• Anonym (tjabba)

varför så läng betänketid?

Varför är många så triggade av diskussionen att sänka abortbetänketiden med några veckor nu när tekniken gör att den gamla säkerhetsmarginalen till livskraftigt foster har minskat?

När jag gjorde abort bestämde vi oss på typ 2 veckor. Varför behöver man fundera så länge?

mvh

• Svar på tråden varför så läng betänketid?
  • Anonym (trött)
    Anonym (Donalds tupé) skrev 2019-06-22 12:19:30 följande:
    Grattis då är du första mannen som har gjort abort i världshistorien
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-21 23:23:44 följande:

När jag gjorde abort bestämde vi oss på typ 2 veckor. Varför behöver man fundera så länge?

Lägg ner 'Donald', du är ju uppenbart triggad över både aborträtten och kvinnors rättt till sina egna kroppar.
    Sen att trolla på Familjeliv är patetiskt
    +1

sjukt trött på dessa män som spammar familjeliv med sin tro att dom har rätt att bestämma över kvinnor

att sen ts uppenbart ljuger står ju klart när man läser trådstarten
    varför ljög du om att du hade gjort när du nu erkänner att du är en man ts
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 12:26:07 följande:

qwerty,

nä precis. tidsgränsen är satt tidigare än så. Vi diskuterar tidsgränsen. 

Ja, och det är bara 7% av alla aborter som görs efter vecka 12. Det är dessa 7% man inte kan blanda in moral i. Antingen är det tillåtet för alla dem att avbryta graviditeten eller så är det inte. Det oavsett anledning, för jag kan garantera att i alla fall 90% av dessa fall handlar om önskade graviditeter där det aldrig någonsin varit aktuellt med någon betänketid.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 12:05:34 följande:

Menar du att abortfrågan inte är en moralisk diskussion? Jag antar att jag missuppfattar dig nu. 

Du hade inga problem med moralen när du behövde göra abort?
  • Anonym (Omedveten mamma)

Jag har varit gravid 2 gånger, haft oregelbundna blödningar (precis så min mens beter sig normalt) under hela graviditeterna bägge gånger. Första graviditeten upptäckte jag i v. 24 då jag sökte vård för återkommande svampinfektioner och min gyn tyckte att mina slemhinnor såg mörka ut. Graviditet nummer 2 upptäcktes i v. 18 då jag helt utan andra symtom "kompistestade" med min oerhört nervösa syster, bägge testen visade positivt.

I annat fall hade jag nog inte reagerat alls innan 28 v då jag började få gravidmage.

Hade jag inte velat ha barn så hade jag ju varit körd bägge gångerna. Jag tror inte att jag är så himla ovanlig faktiskt. Bägge gångerna blev jag gravid trotts hormonella skydd (p-plåster med första, p-ring med andra). Eftersom det idag är väldigt god marginal mellan tiden för fri abort och möjligheten att rädda för tidigt födda så förstår jag inte problemet med 18 v fri abort. Kan inte barnet födas och överleva så anser jag att det är ett foster, och eftersom jag är för fri abort så stödjer jag gränsen i v. 18 och ser ingen anledning att sänka den.

• Anonym (Donalds tupé)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 12:23:40 följande:

Hur går trollklassificeringen till egentligen, är du den man kollar med? (toupen)

Påstår man att man själv har gjort abort när man sen erkänner att man är en man så ljuger man/trollar
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-21 23:23:44 följande:

Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 12:13:33 följande:

Ja, jag är man. Gör det mig till ett troll? 

• Anonym (tjabba)

trött,
    jag ljuger inte. Det var jag som gjorde abort. Det var mitt barn.

• Anonym (tjabba)

Peter,
    jo.

• Fiona M
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 11:47:58 följande:

Kanske springer före dig i resonemanget, spetsar till det lite. Kan man inte se det som att det är en betänketid? Jag menar om man bestämmer sig vecka 8 eller så, varför kan inte gränsen sättas v8.5 då?

Det är liksom det som är min fråga. Kan ju vara svårt att förstå andemeningen på ett forum, jag förstår det.

Hjälper denna kvalificering dig?

Hur menar du?

Om man BESTÄMT sig för abort i v8 är det ju inte längre betänketid utan vårdkö därefter.

Ska abortgränsen enligt dig sättas från när man ~upptäcker~ graviditeten, eller vad far du efter?
  • Anonym (tjabba)

fiona,
    det är tiden före man bestämt sig som är betänketid. Det är en allmängiltlig uppfattning. Tiden efter kallas något annat och är inte den jag har fört fram till diskussion.

• Anonym (Omedveten mamma)
    Anonym (tjabba) skrev 2019-06-22 12:42:12 följande:

fiona,

det är tiden före man bestämt sig som är betänketid. Det är en allmängiltlig uppfattning. Tiden efter kallas något annat och är inte den jag har fört fram till diskussion.

Och man har ju upprepade gånger påpekat för dig att det är ganska sannolikt att aborterna som görs efter v.12 inte upptäcktes före v.8 8ch sen övervägde under en månad. Troligare är ju att de aborterna också utförs inom ungefär samma tidsram från upptäckt till utförd abort som andra kirurgiska aborter.
Svar på tråden varför så läng betänketid?