman har psykiska besvär, barnet har grava skador, föräldrarna inte kan försörja barnet, föräldrarna har missbruksproblem, man redan har fått ett barn så barnen kommer alldeles för tidigt, ett ung flicka har förnekat sin situation och tagit in graviditeten alldeles för sent, en kvinna som är förtvivlad för att hon blivit lämnas av barnets far och kan inte längre försörja sig och barnet spelar det någon roll?

Varför ska andra ha åsikter? Låt kvinnor bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv!

• Anonym (qwerty)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-06-22 00:15:53 följande:

Jo, jag vet. Menar att Sverige kommer närma sig EU i frågan. De flesta länder i EU har väl vecka 12 som gräns för fri abort och vecka 18-24 för särskilda orsaker där vecka 20-24  bör kännas i farozonen.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att de personer som gör abort i vecka 18-24 är till 99% sådana som egentligen vill ha barn, men på olika sätt är det inte livsdugliga foster de bär på. Därför tvingas dem till abort eftersom fostret aldrig någonsin skulle kunna leva utanför livmodern. Sådana här fel upptäcker man först på RUL så ska man sänka gränsen måste man även införa ett obligatoriskt KUB.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 10:31:07 följande:

Hej, min fråga var det omvända - varför folk blir så upprörda av tanken på lite kortare betänketid.

Det påverkar mig inte personligen, eller åtminstone är det irrelevant för frågeställningen huruvida det gör det och i så fall på vad sätt.

Jag tror att det so  gör andra människor upprörda, är att andra (som du) ifrågasätter deras liv och val. Det är inget som påverkar dig, ändå ifrågasätter du det.
Svar på tråden varför så läng betänketid?